Anonym (jag) skrev 2009-04-19 19:10:34 följande:
När man börjar fundera kring att polyamorösotet skulle vara en lösning på hur jag känner - så känns allt så osäkert. Det kanske bara är attraktion och bekräftelse jag söker? Då man aldrig har testat, utan hållt tillbaka sina känslor med respekt för min partner. Antar att det är därför mina förhållade har tagit slut tidagare, jag har fått panik då jag fastnat för någon annan och då hellre varit singel och vara fri att göra vad jag vill utan att såra någon, mer än mig själv. Ha då kunnat ha flera på g samtidigt utan att vara tillsammans med dem - inte bara sexuella relationer utan även bara emotionella. Men det är ju inte lätt att säga till sin man att jag skulle vilja test om jag är polyamorös. Nä, jag vet varken ut eller in, men det är svårt att acceptera att bara "få vara med en" resten av livet. Har försökt att ta upp detta genom att diskutera kring otrohet och vad gränseran gå och att fråga om han tror att vi är menade att leva med bara en partner i livet. Han förstår inte vad jag vill med diskussionen och jag vågar inte säga som det är. Kanske fegt.
Det är inte alltid lätt att ta steget, men fundera först vad du vill.
För mig var det väl något sådant, jag kände attraktion till andra, de fastnade hos mig. I andra förhållande har jag dumpat och gått, men nu ville jag inte gå men inte heller kan jag hålla en stark attraktion borta.
Jag tog upp det med mannen som accepterade ett öppet förhållande (icke att blanda ihop med poly). Så det är där vi stampar idag. Han trivs inte helt, inte jag heller. Men bättre än alternativen däremot.
Om jag utveckar en relation med någon jag är kär i så vet jag inte hur det går, men vi är inte där. Om han inte klarar av det, ja då vet vi inte heller... men dumt att ta med det i beräkningarna ännu.
Vårt öppna förhållande innebär alltså att vi inte kan skaffa fler fasta partners men känslor är inga bekymmer. Min man vet om de jag har känslor för och det är inga bekymmer...
Så rådet blir nog ändå att fundera. Vad vill du ha ut av det? Vad händer om det förblir stängt? Är det ok för dig att han träffar andra och älskar andra?