• Floraa

Hjälp mig angående bilsorter..

Hej, jag är till att köpa min första bil, den kommer få gå på max 30.000 nu har jag suttit och kollat på blocket lite och kommit fram till att jag itne kan något om bilar.. vilka bilar kan man lita på? vilka går lätt sönder? jag har inga barn så jag behöver inte ha någon stor bil. Men är det billigare att ha en mindre bil eller går den sönder lättare? eller ska jag satsa på en liten större bil?

Hur mycket går en bil på i månaden (utan bensin) hur mycket går det att besikta och skatta en bil? väg skatten?

Oj ja ni ser... Är tjej som jag kanske ska tillägga :P haha

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-18 18:11
    har hittat en bil på blocket nu som ursprungligen var insatt på 45.000 kr, nu nedsänkt till 39.000 vad jag kan se ser den bra ut, den har varit inne sedan den 23/2.. hur mycket kan man pruta ner på den? och är det mycket begärt av köpare (i mitt fall jag) att mötas en bit på vägen då det är lite för långt bort?

bilen finns fortfarande kvar, och säljaren kommer vara bortrest i ca en vecka till

denna bil har 65 hk.. om det gör lite skillnad.. men jag tror detta räcker för mig

• Svar på tråden Hjälp mig angående bilsorter..
  • PuhGirl

renault clio eller golf är nog det bästa alternativen till dig.

reservdelar kan kosta olika beroende på hur vanlig fel det är som du råkar ut för, hur vanlig modellen är o s v.

en mindre bil drar ju mindre bensin men samtidigt är det även upp till föraren.
    och allt med försäkringar och sånt är bättre du kollar med olika företag, beror ju på hur gammal du är med, och sen skatten är det bara och fråga på skatteverket.

och man behöver inte vara okunnig för att man är tjej:P

• Carbonmamma

Jag skulle rekomendera en Golf. Liten men bra bil, är bensinsnål och pålitlig. Bra kvalitetsbil som står sig bra i värde. Du får vad du betalar för, inga konstigheter och bra andrahandsvärde.

En mindre bil drar mindre bensin än större bilar. Mindre bilar är också oftast billigare att försäkra. Storleken på bilen har inget att göra med hur ofta bilen går sönder eller ej, skicket på den är däremot avgörande. Jga tycker du ska handla av en bilhandlare om du inte har någon som kan mycket om bilar och kan åka med dig om du ska köpa av en privatpersone, ex från blocket.se Genom att köpa av bilfirma har du garanti om bilen går sönder efter ett tag. Det blir lite dyrare kanske, men klart värt det om du inte kan ngt om bilar.

Lycka till!

• Floraa

jag har sett några bilar som jag skulle kunna tänka mig, en renault clio, men den jag sett är så långt ner i sverige. den andre är en mazda 323 -99 och den sista är en citroen xsara -99..

....

• En skrutt

En fiesta, en focus, en peugeot 206, en Ka, en Picanto, en C1 tja..det finns många små bilar att välja bland. (Focusen är visserligen inte så himla liten).
    Mitt tips är att kolla upp bilens servicekostnader(reservdelar, arbetskostnad etc) för att se om den kommer att vara dyr eller billig i drift.

• Floraa

en bil som dom har fixat mycket på är det bättre än en bil som är lite fixad på,, (urdum fråga men hoppas någon förstår vad jag menar) ;)

• Rabarbapuppa

Jag förstår hur du menar.
    Naturligtvis är det bra om mycket är fixat. En eventuell köpare (du) slipper ju göra samma "fix" själv inom närmsta tiden då.

Men sen kan man ju fråga sig varför så mycket är fixat då? Är det normal service som utförts eller har det behövts en massa "fix" för att bilen skötts dåligt tidigare helt enkelt, eller har den gått långt och varit sliten och därför behövts åtgärda en massa småfel? Ja, det är väl nån form av definitionsfråga av ordet "fixat" tror jag.

Jag tror såhär, har bilen fått sina servicar vid de rätta intervallen, då är man ute i rätt grundriktning när man överväger ett exemplar av vilken bil som helst. Sen kan man ju studera i så fall servicekvitton och fråga ägaren vad som är "fixat" utöver normal service, och varför det behövts fixats. Har bilen krockats? Har man kört för hårt? Är det rentav jättedålig kvalité på vissa bitar?

Så om det är bättre eller inte med en bil som fått mycket fixat jämfört med en som inte fått det, tja, det är en svår fråga. Antingen är bilen av god kvalité och ett gott exemplar helt enkelt, eller så är det kanske ett måndagsexemplar och ägaren har lagt ut så mycket pengar på "fix" att han bara vill bli av med den.

Men som sagt, kolla serviceboken. Kolla att normal service utförts av auktoriserad verkstad. Det är en bra grund.

Enligt mig är det absolut största problemet med vilken begagnad bil som helst, inte bilen själv, utan snarare föregående ägare.

/Puppa

• Floraa

tack för ditt inlägg,, har ytterligare en fråga.. :)

vad menas med detta: Inropsavgift tillkommer med 2800 inkl moms (1840 exkl moms för handlare) har suttit och kollat på kvarndammen lite.. och förstår inte riktigt denna del..

• Carbonmamma

Det är vad du får betala utöver priset på bilen. Det är en summa för själva "hanteringen" av auktionen. Men du, återigen köp av auktoriserad verkstad om du inte kan ngt om bilar.

Sedan, servicebok som någon nämde - jätteviktigt att kolla med EGNA ögon så den är ifylld och stämplad.

Bilen bör inte ha haft allt för många ägare, kolla besiktningsprotokoll, har det funnits anmärkningar och på vad och då varför.

Hur långt är det kvar till nästa service? Kolla kamremsbyte, det är riktigt dyrt, kan gå på ca 10 000kr. Måste göras efter ett visst antal mil beroende av bilmodell mm.

Lycka till

• Verkligen
    Floraa skrev 2009-04-14 15:38:44 följande:
    jag har sett några bilar som jag skulle kunna tänka mig, en renault clio, men den jag sett är så långt ner i sverige. den andre är en mazda 323 -99 och den sista är en citroen xsara -99.. ....
    Mazda är bra bilar.
    Jag har en Mazda 3 Sport -03 som jag avgudar. Går smidigt, billig i drift. Perfekt.
    Betalar 683 kr i månaden på Hemförsäkring.
  • Rabarbapuppa

Honda Civic är bra, driftsäkra, billiga och precis lagom stora. Även Mazda. Det är mina tips. Annars en Golf, nån 1.6'a t.ex, utan turbo o tjafs.
    Franskt skulle jag inte köpa, men det är kanske bara jag.
    Glöm Ford Ka och sånna där "kul" bilar, det är en plåtlåda på hjul och du tröttnar på skräpet efter 10 mil.

VW eller japanskt.

/Puppa

Svar på tråden Hjälp mig angående bilsorter..