Hjälp mig angående bilsorter..
För det första kan man inte räkna med att få speciellt mycket till bil för 30-35K. Bilar idag ÄR DYRA som nya, det betyder att de även kostar en del som begagnade.
Visst, det finns massor av bilar till salu för runt 30K, men räkna med att det blir en del underhåll på en sådan bi, och då säger min snart 30-åriga erfarenhet av bilar att man ska akta sig för allt som har med VAG-koncernen att göra, alltså VW, Audi och så vidare. VAG är DYRA på reservdelar och DYRA på service.
Jag skulle satsa på en begagnad Toyota eller Mazda i första hand. Driftssäkra märken med relativt vettiga priser på reservdelar och service.
I andra hand skulle jag satsa på en begagnad Ford Focus, eller den lite mer bränsleslukande Mondeo (VÄLDIGT mycket bil för pengarna). Kör man inte alltför många mil om året kan man många gånger göra en enormt bra affär om man satsar på att köpa en lite större bil som givetvis drar lite mer bränsle men i gengäld har större motor som alltså slits mindre än en liten högvarvig motor och dessutom är mycket mera krocksäker än de flesta småbilar.
I tredje hand skulle jag satsa på en begagnad Saab 9-3. Saab har under de senaste åren hjaft katastrofalt lågt andrahands-värde och man får mycket bil för pengarna. Räkna dock med att den kan bli näst intill omöjlig att bli av med när du en dag vill byta bil.....