• Anonym (que)

Säger aldrig älskar dig...

Han har aldrig sagt det under våra två år tillsammans, förutom lite mumel på fyllan från början. Kanske har svårt att prata om känslor bara tänkte jag. Sen när jag fick för mig att fråga honom varför blev reaktionen ett surt sluta tjata typ... Kändes som ett ganska tydligt svar på nåt sätt...:(

• Svar på tråden Säger aldrig älskar dig...
  • Fruochmamma

Inte alla är överväldigande med sina känslor eller har lätt att uttrycka dem även ifall vi tjejer gärna vil höra precis de orden.

Du kanske känner att han gör det ändå även ifall han inte säger det högt?! Och ifall du inte tror han gör det kanske ni har en del att reda ut ändå? Lycka till ..

• Anonym

Min karl har sagt det tre ggr på 2år han säger att han tycker om mig i stället. Visst skulle jag vilja att han sa det oftare men å andra sidan så känns det som att det verkligen betyder något när han väl säger det.
    Han är mer så att han visar det genom att köpa små presenter osv.

• Anonym

min sambo e likadan. han har väldigt svårt o visa känslor o det är bara så han är som person. tråkigt! men antingen får man leva med de eller hitta en ny kille som visar de tydligare. man vill ju inte tjata sig till att få höra - jag älskar dig.
    om du säger de till honom..vad säger han då?

• Anonym (que)
    Anonym skrev 2009-04-16 08:08:49 följande:
    min sambo e likadan. han har väldigt svårt o visa känslor o det är bara så han är som person. tråkigt! men antingen får man leva med de eller hitta en ny kille som visar de tydligare. man vill ju inte tjata sig till att få höra - jag älskar dig. om du säger de till honom..vad säger han då?
    Har ju inte tjatat precis heller, därför börjar man undra över hans reaktion. Han typ klappar lite förstrött på min arm eller nåt när jag säger det. Det som verkligen fick mig att börja undra om han öht gör det är att när jag frågade honom rakt ut när han hade druckit så frågade han mig om vi "verkligen var så tighta"!!! Dagen efter kunde han inte förklara varför han sagt så. Är det när folk har druckit de säger sanningen eller tvärtom?
  • Anonym (J)

Min karl var den i vårt förhållande som sa, jag älskar dig, först Han sa det efter bara några månader tillsammans och jag tänkte, men lugna ner dig mannen ! Nu sägs det inte dagligen, eller varje vecka, men nån gång i månaden iallafall. Vi vet att vi älskar varandra, kan visa det istället för orden. Vi har varit tilsammans i snart 17 år, gifta i 7 år och fått 4 barn ihop. Prata med din karl och hör om han ens tycker om dig eller om han bara har svårt att visa känslor. Säger DU att du älskar han eller väntar du på att han ska säga det först ??

• Anonym (suss)

mitt ex (som var kanadensisk) sa ibland ' i love you....(paus) I think' - bara för att skoja! visst, han älskade mig det vet jag men jag fick väldigt sällan ett rakt ärligt 'jag älskar dig'.
    för vissa är det viktigt för andra mindre viktigt. personligen tycker jag det är viktigt och skönt att få höra det ibland och det tycker min sambo också. Vi säger det till varandra ganska ofta utan att 'utnyttja' ordet heller.

• Anonym (Vet hur det är)

Är i samma situation. Oxå två år och han har aldrig sagt det.

• Anonym (hmm)

Min man hade ett par förhållanden innan vi träffades där han visste att det inte skulle fungera. Han sa aldrig att han älskade någon av dem. Han tyckte att det var en markering från hans sida att de inte skulle ta förhållandet på för stort allvar.

Däremot är han en väldigt snäll person och jag vet att det senaste exet var så förbannad när han gjorde slut och ifrågasatte hans beteende - hon tyckte att hans "beteende" hade betytt att han älskade henne fast han aldrig sagt det. Själv tyckte han att hon borde ha förstått att han inte såg någon framtid tillsammans med henne eftersom han aldrig hade sagt att han älskade henne.

Nu säger jag förstås inte att det är ett godtagbart argument etc., men jag ville bara ge en varning. Det är inte säkert att det är för att mannen är dålig på känslor och så vidare han inte säger det, utan det kan vara för att hålla den där distansen. Så man kanske inte kan gå på beteendet heller alla gånger.

Nu säger han för övrigt att han älskar mig minst ett par gånger i veckan!

• Anonym (que)

Anonym (Vet hur det är) skrev 2009-04-16 09:45:46 följande:

Är i samma situation. Oxå två år och han har aldrig sagt det.
    Har du frågat honom varför han aldrig säger det? Känns det som om han gör det?
  • Anonym (que)

Anonym (hmm) skrev 2009-04-16 09:57:05 följande:

Min man hade ett par förhållanden innan vi träffades där han visste att det inte skulle fungera. Han sa aldrig att han älskade någon av dem. Han tyckte att det var en markering från hans sida att de inte skulle ta förhållandet på för stort allvar. Däremot är han en väldigt snäll person och jag vet att det senaste exet var så förbannad när han gjorde slut och ifrågasatte hans beteende - hon tyckte att hans "beteende" hade betytt att han älskade henne fast han aldrig sagt det. Själv tyckte han att hon borde ha förstått att han inte såg någon framtid tillsammans med henne eftersom han aldrig hade sagt att han älskade henne. Nu säger jag förstås inte att det är ett godtagbart argument etc., men jag ville bara ge en varning. Det är inte säkert att det är för att mannen är dålig på känslor och så vidare han inte säger det, utan det kan vara för att hålla den där distansen. Så man kanske inte kan gå på beteendet heller alla gånger. Nu säger han för övrigt att han älskar mig minst ett par gånger i veckan!
    Hur länge varade de förhållandena?
  • LizzieT

Vad är älska egentligen? För mig är det när man säger att man älskar en person utan att ens tänka på att man säger det, men sen är frågan, säger man det bara av vana eller för att man verkligen älskar den personen?

• Anonym (hmm)

Anonym (que) skrev 2009-04-17 10:52:56 följande:

Anonym (hmm) skrev 2009-04-16 09:57:05 följande: Hur länge varade de förhållandena?
    Det första i fem år till och från, det andra i nästan tre!
  • Anonym (varningstecken?)

Min man hade ett par förhållanden innan vi träffades där han visste att det inte skulle fungera. Han sa aldrig att han älskade någon av dem. Han tyckte att det var en markering från hans sida att de inte skulle ta förhållandet på för stort allvar. Däremot är han en väldigt snäll person och jag vet att det senaste exet var så förbannad när han gjorde slut och ifrågasatte hans beteende - hon tyckte att hans "beteende" hade betytt att han älskade henne fast han aldrig sagt det. Själv tyckte han att hon borde ha förstått att han inte såg någon framtid tillsammans med henne eftersom han aldrig hade sagt att han älskade henne.Nu säger jag förstås inte att det är ett godtagbart argument etc., men jag ville bara ge en varning. Det är inte säkert att det är för att mannen är dålig på känslor och så vidare han inte säger det, utan det kan vara för att hålla den där distansen. Så man kanske inte kan gå på beteendet heller alla gånger.Nu säger han för övrigt att han älskar mig minst ett par gånger i veckan!
    Ja, jag ser det nog också som ett varningstecken. Om min man absolut inte kunde säga att han älskar mig skulle jag nog dra öronen åt mig. Varför ska jag ge och ge till någon som inte älskar mig? Känns inte bra.

Så var det i mitt senaste förhållande. Han sa aldrig de orden på 3,5 år. Nu är det slut! Ska bli underbart att få höra de orden från någon annan i framtiden...

Jag tror absolut en man som är jättekär säger de orden någon gång under de första åren. Annars är det något som är lite konstigt...eller har jag fel?
  • Anonym (que)

Anonym (hmm) skrev 2009-04-17 13:10:43 följande:

Anonym (que) skrev 2009-04-17 10:52:56 följande:
    Det första i fem år till och från, det andra i nästan tre!
    Ärligt hur kan man vara tillsammans så länge med någon om man inte tar förhållandet på allvar. Förstår att exet kände sig lurad. Han låter inte så "snäll"...
  • Anonym

Men så kan man väl inte resonera. Handlingar säger ju mer än ord. En man som säger att han älskar mig och sen ger mig en rak höger, skulle alltså älska mig mer än en man som behandlar mig som en prinsessa men inte säger orden?

Självklart finns det både män och kvinnor som har svårt att säga orden, kanske är de blockerade, blyga eller tycker det känns konstigt (deras föräldrar kanske inte sagt det osv), utan att det betyder att de inte älskar sin partner.

Alla är olika. Antingen så accepterar man att ens partner inte känner sig bekväm med den typen av kärleksförklaringar eller så får man be sin partner att öva på att säga Jag älskar dig för att det betyder mycket för en själv.

Min man hade ett par förhållanden innan vi träffades där han visste att det inte skulle fungera. Han sa aldrig att han älskade någon av dem. Han tyckte att det var en markering från hans sida att de inte skulle ta förhållandet på för stort allvar. Däremot är han en väldigt snäll person och jag vet att det senaste exet var så förbannad när han gjorde slut och ifrågasatte hans beteende - hon tyckte att hans "beteende" hade betytt att han älskade henne fast han aldrig sagt det. Själv tyckte han att hon borde ha förstått att han inte såg någon framtid tillsammans med henne eftersom han aldrig hade sagt att han älskade henne. Nu säger jag förstås inte att det är ett godtagbart argument etc., men jag ville bara ge en varning. Det är inte säkert att det är för att mannen är dålig på känslor och så vidare han inte säger det, utan det kan vara för att hålla den där distansen. Så man kanske inte kan gå på beteendet heller alla gånger. Nu säger han för övrigt att han älskar mig minst ett par gånger i veckan!
  • Anonym (hmm)

Ja, nej, han var inte speciellt schysst mot sina ex, det var han verkligen inte. Men hans resonemang var ju att om han aldrig sa att han älskade dem (vilket han inte gjorde heller), så skulle han ha något slags "frikort" på det viset och de skulle inte heller kunna ställa några krav på honom. Det senaste exet var egentligen någon slags glorifierad KK, men det fattade inte hon eftersom hon tyckte att han var så "snäll". Han hade en hel del relationer vid sidan om som hon visste om, hon hade till och med kontakt med en av tjejerna han strulade med?!

Jag försöker inte försvara hans beteende, han var en helt annan person då och det är inte det den här tråden handlar om. Det här handlar väl egentligen om att man som tjej inte bara kan ta för givet att det är ett kommunikationsproblem om ens partner inte säger att han älskar en? Jag skulle inte ha stannat med en sådan själv, så jag förstår inte hur man bara finner sig i det.

Självklart är alla olika och för endel är det nog riktigt svårt att säga de där orden, men alla som har en normal EQ vet ju också att det är viktigt att säga att man älskar varandra. Det behöver inte vara varje dag, varje vecka eller varje månad, men under ett tre år långt förhållande borde man väl ha fått höra det i alla fall ett par gånger. Vad är det för mening annars?

Sedan förstår jag inte liknelsen från Anonym:

"En man som säger att han älskar mig och sen ger mig en rak höger, skulle alltså älska mig mer än en man som behandlar mig som en prinsessa men inte säger orden?"

Tänk på alla som lever i förhållanden där kärleken som par har ersatts av en mer syskonlik kärlek. Så de behandlar varandra väl, även omtänksamt, men de älskar inte varandra på det sättet längre. Det är väl självklart att det finns folk som inte älskar sin partner, men stannar kvar av gammal vana eller för att det är bekvämt. Ska man då tolka det faktum att de inte är otrevliga som att de verkligen älskar den andre?

Svar på tråden Säger aldrig älskar dig...