• cat77

Pruta hos bilhandlare

Jag kommer snart köpa bil, troligtvis ett par år gammal för omkring 100 000 kr. Vill använda bilhandlare då det känns tryggast.
    Bör man pruta på beg.bilköp alt kräva att få med vinterdäck ? Hur har ni gjort ? Kom gärna med tips!

• Svar på tråden Pruta hos bilhandlare
  • épouse

Rimlig prutmån är ca 8 - 12 %. Men för all del pruta så mycket det går. Pruta in vinterdäck självklart. Annars borde handlarn sänka priset så pass att du kan köpa vinterdäck för mellanskillnaden.
    Vilken bil är det du är intresserad av? Länk?

• Turboplingen

Jag köper aldrig av bilhandlare, de har sån jävla överpris på bilar.
    Köper privat och kollar allt så noga som jag bara kan

• épouse

Det är ändå en viss trygghet från bilhandlare då man får garanti.

• Micke54

Absolut ska du pruta! Pappa köpte en bil som var utannonserad för 119000 fick den för 100000. Han kollade på en likadan bil för 125000 hos en annan handlare men den var röd och lite blekt i lacken samt luktade lite konstigt så den ratade han.
    Men det var en kollega som köpte den utan att pruta när pappa sedan frågade varför han inte prutade så svarade han att
    -Kan man pruta hos en handlare det visste inte jag?
    Pucko haha..
    Pappa fick även motorvärmare installerad utan kostnad för det stod i annonsen att den var utrustad med det så det fick bilhandlaren stå för//M

• Pixboy

Kolla runt på ex Blocket, de flesta handlare har annonser där. Då ser du snabbt om den handlaren som har "din" bil tar i med överpriser eller inte. Jag köpte min bil hos en handlare, den var billigast på blocket så det fanns inte så mycket prutmån där men fick ändå 4 vinterdäck på köpet.

Oftast är det lättare att få med prylar till bilen än ett sänkt pris. Ex monterad dragkrok, motorvärmare däck mm.

Man ska alltid försöka!!! Det kostar ju inget

• Pixboy
    épouse skrev 2009-04-15 20:08:07 följande:
    Det är ändå en viss trygghet från bilhandlare då man får garanti.
    Kolla in Blockets begagnatgaranti. Markeras med en grön cirkel vid annonsen. De bilar som säljs med sådan har motsvarande garanti som en MRF garanti hos bilhandlare. Hittar du din bil hos en privatperson och denne tecknar Blocketgaranti så har du ungefär motsvarande skydd som en beg bil hos en handlare.

Dock så kan ju en handlare för att visa Goodwill gå längre än vad en garanti kräver, men det kan man aldrig räkna med.
  • Pappatilltwins

Vi fick 65 000kr för vår fiest när vi lämnade in den i inbyte och firman ville ha ut 81 000kr för den när de annonserade.
    Det säger ju lite om deras marginaler.

Klart man ska pruta, spec i dessa tider.

• cat77
    épouse skrev 2009-04-15 20:03:37 följande:
    Rimlig prutmån är ca 8 - 12 %. Men för all del pruta så mycket det går. Pruta in vinterdäck självklart. Annars borde handlarn sänka priset så pass att du kan köpa vinterdäck för mellanskillnaden. Vilken bil är det du är intresserad av? Länk?
    Troligtvis blir det en Ford focus 06-08, det finns ju en del att välja på så det blir till att åka runt och kolla nästa vecka.

www.bytbil.com/bilar/begagnade/ford/focus/mvwparbg/!

Tex den här har varit hos bilhandeln sedan 08-11 enligt uppgifter hos transportstyrelsen så de borde ju gå att pruta rätt bra.
  • Pappatilltwins
    cat77 skrev 2009-04-16 09:13:49 följande:
    épouse skrev 2009-04-15 20:03:37 följande: Troligtvis blir det en Ford focus 06-08, det finns ju en del att välja på så det blir till att åka runt och kolla nästa vecka. www.bytbil.com/bilar/begagnade/ford/focus/mvw...! Tex den här har varit hos bilhandeln sedan 08-11 enligt uppgifter hos transportstyrelsen så de borde ju gå att pruta rätt bra.
    Kolla serviceboken.
    Det är jätteviktigt att även lackkontroll/rostkontrollerna utförts eftersom man då har bättre möjligheter till reklamationer vid fabrikationsfel.
  • byström

Ska mna köpa bil idag ska man sikta in sig på en typsik lagerbil och pruat STENHÅRT!
    Guldläge att få en bil till bra pris, bara man vågar vara fräck och pruta hårt.
    Bilhandlare finns det gott om, funkar det inte hos den ene funkar det hos den andre.

Men som sagt, sikta in dig på en handlare med hyfsat lager av bilar - och pruta stenhårt.

Det har nämnts tidigare i tråden att det kan vara lättare att få prylar till bilen än ett lägre pris.
    Helt sant, och ofta rätt skönt att få dragkrok och grejor monterade redan innan mna ähmtar ut den.

När vi köpte bil första gången hos handlare prutade vi till oss borttagning av pass-airbag, sommardäck, dellackering och en fri service.

• byström

Måste fått stavningssjukan idag... ursäkta =)

• Pixboy

Fri service var ett smart prutförslag, det måste jag komma ihåg. Det borde ju vara attraktivt för en handlare, speciellt med egen verkstad då kostar det ju dem knappt mer än mekanikerns tid. :)

• cat77

Tack alla för bra svar!

Vad tror ni om att erbjuda 90 + kräva gratis däck för en bil (ford focus i det här fallet) som legat ute länge med pris runt 105-110 000 ? Vill ju inte skämma ut mig helt, det blir mitt första bilköp ju. =)

• byström

Låter som en ok nivå att börja förhandlingen på.
    Går du lägre än så så tror jag inte handlar'n tar dig på allvar riktigt... =)
    Lycka till, och stå på dig!

Svar på tråden Pruta hos bilhandlare