• Suzy QX

För eller emot Skoluniform?

Har inte behörighet att starta en enkät, men ställer frågan ändå.

När jag var barn så var kraven på hur man klädde sig inte samma som idag. Man kunde ha ärvda kläder, loppisfynd eller vad som helst och ingen brydde sig. Men idag är det märkeskläder som gäller. Barn lär sig tidigt vad som är "inne" och vilka som inte passar in. För familjer som har det dåligt ställt är det en mardröm.

Jag kan ibland tycka att det nog inte är så dåligt ändå med skoluniform. Vad tycker ni?

Är individens rätt att uttrycka sig via sina klädval större än ökade risker för utanförskap i skolsfären?

• Svar på tråden För eller emot Skoluniform?
  • mamita

Självklart kommer mobbing att finnas trots införande av uniform, jag är ändå för detta, det är hela konceptet så som det ser ut i mitt huvud som tilltalar mig, givetvis måste man arbeta med mobbingen på flera sätt samtidigt, det viktigaste är väl fler delaktiga vuxna i barnens vardag som ge´r dem sunda värderingar och god självkänsla.

• mamita
    Marina Elena skrev 2009-04-18 22:46:06 följande:
    nya arbetstillfällen? antagligen kommer de sys i Kina eller liknande, ifall de inte ska kosta multum
    jo men någon måste ju designa dem här, och skapa en logga, genomföra undersökningar bland föräldrar och barn osv
  • Marina Elena
    mamita skrev 2009-04-18 22:52:34 följande:
    jo men någon måste ju designa dem här, och skapa en logga, genomföra undersökningar bland föräldrar och barn osv
    vem ska bekosta det? ska det tas av skolbudgeten?
  • mamita
    Marina Elena skrev 2009-04-18 22:53:56 följande:
    vem ska bekosta det? ska det tas av skolbudgeten?
    Eh NEJ verkligen inte, jag menar företag, som investerar i detta och ser en potentiell vinst på sikt, det skulle ju skapas en helt ny marknad i sverige om uniformer infördes, jag är säker på att detta inte skulle kosta skolan något extra då det alltid finns hungriga företag som vill erövra nya marknader, dessutom skulle förmodligen småföretagandet öka i denna bransch.
  • Marina Elena
    mamita skrev 2009-04-18 22:57:29 följande:
    Eh NEJ verkligen inte, jag menar företag, som investerar i detta och ser en potentiell vinst på sikt, det skulle ju skapas en helt ny marknad i sverige om uniformer infördes, jag är säker på att detta inte skulle kosta skolan något extra då det alltid finns hungriga företag som vill erövra nya marknader, dessutom skulle förmodligen småföretagandet öka i denna bransch.
    klokt tänkt om det
  • Skogsstjärna

Jag är helt för skoluniform! Kanske inte skulle minska mobbingen i stort, men i alla fall minska märkeshetsen. Och alla andra fördelar som nämnts innan: Aldrig bekymmer om kläder till skolan, skapa en enhetlighet, förmodligen bidra till en ökad respekt och status för lärare/skolgång i stort. Och så är det ju så fint med skoluniform, särskilt japanska modeller Jag skulle själv ha velat haft det när jag gick i skolan.

• Labil tamil
    mamita skrev 2009-04-18 22:42:43 följande:
    4. det skapar gemenskap och tillhörighet
    Det förutsätter att alla barn i staden har samma uniform. Skulle två närliggande skolor ha olika uniform tror jag att det skulle förstärka en vi-och-dom-känsla och öka antalet bråk mellan skolornas elever.
    mamita skrev 2009-04-18 22:42:43 följande:
    5. barn utanför skolområdet på skoltid känns igen och kan lättare uppmärksammas (mindre skolk)
    Men ser man ett barn på stan ser man väl att det är ett barn som inte är i skolan, oavsett hur det är klätt?
    mamita skrev 2009-04-18 22:57:29 följande:
    företag, som investerar i detta och ser en potentiell vinst på sikt, det skulle ju skapas en helt ny marknad i sverige om uniformer infördes, jag är säker på att detta inte skulle kosta skolan något extra då det alltid finns hungriga företag som vill erövra nya marknader, dessutom skulle förmodligen småföretagandet öka i denna bransch.
    Du tror inte att det är tvärt om? Att en massa designers blir arbetslösa när det finns mindre att designa, en stor del av dagen går alla går runt i samma kläder.
  • tjorvig

Ts: Hur gammal är du? Själv så är jag 38år och när jag var barn var kläder minst lika viktigt som i dag.
    Min mamma fick på min storebrors byxor sy på ett guloblå (tror det heter så) märke min tonåriga faster klippte lös från sina. Min bror gick då i lågstadiet Han är 41år i dag.
    Nej skoluniform löser inga problem. Dom går också att ärva /vara för små /smuttsiga eller feltvättade.
    Barn i länder med skoluniform mobbar inte mindre än dom utan. För barn med uniform blir andra saker viktigare skor/väskor/klockor mm.
    Och i dag är största status prylen våra unga har mobilen (senaste modellen/dyrast)
    Märken är så olika från skola till skola gäng ja vilka man vill impa på.
    Och hur ska en modern snygg skön uniform se ut? Och i skolan och hemma som man lär barnen att alla är olika och så får vara. Blir ju helt fel tvinga på dom kläder dom inte vill ha.

• Pernilla75

Har inte läst hela tråden, svarar bara på ts.

Bara för att man har skoluniform så betyder inte det att man automatiskt kommer ifrån vad som är inne eller inte. En skoluniform kommer i många olika kvaliteter och det gör att det fortfarande kan uppstå viss "klasskillnad". Dessutom kanske en del barn får ärva uniformer av äldre syskon och det kommer också göra att det uppstår skillnader.

• rasajj
    tjorvig skrev 2009-04-19 00:35:40 följande:
    Ts: Hur gammal är du? Själv så är jag 38år och när jag var barn var kläder minst lika viktigt som i dag.Min mamma fick på min storebrors byxor sy på ett guloblå (tror det heter så) märke min tonåriga faster klippte lös från sina. Min bror gick då i lågstadiet Han är 41år i dag.Nej skoluniform löser inga problem. Dom går också att ärva /vara för små /smuttsiga eller feltvättade.Barn i länder med skoluniform mobbar inte mindre än dom utan. För barn med uniform blir andra saker viktigare skor/väskor/klockor mm.Och i dag är största status prylen våra unga har mobilen (senaste modellen/dyrast)Märken är så olika från skola till skola gäng ja vilka man vill impa på.Och hur ska en modern snygg skön uniform se ut? Och i skolan och hemma som man lär barnen att alla är olika och så får vara. Blir ju helt fel tvinga på dom kläder dom inte vill ha.
    Moderna snygg och bekvam uniform...

DSCN1178.JPG

Mina fyra barn, i deras skoluniform.
    The democracy will cease to exist when you take away from those who are willing to work and give to those who would not.
  • andeta

Jag är för skoluniform, då är alla på samma "grund" och alla kan koncentrera sig på plugget istället för vem som har snyggast och nyast plagg för dagen..

• Suzy QX
    tjorvig skrev 2009-04-19 00:35:40 följande:
    Ts: Hur gammal är du? Själv så är jag 38år och när jag var barn var kläder minst lika viktigt som i dag.Min mamma fick på min storebrors byxor sy på ett guloblå (tror det heter så) märke min tonåriga faster klippte lös från sina. Min bror gick då i lågstadiet Han är 41år i dag.Nej skoluniform löser inga problem. Dom går också att ärva /vara för små /smuttsiga eller feltvättade.Barn i länder med skoluniform mobbar inte mindre än dom utan. För barn med uniform blir andra saker viktigare skor/väskor/klockor mm.Och i dag är största status prylen våra unga har mobilen (senaste modellen/dyrast)Märken är så olika från skola till skola gäng ja vilka man vill impa på.Och hur ska en modern snygg skön uniform se ut? Och i skolan och hemma som man lär barnen att alla är olika och så får vara. Blir ju helt fel tvinga på dom kläder dom inte vill ha.
    Något yngre än dig är jag, men där jag bodde fanns ingen märkeshysteri när jag växte upp. Den dök upp på -90 talet och har förvärrats eftersom.

Det är redan viktigt med tillbehören idag. Vilken ryggsäck de har. Vilken mobil de äger, och skor. Men det är väl aldrig dåligt om man kan minska något av hysterin och som jag ser det den största. Jag tycker fördelarna klart överväger nackdelarna.
  • tjorvig
    rasajj skrev 2009-04-19 02:40:43 följande:
    Moderna snygg och bekvam uniform...Mina fyra barn, i deras skoluniform.
    Ja du... sådan billiga t- tröjor får mina barn bara ha att sova i. Så fula tycker jag dom är. Så sorry.
  • mamita
    Labil tamil skrev 2009-04-19 00:19:24 följande:
    1.Det förutsätter att alla barn i staden har samma uniform. Skulle två närliggande skolor ha olika uniform tror jag att det skulle förstärka en vi-och-dom-känsla och öka antalet bråk mellan skolornas elever. 

2.Men ser man ett barn på stan ser man väl att det är ett barn som inte är i skolan, oavsett hur det är klätt?

3.Du tror inte att det är tvärt om? Att en massa designers blir arbetslösa när det finns mindre att designa, en stor del av dagen går alla går runt i samma kläder.
    1. Varför i hela friden skulle olika uniformer skapa bråk mellan elever från olika skolor? Ja tanken är ju att den ska stärka vi-känslan och det är nog mest positivt i det stora hela.

2. Nej ett barn utan uniform kan ha fått ledigt, vara sjukt och råka vara i centrum för att köpa något på apoteket osv, "folk" på stan kommer inte att reagera, ser man däremot barn i centrum med uniform kanske någon kontaktar skolan eller går fram och pratar med barnen ifråga.

3. Nej jag tror inte det är tvärtom, föräldrar kanske till och med skulle våga köpa lite dyrare fritidskläder eftersom de inte skulle användas till att spela bandy på rasten.
    Sen är det ju inte alltid så att en marknad automatiskt slår ut en annan, de kan samexistera.
  • mamita
    tjorvig skrev 2009-04-19 21:35:28 följande:
    Ja du... sådan billiga t- tröjor får mina barn bara ha att sova i. Så fula tycker jag dom är. Så sorry.
    Jag håller med de var inte så fina.

När jag tänker på skoluniform så ser jag framför mig ett helt nytt koncept, inte att Sverige skulle kopiera andra länders uniformer.

Ett team med represenanter för barn, ungdomar och föräldrar i samarbete med designers och grafiker skapar ett helt nya plagg, med uniformer av god kvalitet i snygg design och till ett fördelaktigt pris.

Exempelvis skulle jag tycka det var snyggt och praktiskt med collegetröja i en häftig färg med ett snyggt tryck, tshirt med krage, och svarta byxor till, kanske med tryck på bakfickan?
  • annca

Jag som är 38 har ALDRIG upplevt på någon skola jag gått att det haft någon som helst betydelse vad man haft för kläder på sig. Det som triggade mobning var snarare att man var annolunda på annat sätt - hatade idrott, hade bra betyg, sysslade med någon udda hobby etc.
    Däremot vet jag att *jag* hade blivit en drop-out om jag tvingats in i samma kläder som alla andra. Jag som hade topbetyg och gillade skolan i sig, men som alltid AVSKYTT att se ut som alla andra!
    Får rysningar när jag ser ungar klädda i likadana kläder...
    (För att inte tala om hur urtrisk skolkortet skulle bli )
    Nej, jag skulle verkligen kämpa med näbbar ock klor för att få ihop så många andra som bara gick och stoppa vansinnet om det skulle visa sig att den skola ungarna skulle gå på ville införa skoljugenduniform. {#lang_emotions_throwup} Mer likriktning - nej tack!

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • tjorvig
    annca skrev 2009-04-20 16:17:24 följande:
    Jag som är 38 har ALDRIG upplevt på någon skola jag gått att det haft någon som helst betydelse vad man haft för kläder på sig. Det som triggade mobning var snarare att man var annolunda på annat sätt - hatade idrott, hade bra betyg, sysslade med någon udda hobby etc.Däremot vet jag att *jag* hade blivit en drop-out om jag tvingats in i samma kläder som alla andra. Jag som hade topbetyg och gillade skolan i sig, men som alltid AVSKYTT att se ut som alla andra!Får rysningar när jag ser ungar klädda i likadana kläder... (För att inte tala om hur urtrisk skolkortet skulle bli )Nej, jag skulle verkligen kämpa med näbbar ock klor för att få ihop så många andra som bara gick och stoppa vansinnet om det skulle visa sig att den skola ungarna skulle gå på ville införa skoljugenduniform. Mer likriktning - nej tack!
    Precis
  • Mandyyy

Jag är för skoluniform!
    Dels för det är med att "alla är lika".
    Tänk så skönt på morgonen, inget stress för man vet vad man ska ha på sig... haha..:)

• tjorvig
    Mandyyy skrev 2009-04-24 11:06:38 följande:
    Jag är för skoluniform!Dels för det är med att "alla är lika".Tänk så skönt på morgonen, inget stress för man vet vad man ska ha på sig... haha..:)
    Hur många ombyten ska ungen ha? För vad ska dom ta på sig om den är i tvätten? Och i vårt klimat måste man ju ha både vinter och sommar plagg. Och ska det finnas flick/pojk kläder?
    Och varför ska alla ungar se lika ut?

Och jag tror ungar som kommer från "sämre" skolor kan bli utsatta när det synns på kläderna varifrån man kommer.

Lika kläder är bara gulligt på syskon eller bästisar.
  • morotsland

Varför bara uniform i skolan? Vi kan väl ha tvångsuniform hela tiden under hela våra liv så behöver ingen känna sig utanför och alla passar in. Lite mer mysig Nordkorea-känsla är ju precis vad som stärker självkänslan.

Svar på tråden För eller emot Skoluniform?