• Floraa

Hjälp mig angående bilsorter..

Hej, jag är till att köpa min första bil, den kommer få gå på max 30.000 nu har jag suttit och kollat på blocket lite och kommit fram till att jag itne kan något om bilar.. vilka bilar kan man lita på? vilka går lätt sönder? jag har inga barn så jag behöver inte ha någon stor bil. Men är det billigare att ha en mindre bil eller går den sönder lättare? eller ska jag satsa på en liten större bil?

Hur mycket går en bil på i månaden (utan bensin) hur mycket går det att besikta och skatta en bil? väg skatten?

Oj ja ni ser... Är tjej som jag kanske ska tillägga :P haha

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-18 18:11
    har hittat en bil på blocket nu som ursprungligen var insatt på 45.000 kr, nu nedsänkt till 39.000 vad jag kan se ser den bra ut, den har varit inne sedan den 23/2.. hur mycket kan man pruta ner på den? och är det mycket begärt av köpare (i mitt fall jag) att mötas en bit på vägen då det är lite för långt bort?

bilen finns fortfarande kvar, och säljaren kommer vara bortrest i ca en vecka till

denna bil har 65 hk.. om det gör lite skillnad.. men jag tror detta räcker för mig

• Svar på tråden Hjälp mig angående bilsorter..
  • Danne74

Satsa på en Volvo 940 - stor, säker och billig att hålla i drift.

• Floraa

jo jag var och kollade på bil affärerna här i stan igår, men usch va alla bilar är dyra! de som man normalt få ge 15.000 på blocket för ger man uppmot 30-40.000 på bil affärerna.. inte värt det.. ska ta med min duktiga bror någon dag och fara och kolla..

På tal om bilar och försäljning.

har hittat en bil på blocket nu som ursprungligen var insatt på 45.000 kr, nu nedsänkt till 39.000 vad jag kan se ser den bra ut, den har varit inne sedan den 23/2.. hur mycket kan man pruta ner på den? och är det mycket begärt av köpare (i mitt fall jag) att mötas en bit på vägen då det är lite för långt bort?

bilen finns fortfarande kvar, och säljaren kommer vara bortrest i ca en vecka till.

• theresejohansson

håller med om en Golf 1,6:a =)

Det är en bra och hyffsat billig bil.
    Att besikta bilen är ingen stor kostnad,
    dessutom så är det ju bara en gång per år.

Bränsle..det är ju så med alla bilar,
    det kostar efter hur man kör,
    dock så är en Golf hyffsat bränslesnål.

• Hobgoblin
    Rabarbapuppa skrev 2009-04-15 14:37:15 följande:
    Honda Civic är bra, driftsäkra, billiga och precis lagom stora. Även Mazda. Det är mina tips. Annars en Golf, nån 1.6'a t.ex, utan turbo o tjafs.Franskt skulle jag inte köpa, men det är kanske bara jag.Glöm Ford Ka och sånna där "kul" bilar, det är en plåtlåda på hjul och du tröttnar på skräpet efter 10 mil.VW eller japanskt. /Puppa
    Kunde inte sagt det bättre själv.
    Håll dig borta från franskt och ford. Har haft både och...
    Rekommenderar dock Toyota Corolla också. Men som Honda, en japs som bara rullar. Lite dyrare reservdelar dock.
  • Floraa

denna bil jag hittat har en liten motor dock,, 65hk.. men det räcker nog för mig,,

• a mor

Hyndai Accent felar sällan, dom kommer i läckra färger och ser hyfsat sportiga ut. En kompis har haft en sådan i massor med år och jag tror inte hon har varit på verkstaden ännu för något allvarligt fel. Den bara går o går.

• Floraa

jag skriver om detta då jag vill ha svar :)

bilen finns fortfarande kvar, och säljaren kommer vara bortrest i ca en vecka till.

bilen har 65 hk

• a mor
    Floraa skrev 2009-04-18 18:53:56 följande:
    jag skriver om detta då jag vill ha svar :) har hittat en bil på blocket nu som ursprungligen var insatt på 45.000 kr, nu nedsänkt till 39.000 vad jag kan se ser den bra ut, den har varit inne sedan den 23/2.. hur mycket kan man pruta ner på den? och är det mycket begärt av köpare (i mitt fall jag) att mötas en bit på vägen då det är lite för långt bort? bilen finns fortfarande kvar, och säljaren kommer vara bortrest i ca en vecka till. bilen har 65 hk
    Vad är det för bil?
  • a mor

Jaa du, jag skulle prova att bjuda 35 kanske. Har svårt att tänka mej att den sänks nå mycket mer. I och för sig kan du ju alltid kasta in ett skambud och se om säljaren nappar.

• The Man

För det första kan man inte räkna med att få speciellt mycket till bil för 30-35K. Bilar idag ÄR DYRA som nya, det betyder att de även kostar en del som begagnade.

Visst, det finns massor av bilar till salu för runt 30K, men räkna med att det blir en del underhåll på en sådan bi, och då säger min snart 30-åriga erfarenhet av bilar att man ska akta sig för allt som har med VAG-koncernen att göra, alltså VW, Audi och så vidare. VAG är DYRA på reservdelar och DYRA på service.

Jag skulle satsa på en begagnad Toyota eller Mazda i första hand. Driftssäkra märken med relativt vettiga priser på reservdelar och service.

I andra hand skulle jag satsa på en begagnad Ford Focus, eller den lite mer bränsleslukande Mondeo (VÄLDIGT mycket bil för pengarna). Kör man inte alltför många mil om året kan man många gånger göra en enormt bra affär om man satsar på att köpa en lite större bil som givetvis drar lite mer bränsle men i gengäld har större motor som alltså slits mindre än en liten högvarvig motor och dessutom är mycket mera krocksäker än de flesta småbilar.

I tredje hand skulle jag satsa på en begagnad Saab 9-3. Saab har under de senaste åren hjaft katastrofalt lågt andrahands-värde och man får mycket bil för pengarna. Räkna dock med att den kan bli näst intill omöjlig att bli av med när du en dag vill byta bil.....

• Floraa

jag har hittat en annan bil också, en fiat stilo. är det något att satsa på eller är det dyra reservdelar, har den många problem?

Finns det någon sida på internet man kan kolla upp såna här saker?

Svar på tråden Hjälp mig angående bilsorter..