Tack snälla...
Vi gjorde mycket fel när han krampade, men vi blev så panikslagna att vi inte tänkte rationellt... Jag försökte lägga honom i framstupa sidoläge, men eftersom jag sprang med honom mot sjukhuset var det svårt... Jag hade honom i så mycket framstupa jag kunde medan jag sprang, men förmodligen fick han nog skum och sånt i halsen...
Diazepam har vi fått med oss hem, läkaren sa att det var viktigt eftersom han fick en så otroligt kraftig kramp.
Mopsan skrev 2009-04-22 11:35:22 följande:
TS 5% av alla upp till 15år har någon gång drabbats av en kramp. Lev lite som så att en gång är ingen gång. Men håll uppsikt det kan förekomma fler kramper då det hänt att tex en feber kramp triggat igång ep men det är högst ovanligt. Får barnet en kramp till så kräv att ni har stesolid (diazepam) hemma. Oftast så ger krampen med sig av sig själt även om det är fruktansvärt att inget kunna göra. Lägg barnet i framstupa sidoläge. För största risken med en kramp är att tungan blockerar luftvägarna. Under ett grand mal så krampar även luftvägarna vilket gör dem blåa det ser väldigt otäckt ut men är inte farligt i sig. När krampen gett med sig är det viktigt att få kontakt med barnet för att vara säker på att en "osynlig" kramp inte pågår. Nu har ja målat upp värsta tänkbara scenario här troligtvis kommer du aldrig behöva oroa dig för detta igen. Lycka till.