• Suzy QX

För eller emot Skoluniform?

Har inte behörighet att starta en enkät, men ställer frågan ändå.

När jag var barn så var kraven på hur man klädde sig inte samma som idag. Man kunde ha ärvda kläder, loppisfynd eller vad som helst och ingen brydde sig. Men idag är det märkeskläder som gäller. Barn lär sig tidigt vad som är "inne" och vilka som inte passar in. För familjer som har det dåligt ställt är det en mardröm.

Jag kan ibland tycka att det nog inte är så dåligt ändå med skoluniform. Vad tycker ni?

Är individens rätt att uttrycka sig via sina klädval större än ökade risker för utanförskap i skolsfären?

• Svar på tråden För eller emot Skoluniform?
  • Twiist3d

Alla barn VILL HA märkeskläder för att det är en trend. Men sen så är det upp till föräldrarna om dom har råd å köpa det.
    Jag tänker INTE köpa märkeskläder till min dotter. Även om hon nu ligger å gråter om kvällarna för att jag inte gör det. Köper inte ens "polarn å pyret" kläder till henne nu.

Varför betala 800 spänn för en tshirt i en märkesaffär när man kan få nästan en exakt likadan tshirt på HM för 100 spänn?!
    Så har jag alltid tänkt, även när jag själv var i 14års åldern

Och när jag gick i skolan så var det inte så många som bar märkeskläder, och inte nu heller.

• MangaGirl

Skoluniform är överlägset! Jag vet, har gått i skola både med och utan! Alla blir mer lika när man bär likadan kläder.

"Rätten" att uttrycka sig med kläder kan man utöva på sin fritid, inte på skoltid.

Uniform tar dock inte bort utanförskap eller mobbning, men det eliminerar iaf en bidragande faktor.

• Bevabus

Nej, alla barn vill inte ha märkeskläder. Jag har aldrig haft ett behov av det, för det enda jag bryr mig om är att kläderna är bekväma och att jag gillar dom.
    Att införa skoluniform skulle bli en katastrof (fråga bara min klass som nyss hade en röstning om det). Man tappar en stor del av sin identitet för med kläderna uttryckar man ofta hur man är och hur man känner sig. Och alla vill kanske inte ha exakt samma kläder till skolan vareviga dag, fy fasiken va tråkigt det skulle vara!

• Milkina cerka
    MangaGirl skrev 2009-04-15 11:33:07 följande:
    Skoluniform är överlägset! Jag vet, har gått i skola både med och utan! Alla blir mer lika när man bär likadan kläder."Rätten" att uttrycka sig med kläder kan man utöva på sin fritid, inte på skoltid.Uniform tar dock inte bort utanförskap eller mobbning, men det eliminerar iaf en bidragande faktor.
    Intressant att se någon med erfarenhet av skoluniform kommentera .

Även utan egen erfarenhet resonerar jag som du, det är värt att införa just f ö r att det eliminerar mobbning pga. klädsel.
  • ming

Jag tycker absolut att skoluniform borde införas. Det måste inte vara en strikt klädsel med kavaj, skjorta, finbyxor (för killar) eller kjol (för tjejer), det räcker att det är casual kläder som en t-shirt, varm tröja och byxor.

• Angel1978

Jag skulle rösta för uniform, dels för mobbingen och mode, men även dels för att det kanske, kanske, kanske kan få dagens elever att respektera skolan lite mer än de verkar göra idag (nu är det väl i synnerhet lite äldre barn det handlar om..)
    Har själv inga stora barn, men det är uppfattningen man får av omvärlden..

• ming
    Bevabus skrev 2009-04-15 11:34:46 följande:
    Man tappar en stor del av sin identitet för med kläderna uttryckar man ofta hur man är och hur man känner sig. Och alla vill kanske inte ha exakt samma kläder till skolan vareviga dag, fy fasiken va tråkigt det skulle vara!
    Nej, man tappar inte en stor del av sin identitet, man utvecklar sin personlighet istället för att förlita sig på yttre attributer såsom klädsel.
    Det finns tusentals yrken där man har arbetskläder som är exakt likadana som arbetskamraterna. Jag har jobbat på sådana, det är inte alls tråkigt, man tänker inte ens på hur det skulle vara att ha sina egna kläder. Och skolan är en förberelse till arbetslivet, så det skulle inte alls vara tråkigt att ha det även i skolan.
  • Suzy QX
    Angel1978 skrev 2009-04-15 11:43:05 följande:
    Jag skulle rösta för uniform, dels för mobbingen och mode, men även dels för att det kanske, kanske, kanske kan få dagens elever att respektera skolan lite mer än de verkar göra idag (nu är det väl i synnerhet lite äldre barn det handlar om..)Har själv inga stora barn, men det är uppfattningen man får av omvärlden..
    Ja kanske lite som att ta på sig arbetskläder. Att när man har de här kläderna på sig är det skolarbete som gäller. Ibland kanske vissa kan känna att de behöver leva upp till sina klädval. På gott och ont.

Håller med om att attityden i skolan behöver förändras, den verkar vara påväg att bli ohållbar.
  • Tessideluxe

Här på Irland har man skoluniform i alla skolor. Barn blir fortfarande mobbade för att de är fattiga. Det är inte så enkelt att det sitter i kläderna.

Vem ska betala skoluniformen? Uniformer är dyra och de kommer också att ärvas. De rika barnen kommer få nya uniformer varje säsong medan de fattiga ärver från syskon eller köps begagnat. Det kommer också bli ytterligare kostnader för fattiga familjer att köpa skoluniformen. Idag kan de köpa billiga nya kläder på HM, Tradera och Ebay som faktiskt är helt ok och inte sticker ut. Men med uniform kommer det att synas vilka som inte har råd eftersom kläderna då lättare kan jämföras.

Jag tror i stället att lösningen är att föräldrar står emot att köpa märkeskläder till sina barn och försöker ge dem andra värden i stället.

• Tessideluxe

Jag har också jobbat i uniform stora delar av mitt yrkesliv och jag tycker inte att det är speciellt kul. Jag gillar färg och form, att få uttrycka mig med både kläder och personlighet. Jag tyckte det var oerhört skönt att få lägga av mig min senaste uniform (även om den var behändig) och få klä mig som JAG ville.

Alla är vi olika

ming skrev 2009-04-15 11:47:31 följande:
    Nej, man tappar inte en stor del av sin identitet, man utvecklar sin personlighet istället för att förlita sig på yttre attributer såsom klädsel. Det finns tusentals yrken där man har arbetskläder som är exakt likadana som arbetskamraterna. Jag har jobbat på sådana, det är inte alls tråkigt, man tänker inte ens på hur det skulle vara att ha sina egna kläder. Och skolan är en förberelse till arbetslivet, så det skulle inte alls vara tråkigt att ha det även i skolan.
Svar på tråden För eller emot Skoluniform?