• Catchie80

Feberkramper

Är det fler här som råkat ut för feberkramper?
    Hur yttrade sig dom?

Min son fick det igår, såpass allvarlig att han slutade andas och fick åka ambulans till sjukhus.

Hur vanligt är det?
    Händer det fler gånger?

Berätta allt ni vet, för jag är livrädd....

• Svar på tråden Feberkramper
  • norgesessan

catchie, EMil var bara uttporkad den ena gången (när han ahdde kräksjuka) annars har han inte ens varit sjuk...Han fick febern med krampen...

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • tjejligan

Mina tjejer har inte varit uttorkade. Vi varvar oxå ipren & panodil/alvedon men det hjälper ändå inte febern kan bara rusa iväg ändå. Vi tar oftare än vad 3:e timme men ändå....
    Förskolan har fått ipren(eftersom den funkar bäst för oss) av oss ifall tjejerna får feber (dvs 37,5 +) iväntan på att vi skall komma. De har inte fått kramplösande eftersom ambulans kommer inom 5 minuter.
    De kollar dem extra på förskolan och tar örontemp på dem en gång om dagen minst.

• Catchie80

Jaha, vad konstigt?

Överallt där jag läst står det att dom får kramp när febern kommer plötsligt och att krampen sänker febern? Men det är klart, det är ju säkert olika det med.

Men en sak har väl alla krmper gemensamt och det är att det är fruktansvärt obehagligt...

norgesessan skrev 2009-04-17 17:04:31 följande:
    catchie, EMil var bara uttporkad den ena gången (när han ahdde kräksjuka) annars har han inte ens varit sjuk...Han fick febern med krampen...
  • HOCHM

Man kan krampa när febern går ner för fort också.

• Catchie80

Det var som sjutton...
    Fy fan, jag hoppas jag aldrig mer behöva uppleva det....

HOCHM skrev 2009-04-20 09:54:57 följande:
    Man kan krampa när febern går ner för fort också.
  • norgesessan

Man krampar för att hjärnan inte har medelat kroppen om att febern är på väg (kroppen kan därför inte kyla ner kroppen som när man inte får kramper).
    Kroppen gör därför det enda den kan, krampar..

Det är vad jag har fått för mig när jag har läst runt..Den teorin kan ju stämma med det hochm skriver (har häller inte hört det innan).

• HOCHM

Min dotter krampar lika ofta när febern går för fort ner. Jag har fått det förklarat av läkarna att det är nästan lika vanligt som när febern går upp för fort. Kroppen reagerar likadant.

Här är ett inlägg ur ambulansforum

Alvedon vid feber/feberkramp anser jag ska ges prehospitalt. Då ges Alvedon i underhållsdos eller reducerad underhållsdos för att inte febern ska gå ner för fort. Snabbt sjunkande feber kan också ge kramper hos barn

• mb4
    HOCHM skrev 2009-04-20 19:15:29 följande:
    Min dotter krampar lika ofta när febern går för fort ner. Jag har fått det förklarat av läkarna att det är nästan lika vanligt som när febern går upp för fort. Kroppen reagerar likadant.Här är ett inlägg ur ambulansforumAlvedon vid feber/feberkramp anser jag ska ges prehospitalt. Då ges Alvedon i underhållsdos eller reducerad underhållsdos för att inte febern ska gå ner för fort. Snabbt sjunkande feber kan också ge kramper hos barn
    Just därför ska man ge ipren och alvedon omlott för att febern inte ska kunna rusa åt något håll.Den ska konstant hållas ner med en jämn fördelning av det febernedsättande medicinen.
  • mb4

Glömde skriva att det bästa är suppar vid feber dom tar ner febern fortare än flytande febernedsättande.

• norgesessan

Ja, suppar och flytande är det stor skillnad på...Men det allra bästa var glass..En av gångerna låg febern på 40-41, den vbille inte gå ner, sen fick han glass, då gick den tilräckligt ner för att ipren/alvedon kunde ha den under kontroll..

• Mopsan

TS 5% av alla upp till 15år har någon gång drabbats av en kramp. Lev lite som så att en gång är ingen gång. Men håll uppsikt det kan förekomma fler kramper då det hänt att tex en feber kramp triggat igång ep men det är högst ovanligt. Får barnet en kramp till så kräv att ni har stesolid (diazepam) hemma. Oftast så ger krampen med sig av sig själt även om det är fruktansvärt att inget kunna göra. Lägg barnet i framstupa sidoläge. För största risken med en kramp är att tungan blockerar luftvägarna. Under ett grand mal så krampar även luftvägarna vilket gör dem blåa det ser väldigt otäckt ut men är inte farligt i sig. När krampen gett med sig är det viktigt att få kontakt med barnet för att vara säker på att en "osynlig" kramp inte pågår. Nu har ja målat upp värsta tänkbara scenario här troligtvis kommer du aldrig behöva oroa dig för detta igen. Lycka till.

• Catchie80

Tack snälla...

Vi gjorde mycket fel när han krampade, men vi blev så panikslagna att vi inte tänkte rationellt... Jag försökte lägga honom i framstupa sidoläge, men eftersom jag sprang med honom mot sjukhuset var det svårt... Jag hade honom i så mycket framstupa jag kunde medan jag sprang, men förmodligen fick han nog skum och sånt i halsen...

Diazepam har vi fått med oss hem, läkaren sa att det var viktigt eftersom han fick en så otroligt kraftig kramp.

Mopsan skrev 2009-04-22 11:35:22 följande:
    TS 5% av alla upp till 15år har någon gång drabbats av en kramp. Lev lite som så att en gång är ingen gång. Men håll uppsikt det kan förekomma fler kramper då det hänt att tex en feber kramp triggat igång ep men det är högst ovanligt. Får barnet en kramp till så kräv att ni har stesolid (diazepam) hemma. Oftast så ger krampen med sig av sig själt även om det är fruktansvärt att inget kunna göra. Lägg barnet i framstupa sidoläge. För största risken med en kramp är att tungan blockerar luftvägarna. Under ett grand mal så krampar även luftvägarna vilket gör dem blåa det ser väldigt otäckt ut men är inte farligt i sig. När krampen gett med sig är det viktigt att få kontakt med barnet för att vara säker på att en "osynlig" kramp inte pågår. Nu har ja målat upp värsta tänkbara scenario här troligtvis kommer du aldrig behöva oroa dig för detta igen. Lycka till.
Svar på tråden Feberkramper