• AnnPas

Knorr eller Aromat?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-16 08:28
    Vad kallar ni den gula kryddan? knorr eller Aromat. Blev lite fel

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Knorr eller Aromat?
  • Hallonröd

Aromat för det är det den heter. Knorr är ju själva märket på kryddan.

// Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • CloudBerry the 1st
    Mandragora skrev 2009-04-17 17:43:23 följande:
    Jag är varken livrädd eller löjlig.Inte heller röker jag. Jag undviker nämligen sådant som är dåligt för kroppen.
    Bor du på landet? Är du nykterist? Är du i god fysisk form?
  • MBert
    musli skrev 2009-04-17 10:16:21 följande:
    Nämn en smakförstärkare som inte är glutamat. Har inte sett någon själv nämligen.
    Fett och socker är smakförstärkare som inte innehåller glutamat!

Använder man naturliga råvaror så behöver man inte förstärka smaken. Om man inte har förstört sina smaklökar med glutamat...
  • Mandragora
    CloudBerry the 1st skrev 2009-04-17 21:43:05 följande:
    Bor du på landet? Är du nykterist? Är du i god fysisk form?

Nej.
    Nej - jag dricker kanske sammanlagt en flaska vin om året.
    Ja.
  • musli
    MBert skrev 2009-04-18 09:26:08 följande:
    Fett och socker är smakförstärkare som inte innehåller glutamat! Använder man naturliga råvaror så behöver man inte förstärka smaken. Om man inte har förstört sina smaklökar med glutamat...
    Det vet jag, men de är inte konstgjorda!
    Äntligen har nummer två fastnat!!!!!!!
  • MBert
    musli skrev 2009-04-18 17:27:23 följande:
    Det vet jag, men de är inte konstgjorda!
    Det framgick inte i ditt inlägg. Jästextrakt är också smakförstärkare och låter kroppen själv omvandla det till glutamat.

Glutamat finns förresten naturligt i vissa matvaror, tomater t.ex. Så det är inte bara konstgjorda.

Det finns olika sorters glutamat precis som det finns olika alkoholer (det är ju en kemisk beteckning). Men säger man alkohol så tänker alla främst på etanol och säger man glutamat så tänker alla främst på monosodiumglutamat (förkortas MSG) eller mononatriumglutamat.
  • musli

Absolut, men de som finns i maten naturligt är tillräckligt för att ge hjärnan den lilla glutamat den behöver, vi behöver absolut inte tillföra överflödiga mängder med glutamat som kroppen inte kan ta hand om. Jästextrakt räknar iaf jag som glutamat rakt av, även det går att finna under en hel massa olika namn.
    Det jag menar är att vi inte behöver den konstgjorda varianten helt enkelt, samt att den är rent av skadlig för våra kroppar.

Äntligen har nummer två fastnat!!!!!!!
  • Sannaa

Skulle aldrig i hela mitt liv köpa Aromat. Rent nervgift.
    Glutamat skadar våra hjärnor. Lägger sig som "fett" i hjärnan.
    Precis som när man röker Hasch. Tar ca 3 mån att bli av med glutamat från kroppen.
    Skulle aldrig komma på tanken att ge mina barn det heller.

• norgesessan

har aldrig hört något annat namn på den än Aromat....Köper det inte själv dock.

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • Fru waran

vem fan kallar den för knorr?? knorr är ju märket som gör aromat. Knorr är knorr och aromat är aromat. Det är ju samma sak som man kallar spaghetti för barilla. Nu ska jag koka lite barilla.... eeeh låter ju inte klokt.

• isisisis
    Hallonröd skrev 2009-04-17 21:38:55 följande:
    Aromat för det är det den heter. Knorr är ju själva märket på kryddan.
    Haha! Precis!
  • Bam
    Sannaa skrev 2009-04-18 20:02:34 följande:
    Skulle aldrig i hela mitt liv köpa Aromat. Rent nervgift.Glutamat skadar våra hjärnor. Lägger sig som "fett" i hjärnan.Precis som när man röker Hasch. Tar ca 3 mån att bli av med glutamat från kroppen.Skulle aldrig komma på tanken att ge mina barn det heller.
    Vart i ts såg du frågan "Vad tycker du om aromat"?
    Jag dansar aldrig nykter!
  • Sannaa

Nämen oj trodde man fick göra någon form att kommentar efter att man har röstat.

• isisisis
    Bam skrev 2009-04-18 20:13:02 följande:
    Vart i ts såg du frågan "Vad tycker du om aromat"?
    Det är ett fritt forum att säga vad man tycker i!!!!
  • Bam
    isisisis skrev 2009-04-18 20:22:17 följande:
    Det är ett fritt forum att säga vad man tycker i!!!!
    Du, spara på ! så dom inte tar slut.
    Jag dansar aldrig nykter!
  • Fru waran
    Bam skrev 2009-04-18 20:26:57 följande:
    Du, spara på ! så dom inte tar slut.
    !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1
  • som en saga

min sambo säger knorr och för mig låter det helt knäppt, det heter ju för bövelen aromat!!! för honom har det alltid hetat knorr.

jag BRUKADE säga aromat förut men han har smittat mig så här hemma säger vi knorr numera, mest för att det har blivit en "grej" av det. :)

fast jag skulle ju aldrig fråga efter "den gula kryddan som heter knorr" i affären!! och skulle jag vara med andra än min sambo så är det aromat som gäller.

• som en saga

som en saga skrev 2009-04-19 20:25:45 följande:

min sambo säger knorr och för mig låter det helt knäppt, det heter ju för bövelen aromat!!! för honom har det alltid hetat knorr. jag BRUKADE säga aromat förut men han har smittat mig så här hemma säger vi knorr numera, mest för att det har blivit en "grej" av det. :)fast jag skulle ju aldrig fråga efter "den gula kryddan som heter knorr" i affären!! och skulle jag vara med andra än min sambo så är det aromat som gäller.
    och sambon är från linköping, jag från jönköping..
  • After Forever

Aromat. Vi brukar köpa Ört aromaten ibland, jag orkar inte va rädd för allting, för allt är ju farligt.

Svar på tråden Knorr eller Aromat?