• andeta

Torshammare = rasist?

Tjoflöjt allesammans!

Mina vänner blir kallade rasister och annat onödigt för att dem bär torshammare? Vad är detta? Du som bär torhammare eller liknande, blir du kallad något?

Jag satte den här tråden i religion för att jag inte kom på riktigt vart den hör hemma...

• Svar på tråden Torshammare = rasist?
  • A piece of stardust

När mina vänner var yngre och sprang runt med tors hammare runt halsen vart de kallade för nazister. Det ihop med att de lyssnade på Ultima Thule.

• andeta

A piece of stardust skrev 2009-04-14 04:55:40 följande:

När mina vänner var yngre och sprang runt med tors hammare runt halsen vart de kallade för nazister. Det ihop med att de lyssnade på Ultima Thule.
    Ultima Thule har väl inget med nazismen att göra i grund och botten?
    Eller har jag fått det om bakfoten?
  • Neko

Mhm, har också varit med om det - hade ett tält med en ditmålad runa (den som står för goda resor etc, tror den heter Raido) och blev anklagade för att vara rasister >_> Var en förr-i-tiden festival så vi tyckte det passade.

• A piece of stardust
    andeta skrev 2009-04-14 05:03:49 följande:
    A piece of stardust skrev 2009-04-14 04:55:40 följande:
    Ultima Thule har väl inget med nazismen att göra i grund och botten?Eller har jag fått det om bakfoten?
    Vet vet? De själva menar att de bara är patrioter och spelar nationalistisk musik, men samtidigt har de haft (eller har, vad vet jag) väldigt mycket samröre med olika nazistiska organisationer, personer och band.
  • Rix

Jag har köpt tors hammare som smycke till alla nyfödda pojkar i vår familj. Då har jag visst gjort dessa små till rasister. Det är en del av vårt arv, vi har en gång i tiden trott på asagudar. Varför får muslimska kvinnor bära slöja och varför får hinuiska munkar ha gula dräkter o rakade huvuden och varför firars vissa högtider som jul när inte alla är kristna?
    Fast jag köpte smyckena för jag tycker dom är snygga!!!!

• A piece of stardust

Anledningen till att man blir kallad rasist eller nazist pga att man bär Tors hammare beror väl främst på att många nazister eller nynazister använt den som symbol för det dom tror på. För att det för dem symboliserar något ursvenskt och visar att de är patrioter och nationalister.

Precis som många andra symboler blivit förknippade med samma rörelser.

• Neko

I så fall borde fler ickerasister ha dem så att de slutar förknippas med det...

• Marma

vet att många har hammaren just för de heter tor oxå. min bror har en just bara för namnet (lite ballt typ) o jag ska köpa en till ena grabben just för han heter tor. Men ärligt talat har jag bara hört invandrare kallat folk för nasse för de har torshammare eller lyssnar på ultima thule....gått i skolan med lite blandning o aldrig hört den tanken från kompisar (mest svenskar). men folk förknippar all tmed rasism nuförtiden så inte förvånad, kan ju inte en sha en sverigetröja på sig nu ju...

• Natie

Jag har både torshammare och lyssnar på ultima thule, likaså min sambo men vi bli int kallade för rasister.

• murranmutt

man blir ju kallad rasist för vad som helst nu för tiden..

Svar på tråden Torshammare = rasist?