Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Rosen81

Är detta dyrt??

Vi har byggt hus och ska nu börja ta tag i trädgården. vi ska börja med ett altandäck. Vi är inte så händiga på detta så vi har bestämt oss för att anlita en snickare. Detta är inte riktigt vår grej så det här är helt nytt för oss. så det är svårt med priser o så. Men vi har haft en snickare här o tittat . Trädäcket ska vara ca 40 kvm o ska stå på plintar. Runt om ska vi ha ett lite mer avancerat korsstaket. Han tittade upp matrialet och det skulle kosta ca 14000 kr. I och med att det blir en del sågande o snickrande med staketet kommer det gå åt lite tid där och då ville han 13000 kr svart i arbetskostnad, är detta rimligt?? Har ingen koll alls, känner mig helvilsen. Vi ska även ta hit lite andra som ska få kolla. Men den här killen verkar vara väldigt duktigt, har gjort många fina jobb. Nån som förresten vet om det går att köpa färdiga korsstaketsektioner??? Kan ju va en idé så kan man få ner arbetskostanden.

• Svar på tråden Är detta dyrt??
  • Rosen81

ok vad bra, då ska jag kika där, tack för tipset!

Bumblebina skrev 2009-04-15 08:57:30 följande:
    Beijer har färdiga korsstaketssektioner, men jag vet inte om de är likadana som de du har...
  • PyretS

Jga tyckerd et låter som ett bra pris! Fastd et skadar väl inte att jämföra med några till.

• amasonas

Vi har just räknat på vad vårt "altanprojekt" kommer gå loss på.

Den kommer bli på 45kvm, stå på betongplintar med kryss staket runt, i runda slängar hamnade vi på 10 -12.000 i material & då letade vi billiga priser!

Så er snickare överdriver garanterat inte materialpriset iallafall, ang. arbetskostnaden har jag ingen aning....vi bygger allt själva.

Jamie030405 Anton060524 Emil080406
  • Rosen81
    bakeacake skrev 2009-04-15 19:58:23 följande:
    låter som ett riktigt bra pris.. tänk på rotavdraget.. ni får dra av 50% av arbetskostnaden upp till 100.000 kr...
    Men rotavdrgaet gäller ej nybygge tyvärr....synd. Men då kanse det är ett rimligt pris ändå då.
  • johandra
    Rosen81 skrev 2009-04-15 08:42:21 följande:
    Tips var man bäst inhandlar bra och billigt material. Han kunde ju som sagt fixa det åt oss med egna rabatter och det var bättre virke än vad de säljer på typ byggmax mm påstod han. Men om vi handlar det själva kan vi ju kanske komma ännu billigare undan på materialkostnaden. Är det så stor skillnad på virket mellan byggvaruhusen?? Man har ju ändå garanti på virket? Var har ni andra köpt som byggt själva?
    Ja det är en himla skillnad på virke o virke...Byggmax virkte tex har vi helt slutat köpa. Även dom plankor som ser fina ut har en tendens att bli fula ganska fort...

Köper man dessutom en större mängd från en brädgård eller liknande så brukar man kunna få rätt bra rabatt..

jag tycker för övrigt att er offert lät riktigt billig o bra jag,men såklart ska ni ta in fler offerter

Vi ska oxå bygga altan i sommar men vi bygger själva vi..har inte räknat exakt på priset än men det ser väl ut att landa på ca 15k för 50kvm...men då ska vi lägga hela altanen på plattor och slipper plintar o sånt..plattorna har vi redan

Lycka till!
    Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219
  • Lundby87

Får ni ett bra pris av an som gör det hade jag kanske offrat lite mer på ett matrial som är mer slitstarkt och håller sig utan att se 15 år ut efter 3.

• Mrs Vader
    Rosen81 skrev 2009-04-15 20:10:12 följande:
    Men rotavdrgaet gäller ej nybygge tyvärr....synd. Men då kanse det är ett rimligt pris ändå då.
    Räknas väl som tillbygge?
    Vacker utan schampo
  • Mrs Vader
    ALTAN
    Arbetskostnad för ombyggnad och reparation av en altan som är sammanbyggd med bostadshuset berättigar till skattereduktion. Även arbetskostnad för tillbyggnad av altan till befintligt småhus ger rätt till skattereduktion.

Kopierade från skatteverket..
    Vacker utan schampo
  • MrM

Det kan nog vara svårt att hitta hantverkare som vill jobba vitt med rot-avdraget då de själva måste ansöka om pengarna och dessutom måste bära risken för att kunden redan utnyttjat sina möjligheter till avdrag.

Mvh

• Lady Marmalade
    bakeacake skrev 2009-04-15 19:58:23 följande:
    låter som ett riktigt bra pris.. tänk på rotavdraget.. ni får dra av 50% av arbetskostnaden upp till 100.000 kr...
    på ett svartjobb?
    ~*~Vitiis nemo sine nascitur~*~
  • Lady Marmalade
    Rosen81 skrev 2009-04-15 20:10:12 följande:
    jo rotavdraget gäller tillbyggnader
    finns ett hål i lagen tom maj om jag fattat det rätt

altan gällde rot för men inte tomt
    kolla noga

vi har tänkt nyttja rotavdraget (vårt hus är iofs ett år då)

men från maj? så räknas hus som nybyggen i fem år och då får man inte nyttja rotavdragen
    ~*~Vitiis nemo sine nascitur~*~
Svar på tråden Är detta dyrt??