• Anonym (Orolig)

Hur långt får man flytta vid separation?

Jag och min sambo har gått isär och jag bor kvar i lägenheten. Den är svindyr och jag måste flytta. Jag vill flytta tillbaka till min hemstad som ligger 2,5 mil bort. Är det någon som vet hur långt man FÅR flytta när man har barn ihop och gemensam vårdnad? Finns det någon regel? Har googlat men hittar inga svar någonstans...

Min rädsla är att han kommer motsätta sig att jag flyttar och på så vis "hålla mig kvar" här där jag inte känner någon.

• Svar på tråden Hur långt får man flytta vid separation?
  • Anonym (påläst)

Om du vill flytta MER än 10 mil så måste det tas upp i familjerätten och du måste ha bra anledningar för att flytta så tex; jobb... och ditt ex måste godkänna det.

• Anonym

DU får flytta hur långt du vill men för att BARNET ska få flytta ens 5 m behövs båda vårdnadshavarnas underskrift.

• Anonym (Orolig)

Finns det någon undre gräns? Har för mig att jag har läst 4 mil någonstans?

• Anonym (123)

Anonym (Orolig) skrev 2009-04-15 17:49:14 följande:

Finns det någon undre gräns? Har för mig att jag har läst 4 mil någonstans?
    Nej det finns ingen undre gräns. Barnet får inte ens flytta till grannhuset utan att båda vårdnadshavarana skriver under.
  • Anonym (ME)

fick inte ens byta lägenhet utan att ha pappans godkännande. men nu ska jag flytta igen och han skrev på en andra gång efter att ha frågat om jag ska bo kvar i samma stad. ja sa jag då skrev han på...

tyvärr så får du inte ens byta lägenhet utan att han kan krångla till det för dig.

• Anonym (Orolig)

Är det någon som har någon erfarenhet av något ex som har satt käpparna i hjulet för en flytt? Hur gick det till? Löste det sig?

• Vintersjäl

Du kan flytta 50 mil om du så vill, du "behöver" inte faderns underskrift även om det underlättar! Giltiga skäl att flytta är exempelvis jobb eller studier, dock kan du välja att flytta ändå och sedan får Skatteverket utreda vart barnet har sin dygnsvila och sedan blir barnet med tvång skrivet där. Sedan kan pappan säkert motsätta sig det men längre än så sträcker sig inte min kunskap inom det här ämnet...

Jag har flyttat 25 mil med min son, pappan försökte sätta käppar i hjulet för mig på många sätt... Jag flyttade dock pga. studier som inte fanns att få på förra orten, samt för att få lite stöd (har min familj här) då pappan inte var särskilt delaktig i sonens liv. Jag har gått med på att pendla med sonen till hans pappa varannan helg och då stå för kostnaderna också, men det är inget jag "behöver" göra utan det är något jag gör frivilligt.

• Anonym (123)

En liten varning bara! Man tar en otroligt stor risk om man flyttar utan den andra vårdnadshavarens underskrift!

Om barnet har börjat på dagis så anses barnet ha sin sociala trygghet på den ursprungliga orten. Om du då flyttar och pappan motsätter sig det så kan de faktiskt skriva barnet hos pappan bara för att han bor kvar på orten.

• pegga

Lyssna på Anonym (123)

Det är otroligt korkat att köra solo-race i såna här saker. Att flytta barnen mot den ena förälderns vilja leder väldigt lätt till ytterst infekterade konflikter och kan övergå i vårdnadstvister vars utgång aldrig kan förutses.

Boka en tid hos familjerätten och ta lite hjälp utifrån för att föra samtal kring barnens bästa, om ni inte klarar det på egen hand. Det är ofantligt mycket bättre än att köra vilda västern-metoder.

• Anonym (Orolig)

Det är just av den anledningen jag frågar..
    Vi går i familjerätten och min oro är att pappan inte kommer gå med på min flytt vilket också sulle resultera i att vår son behöver byta dagis. Sedan vill jag absolut inte riskera något så att sonen blir skriven hos sin pappa (som bor hemma hos sin moster). Just nu försöker jag vara samarbetsvillg och flexibel för att få pappan att mjukna lite. Det är en skitsvår balansgång!

Svar på tråden Hur långt får man flytta vid separation?