• AlvaLovisa

Hur förlovar man sig?!

Jag och sambon har diskuterat detta med hur och i vilken ordning allt ska göras, och har kommit fram till att ingen av oss har någon aning!

Ska man komma överens om att förlova sig och köpa ringar ihop, och sedan köper killen giftasringen och går ned på knä och friar sådär spontanromantiskt eller...?
    I filmer friar de och så sätter tjejen på ringen direkt, är det förlovningen då? Och så kommer man överens om giftermålet sedan? Allt är jättevirrigt här!

Och hur många ringar har killen? I filmer byter de ju ringar, men på riktigt har väl killen bara förlovningsring och så får bruden en extra ring på bröllopet?
    HJÄLP!!

• Svar på tråden Hur förlovar man sig?!
  • PCO20

Även om min sambo skulle fria med en plastring så hade jag blivit lika glad!! Eller om han hade satt ett snöre runt mitt finger, hur ringen ser ut spelar absolut ingen roll för min del. Det är väl ändå tanken som räknas, när man är kär och lycklig! & tanken på att man ska leva tillsammans resten av livet.. Vi är förlovade och vi har inte pratat något om bröllop ännu, vi tycker nog båda att vi har några år på oss och vill nog gärna spara något till senare i livet :) Men vi är otroligt lyckliga i allafall och det är ju det som är huvudsaken.

• PCO20

Han "friade" förresten till mig utan att jag visste om det.. utan ring, men idag har jag en jättefin ring på fingret :) Till frukosten gav han mig en ask med en liten lapp i

• Mieria

Det är inte så konstigt. Ni förväxlar sverige med usa-frierierna på tv. Där ser man alltid hur mannen går ner på knä och öppnar asken med en diamantring. Där är det så att kvinnan (om hon säger ja) är den enda som bär ring under förlovningen. I sverige byter båda ringar vid förlovning och sedan vid vigsel.

• Havsluft

Min sambo friade till mig (när jag var höggravid). Han gick ner på knä och öppnade asken med två ringar i - men det var låneringar från guldsmeden, som vi tog på oss direkt men sedan bytte mot andra som vi valde ut ihop! Så jag fick det klassiska frieriet med ring och allt, men fick ändå vara med och välja min egen ring, perfekt!

• emson

Jag friade till min man via sms när vi bodde särbos i 1,5 månad eftersom att vi bytte stad och mitt jobb började tidigare än hans nya jobb. Det här var i augusti 2004. Ringar köpte vi tillsammans och bytte på en strand en kall blåsig majdag 2005, ringarna sparade vi för övrigt till från september till april. Gifte oss gjorde vi i juli 2006.

• ajmaj

Vi valde ringar tillsammans, men han köpte dem och bestämde datum för förlovningen. Jag visste att det skulle ske när vi var på semester i Thailand, men hade ingen aning om exakt när eller hur.
    Sen friade han både vid förlovningen och två år senare (för säkerhets skull :)).

Inför bröllopet valde vi ringar tillsammans och bestämde inskription och typsnitt.

Vi valde att byta ut förlovningsringarna mot vigselringar, så vi har bara en ring var (förlovningsringarna har vi såklart sparat).

Bild på frieri nr 1 finns i mitt galleri. :)

• saltflingan

Det finns låneringar hos guldsmederna och annars kan man ju köpa en ring för 29,50, för vilken kvinna vill inte välja ut sin egen förlovningsring?

Själv tycker jag inte att det behövs en ring för att fria, de kan man fixa tillsammans sen.

• 83an

Så här gjorde vi...

Vi köpte (beställde) ringar tillsammans, inkl min vigselring.
    (den ville jag välja själv, inte att han ska komma med ngn jag absolut inte vill ha)
    Min man har bara en ring, han ville inte ha en separat vigselsring.
    Nu blev det så att vi förlovade oss och gifte oss inom loppet av 9 dagar
    Så då var vi ju ndå tvungna att köpa dem samtidigt.

Men bestämmer man att man efter förlovningen ska gifta sig inom t ex 1 år, då tycker jag det blir knasigt om killen eller tjejen ska fria.
    Man har ju redan "sagt ja" till att gifta sig om man ändå bestämt att det ska ske inom en viss tid.

Däremot finns det ju de som förlovar sig men inte bestämmer nåt om giftemål då
    De kanske inte ens vet _om_ de vill gifta sig i framtiden.
    Har man då varit förlovad och killen eller tjejen friar så är det väl lite mysigt.

• 83an

Ester W skrev 2009-04-15 16:34:39 följande:

Vi köpte ringarna tillsamman och sen gick han ned på knä och frågade mig om jag ville gifta mig med honom. I dag firar vi 8 år som förlovade!
    Men köpte ni förlovningsringarna tillsammans och sen friade han med dem strax efter eller vad?

För genom att ni köpte ringarna så hade ni väl ändå bestämt att ni skulle förlova er?

8 år som förlovade... men har ni gift er?
  • 83an
    saltflingan skrev 2009-04-20 10:32:54 följande:
    Det finns låneringar hos guldsmederna och annars kan man ju köpa en ring för 29,50, för vilken kvinna vill inte välja ut sin egen förlovningsring? Själv tycker jag inte att det behövs en ring för att fria, de kan man fixa tillsammans sen.
    Hellre att överraska utan ring än att först köpa dem tillsammans för att en sedan ska gå ner på knä.
    För då vet man ju redan om det och det blir ju ingen överraskning på det sättet.

Som sagt, hellre en platsring eller ingen ring alls än en som man redan vet är köpt.

Men sen vill man såklart vara med och välja ring
  • Jordgubba

När man är förlovad "ska" man gifta sig inom ett år. Det brukar vara så att ena partnern friar och då är man förlovade och kvinnan får en ring. Vid vigsel får kvinnan en vigselring och mannen brukar ge sin förlovningsringring till prästen innan som välsignar den och sen får han tillbaka den samtidigt som kvinnan får sin vigselring om det inte är så att mannen vill ha två ringar. Sen i dag är det nog mer vanligt att man bestämmer att man ska förlova sig och gör det med lite champagne kanske och sen tar man giftermålet när det passar....men enligt tradition ska det ske inom ett år efter att man förlovat sig...

Svar på tråden Hur förlovar man sig?!