• funfactory

När börjar man gå ner i vikt?

Jag har börjat träna flitigt. Jag tar en morgon promenad i svettig takt varje dag, jag tränar på trampmaskin, jag simmar osv..
    Hur lång tid tar det innan kroppen börjar gå ner i vikt? Nu har jag hållt på i två veckor och vågen står fortfarande still.
    Jag är bra mat och inte för mycket heller. Jag hoppas det släpper snart - annars gör jag ju något fel..

Någon som vet mycket om träning och hälsa som kanske har några svar? Är det normal att man står still i början, att det tar ett tag för kroppen att komma igång för att sedan börja rasa i vikt?

• Svar på tråden När börjar man gå ner i vikt?
  • Hallonmun

att väga sig kan var missvisande, det är bättre att du tar fram måttbandet för då lär du se skillnad rätt snart! lycka till.

• funfactory
    Hallonmun skrev 2009-04-16 13:21:33 följande:
    att väga sig kan var missvisande, det är bättre att du tar fram måttbandet för då lär du se skillnad rätt snart! lycka till.
    Jag jag har hört det med. Men jag har ju några extrakilon som jag vill få bort. Jag mäter mig lite då och då. Men det är så svårt med mig eftersom min mage är svullen rätt ofta eftersom jag inte tål all mat + magsår så jag vet knappt hur eller när jag ska mäta hahaa =) Ja får väl mäta 5ggr om dagen och ta ett genomsnitt =)
  • Hallonmun

på morgonen är det lättast att mäta tycker jag. Det är inte så viktigt hur man mäter, mät på samma ställen bara runt magen, runt höft/rumpa där man är som bredast, runt låret och knät.... om man ska väga sig är det oxå bra att väga sig på morgonen tycker jag, för då har man ju inte ätit och druckit

• Walker

Om du inte går ner i vikt så äter du för mycket.

• Poison Girl

Det kan ta ett bra tag innan det visar på vågen. Jag har promenerat ca 1 timme åt gången 4-5 ggr i veckan sen i höstas. Det tog flera månader innan vågen pekade neråt. Så misströsta inte. Fortsätt bara träna. På två veckor hinner det nog inte hända så mycket på vågen.

• Micke54

Det är inget konstigt att inget hänt på två veckor. Se bara till att du ligger på underskott av kcal, risken finns när man börjar träna att du äter lite mera och därför ligger oförändrat i energibalansen.
    Annars är det bara att kriga på! Så släpper det om du har koll på kalorierna//M

• funfactory

Jo ni har rätt. Det släpper nog snart :)
    Jag måste investera i en köksvåg. För det är så svårt annars att ha koll på kalorierna tycker jag...

Micke54, du kanske vet hur det är tänkt att man ska mäta hur mycket pålägg man har på mackan. Tex om man har leverpastej hur mäter man det?

• Callelin

När man börjar träna bygger man upp muskler, alltså kan man gå upp i vikt i början. Sen måste du ju självklart tänka på vad du äter. Efter ett tag så ska du se att du går ner. Stirra dig inte blind på vågen, utan känn efter på kläderna och mät dig istället. Jag har sen i maj 2008 gått ner 20 kilo. Jag väger mig bara ibland. Max en gång varannan vecka.
    Lycka till!

• Micke54

Du behöver en matvåg allt anges i förpackningen per 100gram så för att veta exakt behöver du väga det du äter.
    Exempel 20 gram leverpastej som har en fetthalt på 24% ger 55kcal sen en smörgås säg en hönökaka nu vet inte jag exakt hur mycket hönökaka man äter men säg 150gram. Då är du uppe i 550 kcal. Till det vill man ju också ha ett glas mjölk på säg 4 dl. Då slutade den fikastunden på 695 kcal

Ser man då till att en genomsnitts tjej/dam ska ligga på ett dagsintag om ungefär 2000 kcal så kan en fika ställa till en hel del :)

Du kan räkna på www.miljomat.se där kan du få ett ganska bra hum om hur mycket du äter varje dag bara genom att antingen väga då för att få exakt eller om du är duktig på att uppskatta//M

• idiblon

Jag började träna i förrgår och har gått ner 2 kg.

Svar på tråden När börjar man gå ner i vikt?