• AlvaLovisa

Hur förlovar man sig?!

Jag och sambon har diskuterat detta med hur och i vilken ordning allt ska göras, och har kommit fram till att ingen av oss har någon aning!

Ska man komma överens om att förlova sig och köpa ringar ihop, och sedan köper killen giftasringen och går ned på knä och friar sådär spontanromantiskt eller...?
    I filmer friar de och så sätter tjejen på ringen direkt, är det förlovningen då? Och så kommer man överens om giftermålet sedan? Allt är jättevirrigt här!

Och hur många ringar har killen? I filmer byter de ju ringar, men på riktigt har väl killen bara förlovningsring och så får bruden en extra ring på bröllopet?
    HJÄLP!!

• Svar på tråden Hur förlovar man sig?!
  • Schnooglewookiemush

Vi kom överens om att vi ville förlova oss, och därmed gifta oss i framtiden.
    Vi valde ut ringar, och växlade dem på ett specifikt datum. Vi var ute och åt middag för att fira.

Här står det lite fakta:
    sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rlovning

• Hera78

Man gör precis hur man vill! Vi tittade tillsammans ut ringar som vi tog med oss till Rom för att fira vår 2-års dag och när stunden väl kom bytte vi ringar, jag satte på hans och han satte på min.

Killen kan ha både en och två ringar, det bestämmer han själv. Min sambo vill bara ha en så därför valde han en lite bredare ring än mig, jag ska ju ha två

• snarret

Vi gjorde så att vi kom överens om att vi ville förlova (dvs gifta) oss, och sen gick vi och köpte ringar och tog på oss dom över en falafeltallrik. Fantastiskt romantiskt.
    Och om/när vi gifter oss så ska vi båda få varsin till ring, iaf om jag får bestämma ^^

• MissLillan

det är nog väldigt olika... jag och min kille bestämde att vi skulle förlova oss och köpte ringar ihop... han min (den dyra) och jag hans=) sen till bröllopet så får jag en till ring som han kommer och friar med. så gör vi. men alla gör olika. vissa killar har två ringar och vissa friar med förlovningsring.

• patti87

min man friade till mig! snacka om att jag blev chockad men överlycklig :) hade alltid drömt om det :) och sen ca 8 månader senare gifte vi oss!

• LillaEllan

när man friar är det förlovnings ringen man växlar
    och sen kommer man överens om ev. bröllop. antingen köper man ringar tillsammans eller så överaskar nån.

vigselringen väljer man väl vanigen ut tillsammans tror jag och det är olika om killen har en eller två ringar en del vill ha båda andra bara en lycka til!

• patti87

min man hade köpt en ring till mig, som han friade med, själv hade han ingen..men det spelar ju ingen roll han bär inte smycket så gärna...men när vi gifte oss köpte vi ringarna tillsammans och nu använder han sin ring varje dag :)

• Ester W

Vi köpte ringarna tillsamman och sen gick han ned på knä och frågade mig om jag ville gifta mig med honom. I dag firar vi 8 år som förlovade!

• Tashmira

Min sambo överraskade mig totalt och friade! Han gick ned på knä och plockade fram en ring. Det blev ju liksom förlovning där då. Sedan är väl seden att man ska gifta sig inom ett år efter förlovningen?
    Vi gifter oss i varje fall inom den ramen! :o)

tashmiras.blogg.se/2008/july/antligen-lite-bilder.html

Kommer man överens att man ska gifta sig, så faller väl det där friarmomentet lite?

• AlvaLovisa

Tack för alla svar! Det är faktiskt krångligare än man kan tro Jag vill ju inte gå miste om "ner-på-knä-momentet", men samtidigt vill jag absolut ha ett finger med i görningen när ringen ska köpas, jag ska ju ha den på mig resten av livet sen (förhoppningsvis) så den måste vara fin

Svar på tråden Hur förlovar man sig?!