• Novia

Williamstårta

Finns det inte NÅGON som har receptet till denna tårta? Det verkar vara omöjligt att hitta något bra recept på nätet.

Det jag funderar mest över är hur man får till den gröna grädden som smakar som piggelin? Snälla, kan ingen avslöja hemligheten?

• Svar på tråden Williamstårta
  • Novia

Mjo, fast jag är osäker på det receptet eftersom det är konserverade päron i... är det så de gör på konditorierna tror du?

Pärongrädden ska vara slät och färgad med grön karamellfärg.

• Wilmis07
    Novia skrev 2009-04-16 10:26:33 följande:
    Mjo, fast jag är osäker på det receptet eftersom det är konserverade päron i... är det så de gör på konditorierna tror du? Pärongrädden ska vara slät och färgad med grön karamellfärg.
    Finns päronarom på flaska att köpa,jag vet att jag i någon tårttråd här på fl såg ett recept på päronmousse att ha i tårta,där var det bla grädde,mixade konserverade päron,arom på flaska,karamellfärg och gelantinblad.
    Det finns bara ett vackert barn här i världen och varje mor har det.♥Mamma till Wilma 071012♥
  • Novia
    Wilmis07 skrev 2009-04-16 12:12:16 följande:
    Finns päronarom på flaska att köpa,jag vet att jag i någon tårttråd här på fl såg ett recept på päronmousse att ha i tårta,där var det bla grädde,mixade konserverade päron,arom på flaska,karamellfärg och gelantinblad.
    Oh, men vart får man tag på sån? Jag har funderat på om man kan ha någon likör i, men vilken? Midori har jag fått som förslag, men är inte det melon?
  • Wilmis07
    Novia skrev 2009-04-16 22:18:09 följande:
    Oh, men vart får man tag på sån? Jag har funderat på om man kan ha någon likör i, men vilken? Midori har jag fått som förslag, men är inte det melon?
    borgebykryddgard.jetshop.se/

Här finns den.
    Det finns bara ett vackert barn här i världen och varje mor har det.♥Mamma till Wilma 071012♥
  • Wilmis07
    Wilmis07 skrev 2009-04-16 22:58:00 följande:
    borgebykryddgard.jetshop.se/ Här finns den.
    Står under essenser och aromer
  • Wilmis07
    Päronmousse
    ca 500 g konserverade päron
    3dl grädde
    3 msk socker
    1,5 tsk vaniljsocker
    2 tsk gelatinpulver/4 blad gelatin
    Päronessens
    Grön färg

Vispa grädden med socker och vaniljsocker. Mixa päronen till en slät gegga. Smält gelatinet med  ca tre – fyra matskedar av pärongeggan. Tillsätt ett par droppar essens i den kalla pärongeggan och häll sedan tillbaka den del med gelatin. Häll i hela geggan i grädden tillsammans med så mycket färg du vill ha och rör ihop moussen. (moussen kan bli lite lös så man kan öka på gelatinet lite om man vill)

Hittad detta oxå. Hoppas tårtan blir god{#lang_emotions_tongue_out}
Svar på tråden Williamstårta