• Rosen81

Är detta dyrt??

Vi har byggt hus och ska nu börja ta tag i trädgården. vi ska börja med ett altandäck. Vi är inte så händiga på detta så vi har bestämt oss för att anlita en snickare. Detta är inte riktigt vår grej så det här är helt nytt för oss. så det är svårt med priser o så. Men vi har haft en snickare här o tittat . Trädäcket ska vara ca 40 kvm o ska stå på plintar. Runt om ska vi ha ett lite mer avancerat korsstaket. Han tittade upp matrialet och det skulle kosta ca 14000 kr. I och med att det blir en del sågande o snickrande med staketet kommer det gå åt lite tid där och då ville han 13000 kr svart i arbetskostnad, är detta rimligt?? Har ingen koll alls, känner mig helvilsen. Vi ska även ta hit lite andra som ska få kolla. Men den här killen verkar vara väldigt duktigt, har gjort många fina jobb. Nån som förresten vet om det går att köpa färdiga korsstaketsektioner??? Kan ju va en idé så kan man få ner arbetskostanden.

• Svar på tråden Är detta dyrt??
  • Zoe80

Tycker ni ska höra er för med flera olika snickare, ibland skiljer sig priserna rätt mycket...

• Butterscotch

Materialkostnaden har han nog inte räknat högt på i alla fall. Det är en hel del arbete med att först sätta plintar, bygga ramen, bygga däcket, och sen bygga staketet. Vi har byggt altandäck själva och oj vad mycket tid det tar, men då är vi å andra sidan inga proffs heller. Men jag får säga som ovanstående - ta in flera offerter och jämför.

Vill ni betala svart? Med ROT-avdraget borde ni kunna komma lika billigt undan med vit betalning, och då har ni bättre skydd om något skulle gå fel.

Har du någon bild på korsstaketet du vill bygga?

• Joonas

Ja, be absolut om vita priser. Idag bör det bli billigare med vit arbetskraft som man ju får dra av 50% på. Svart brukrar man inte få lika billigt... (ofta försöker då hantverkaren med att köra "momsfritt" ooch då är det ju bara 20 % det handlar om)

• Mrs Vader

Tyckte det lät billigt jag. Vi får betala över 40000 vitt och då har vi redan altan (det ska bytas golv och räcke)

Vacker utan schampo
  • Joonas
    Styrkekram skrev 2009-04-15 08:27:59 följande:
    Tyckte det lät billigt jag. Vi får betala över 40000 vitt och då har vi redan altan (det ska bytas golv och räcke)
    Det tyckte jag lät dyrt. Vi byggde vår själv, material till 65 kvm gick på 10 000. Det var "billigt".
  • Rosen81

Har ingen bild på korstaketet, men ska försöka lägga ut en sedan. Vi vill ha samma som vi har på runt balkongen. Vi ska ta in fler offerter o jämföra, men vad jag har förstått så kan man inte utnyttja rot- avdraget när man har byggt nytt, måste ha gått 5 år. Eller är jag helt ute o cyklar??

• Micke54
    Rosen81 skrev 2009-04-15 08:35:28 följande:
    Har ingen bild på korstaketet, men ska försöka lägga ut en sedan. Vi vill ha samma som vi har på runt balkongen. Vi ska ta in fler offerter o jämföra, men vad jag har förstått så kan man inte utnyttja rot- avdraget när man har byggt nytt, måste ha gått 5 år. Eller är jag helt ute o cyklar??
    Nej 5 år är gränsen//M
  • Rosen81

Tips var man bäst inhandlar bra och billigt material. Han kunde ju som sagt fixa det åt oss med egna rabatter och det var bättre virke än vad de säljer på typ byggmax mm påstod han. Men om vi handlar det själva kan vi ju kanske komma ännu billigare undan på materialkostnaden. Är det så stor skillnad på virket mellan byggvaruhusen?? Man har ju ändå garanti på virket? Var har ni andra köpt som byggt själva?

• Butterscotch
    Micke54 skrev 2009-04-15 08:38:33 följande:
    Nej 5 år är gränsen//M
    Gäller detta även altanbyggen? Jag hittade denna information, men tolkningsmöjligheterna är ganska stora:

"Får jag avdrag om jag låter bygga ett nytt hus på tomten?
    Nej, du får inte avdrag för att bygga ett nytt bostadshus, ett fristående garage eller ett annat komplementhus. Du får inte heller skattereduktion när du bygger om eller bygger till ett nybyggt småhus. Det gäller så länge du inte betalar fastighetsavgift för det nya huset, det vill säga under fem år. Detta för att undvika att någon missbrukar undantaget för nybyggnation och bygger halvfärdiga hus som byggs färdigt genom om- och tillbyggnader. "
  • Bumblebina

Beijer har färdiga korsstaketssektioner, men jag vet inte om de är likadana som de du har...

Svar på tråden Är detta dyrt??