• Anonym (Trött)

Ta lån åt någon annan!

Jag undrar lite hur jag ska göra?
    Mina föräldrar är i ekonomiska svårigheter, den ena har anmärkning och den andra kan inte ta lån av annan orsak. Och då frågar dom mig, om jag vill ta ett lån åt dom.
    Vad ska jag göra?

Jag vil inte ta lån åt någon annan men samtidigt vill jag ju inte att det ska bli jobbigt för dom. Speciellt när den ana gråter och beklagar sig.. (Snacka om enorma skuldkänslor :-S )

Det känns väldig jobbigt iaf. (jag har ju inga egna pengar pluggar med en arbetslös asmbo och ett barn. MEn samtidigt har vi inga lån heller..)

Nån som har något tips?

• Svar på tråden Ta lån åt någon annan!
  • ReRant

Beror lite på vad ska dom ha lånet till och hur stort det är såklart.

Är det 15 papp till en semesterresa så hade jag såklart vägrat.
    Men hade det varit 50 papp för att lösa krediter så hade jag hjälpt mina föräldrar under löfte om att aldrig ta onödiga lån igen.

• Anonym (Gör det inte)

Du ska absolut inte ta över det ekonomiska ansvar som dina föräldrar inte tar själva, du pluggar ju och har barn, och dessutom en arbetslös sambo. Hur skulle du kunna betala av lånen? Och skulle du ens få lån?

Säg att du älskar dem men inte kan hjälpa dem, utan får hänvisa dem till soc eller banken. Var benhård på den punkten.

Kramar.

• Anonym

Tycker jag inte att du ska göra i din situation. Sen är det ju inte ens säkert att banken skulle ge dig ett lån, om ni inte har en fast inkomst.
    Hänvisa till det när du pratar med dina föräldrar.

Lycka till!

• Anonym (lill)

Inget pajar en relation som att ha pengar emellan sig. Jag hade sagt nej och hänvisat att det är en princip sak för mig. Om du är ung, så vill nog du/ni ha de bästa förutsättninar för er egen ekonomi.
    Svår sits, men jag hade sagt nej.

• ReRant

Antar att det beror på vad man har för uppväxt och förhållande till sina föräldrar. Jag vet om att de älskar mig och att inte skulle tveka en sekund att hjälpa mig om det någonsin skiter sig. Varför skulle jag då inte ge dom samma förtroende tillbaka?

Jag hade gjort det, utan att tveka, förutsatt att deras knipa är på grund av omständigheter som de inte rår för. Och att lånet inte ska gå till något onödigt såklart.

• Anonym

Alldrig till någon, kanske möjligen till föräldrarna MEN då skulle jag också få be att ha FULL kontroll över deras ekonomi. Ge dem typ veckopeng och se till så inte jag hamnar i klistret.

• littlepixiegrl

Jag undrar om du ens skulle få ett lån. Studiemedel räknas väl inte som inkomst när man söker lån på banken?
    i övrigt så skulle det för min egen skull bero helt på vad anledningen till lånet var. 

@-`-,-- lillploppen i magen, BF 19 maj --,-´-@
  • Cia o krabaten

Oj vilken tuff sits!
    Magstarkt av föräldrarna att ens fråga dig

Jag tror att det är otroligt vanskligt att ta lån åt ngn annan.
    Och du har ju inte direkt lysande förutsättningar att ta lån själv heller!
    Och ska ju inte behöva göra det heller.

Det finns ju också en anledning till varför de inte får ta lån... Banken tror inte att de ska få tillbaka pengarna.
    Så har du råd att förlora pengarna så får du väl göra det, men jag skulle inte rekommendera det. Fast otroligt svårt att säga nej till föräldrarna

• Anonym

jag hade inte gjort det.. vi gjorde det en gång. men vad fick vi för det. kronofogden efter oss och anmärkning. så jag skulle aldrig göra om det!

Svar på tråden Ta lån åt någon annan!