Inlägg från: 100kgpappa |Visa alla inlägg
  • 100kgpappa

Torshammare = rasist?

Har både en tatuerad på axeln och en runt halsen som smycke

Vacker symbol från vår tidigare kultur.

Är faktiskt medlem i Nordiska Asa-samfundet, så det är ju även en seriös religiös symbol numera ( även om jag inte bokstavligen tror på Tor, Oden och övriga gamla gudar)

Men visst har man fått lite skit för tatueringen, men det är bara att skratta åt, en del är bara dåligt pålästa helt enkelt, inte mitt bekymmer.

• 100kgpappa
    Hen skrev 2016-08-19 22:00:12 följande:

Jag sade exakt samma sak i början av 90-talet. Tors hammare var stulen av skinheads och BSS:are och jag mfl förstod inte varför . Jag lyssnade på Ultima Thule och bar Tors hammare. Tills jag insåg att det var precis det de ville. Det var ingen som stulit någonting.

Jag kunde inte nämna en enda sak när jag blev tillfrågad, kan du? 

Hänger inte riktigt med i din text...

Vem ville att du skulle bära Torshammare och lyssna på Ultima Thule?

Och menar du nånting som blivet stulet?

Tycker personligen inte att någon kan inte "stjäla" symboler om man inte låter dem göra det.

Vår flaggar vacker och en av världens äldsta, den ska vi framhäva så mycket så möjligt, och inte gömma undan som vissa vill (tex förbjuda den i skolor).

Likaså gamla symboler från vår tidiga historia, vi ska precis som andra kulturer vara stolta över vårt ursprung, och värna om vår historia, inte dölja, glömma eller förneka den.

För gör vi det kan den lätt missbrukas av tvivelaktiga rörelser.
  • 100kgpappa
    flygrl skrev 2016-08-19 21:33:04 följande:

100kgviking?

Nej, jag ser inget fel i om nån bär Tors hammare. Det e ju absolut inget rasistiskt i sig men problemet e väl det har kapats av rasister. Bara bra om en sån symbol tas tillbaka från rasisterna enligt mig. :)

Däremot skinheads stilen som nån nämnde i tråden för ca 500 år sen kommer man inte ifrån den kan uppfattas som skrämmande/hotfull iaf av oss som har anledning va på vår vakt mot rasistiska hot. :/ Men jag vet också inte alla skins e nazis.

Ja, skinheads är en helt annan femma, men man är inte rasist för att man är snaggad/skallig, bara för att det fanns en nynazistisk rörelse som valde det attributet på 80-90 talet.

Det finns väl knappt några kvar nu, eller?

Samma sak med hammaren, bara för att ett gäng idioter tar till sig symbolen, ändrar det inte den ursprungliga betydelsen.

Undantag är väl swastikan, som är en rätt vanlig symbol inom många kulturer, framförallt i Indien och Asien.

Men i "västvärlden" är den för evigt kopplad till nazismen.

Den kan man med kraft säga stals av Hitler.
  • 100kgpappa
    flygrl skrev 2016-08-19 23:22:38 följande:

Jag identifierar mig starkt med Sverige och då även fina svenska flaggan. Blågult forever! Men sen kommer tvivlet...finns det nån plats för mig i det där "vi" du talar om? Eller ser vita etniska svenskar det bara som intrång om jag som afrosvensk bär en svensk flagga som pin eller kanske i handen på Nationaldagen? Eller om jag med glädje sjunger Nationalsången när blir tillfälle till det? Vill så gärna få höra till...född här. Men allt ni ser e kanske svart hiphop gangsta brud från orten...typ nåt sånt. En inkräktare som en del ser det. :/

Det är klart att det gör det, jag tycket bara det är positivt om invandrare viftar med svenska flaggan och sjunger med i nationalsången, det visar ju att man vill ta till sig det nya landet.

Det är dem som gör tvärtom som jag stör mig lite på, som vägrar sjunga med, eller ser ner på svenska symboler och Svenskar i allmänhet.

Så bär en ???? med flaggan på du, det är ju bara coolt!

Men förstår att det kan finnas en identitetskonflikt, och inte riktigt känna att man hör hemma nånstans.
  • 100kgpappa
    Hen skrev 2016-08-19 23:29:46 följande:

Sorry förstår att det var rörigt, det är mitt tonåriga jag som minns 90-talet.

Menade att extremhögern hävdade att vår svenskhet blivit stulen av invandrarna. Samtidigt som folk ( även de extremhöger? ) menade att nazismen stulit våra svenska troféer, så som Tors hammare. Jag lyssnade alltså till båda. Både de som hävdade att invandrarna tog något från oss, och även dem som menade att vi borde reclaima vår svenskhet från nazisterna genom att ta tillbaka Tors hammare osv som symboler. Jag ( mfl ) blev alltså dubbelt utnyttjade av extremhögern utan att inse det. Jag lyssnade alltså på Ultima thule ( som är starkt nationalistiskt utan att jag insåg det ) och bar symboler och trodde jag gjorde invandrarna en tjänst på något konstigt sätt.

Och inget var stulet, framförallt inte av invandrarna. Hur skulle de rimligvis kunna stjäla vår svenskhet? 

Har aldrig hört att invandrare skulle sno vår svenskhet, och är inte extremhögern samma som nassarna???

Oavsett ska man inte lyssna så mycket på andra, utan göra det som känns rätt för en själv.

Lyssnar själv på UT, då jag inte ser nått fel med musik som har ett nationalistiskt tema (nationalist är också ett begrepp som många inte begriper, och som ofta likställs med rasist)
  • 100kgpappa
    Hen skrev 2016-08-20 00:54:49 följande:

Jag tror att jag hade det. Var tonåring då så följde mainstream för mycket, men trodde alltså jag gjorde något bra som "reclaimade" de svenska symbolerna. idag vet jag bättre.Är det inte argumentet idag? Att våra svenska traditioner försvinner? Våra svenska värderingar, kultur och moral? Att Sverige islamiseras? 

Jo, extremhöger är samma som som nazisterna. Båda argumenten kom från samma sida ( de lär ju inte ha kommit från invandrarna ) men det fattade vi inte då. Det var BSS ( Bevara sverige svenskt ) mot Bsb ( bevara sverige blandat) mot varandra. Det fanns inga gråzoner ( förstår inte att det finns idag, rasism är rasism ) då. 

Lyssna på UT du och lev med att varje refräng går till högerextremismen.

www.dn.se/kultur-noje/musik/kampen-ar-over-for-ultima-thule/

Det är skillnad på påstå att någon snor symboler, (har du tex sett invandrare med Torshammare) och att lägga ner traditioner.

Det som händer idag (på många håll) är ju ett avståndstagande och förnekande av svenskhet. Och det är inte invandrarna som gör det, det är fega politiker som tror att det är högerextrema att stå upp för svenska värderingar och svensk kultur.

Har också läst det artikeln, vart är det högerextrema?

Vad är högerextremt med låtar som handlar om gamla slag, sägner från asatron och covers på kända klassiska låtar som Idas sommarvisa???

Trams!
  • 100kgpappa
    flygrl skrev 2016-08-21 17:43:08 följande:

Håller iofs med men min poäng e ju jag faktiskt e född här, ser Sverige som mitt hemland & känner starkt för det. Identitetskonflikt e det kanske men inte på så vis jag inte vet var jag hör hemma eller vilket land som ligger mig varmt/varmast! om hjärtat. Jag har inget val. Sverige e mitt land. Problemet e ju jag anar svenskar tycker det e konstigt eller nån sorts skämt om jag säger/visar Sverige e mitt land.

Kanske skaffar en Tors hammare...

Invandrare som inte e lojala mot Sverige för 5 f*****g öre eller visar förakt mot svenskar har varken jag eller mina föräldrar & syskon nåt till övers för.

Aha. Jag missförstod, trodde du flyttat hit i unga år, är du född hör är det ju klart att du känner dig lika svensk som jag, och ÄR lika svensk som alla andra som är födda här.
Svar på tråden Torshammare = rasist?