Hjälp mig angående bilsorter..
Jag förstår hur du menar.
Naturligtvis är det bra om mycket är fixat. En eventuell köpare (du) slipper ju göra samma "fix" själv inom närmsta tiden då.
Men sen kan man ju fråga sig varför så mycket är fixat då? Är det normal service som utförts eller har det behövts en massa "fix" för att bilen skötts dåligt tidigare helt enkelt, eller har den gått långt och varit sliten och därför behövts åtgärda en massa småfel? Ja, det är väl nån form av definitionsfråga av ordet "fixat" tror jag.
Jag tror såhär, har bilen fått sina servicar vid de rätta intervallen, då är man ute i rätt grundriktning när man överväger ett exemplar av vilken bil som helst. Sen kan man ju studera i så fall servicekvitton och fråga ägaren vad som är "fixat" utöver normal service, och varför det behövts fixats. Har bilen krockats? Har man kört för hårt? Är det rentav jättedålig kvalité på vissa bitar?
Så om det är bättre eller inte med en bil som fått mycket fixat jämfört med en som inte fått det, tja, det är en svår fråga. Antingen är bilen av god kvalité och ett gott exemplar helt enkelt, eller så är det kanske ett måndagsexemplar och ägaren har lagt ut så mycket pengar på "fix" att han bara vill bli av med den.
Men som sagt, kolla serviceboken. Kolla att normal service utförts av auktoriserad verkstad. Det är en bra grund.
Enligt mig är det absolut största problemet med vilken begagnad bil som helst, inte bilen själv, utan snarare föregående ägare.
/Puppa