Inlägg från: funfactory |Visa alla inlägg
  • funfactory

När börjar man gå ner i vikt?

Jag har börjat träna flitigt. Jag tar en morgon promenad i svettig takt varje dag, jag tränar på trampmaskin, jag simmar osv..
    Hur lång tid tar det innan kroppen börjar gå ner i vikt? Nu har jag hållt på i två veckor och vågen står fortfarande still.
    Jag är bra mat och inte för mycket heller. Jag hoppas det släpper snart - annars gör jag ju något fel..

Någon som vet mycket om träning och hälsa som kanske har några svar? Är det normal att man står still i början, att det tar ett tag för kroppen att komma igång för att sedan börja rasa i vikt?

• Svar på tråden När börjar man gå ner i vikt?
  • funfactory
    Hallonmun skrev 2009-04-16 13:21:33 följande:
    att väga sig kan var missvisande, det är bättre att du tar fram måttbandet för då lär du se skillnad rätt snart! lycka till.
    Jag jag har hört det med. Men jag har ju några extrakilon som jag vill få bort. Jag mäter mig lite då och då. Men det är så svårt med mig eftersom min mage är svullen rätt ofta eftersom jag inte tål all mat + magsår så jag vet knappt hur eller när jag ska mäta hahaa =) Ja får väl mäta 5ggr om dagen och ta ett genomsnitt =)
  • funfactory

Jo ni har rätt. Det släpper nog snart :)
    Jag måste investera i en köksvåg. För det är så svårt annars att ha koll på kalorierna tycker jag...

Micke54, du kanske vet hur det är tänkt att man ska mäta hur mycket pålägg man har på mackan. Tex om man har leverpastej hur mäter man det?

• funfactory
    Micke54 skrev 2009-04-16 17:13:08 följande:
    Du behöver en matvåg allt anges i förpackningen per 100gram så för att veta exakt behöver du väga det du äter. Exempel 20 gram leverpastej som har en fetthalt på 24% ger 55kcal sen en smörgås säg en hönökaka nu vet inte jag exakt hur mycket hönökaka man äter men säg 150gram. Då är du uppe i 550 kcal. Till det vill man ju också ha ett glas mjölk på säg 4 dl. Då slutade den fikastunden på 695 kcal Ser man då till att en genomsnitts tjej/dam ska ligga på ett dagsintag om ungefär 2000 kcal så kan en fika ställa till en hel del :) Du kan räkna på www.miljomat.se där kan du få ett ganska bra hum om hur mycket du äter varje dag bara genom att antingen väga då för att få exakt eller om du är duktig på att uppskatta//M
    Jepp. Jag använder mig av shapelink.com för att kolla innehållet på all mat. Problemet är att jag måste skaffa mig en våg för att mäta exakt. För jag är dålig på att uppskatta vikt =)
    Jag dricker inte 4dl mjölk. Haha det är ju massor. Dock dricker jag sojamjölk och dricker jag mjölk till fikan så blir det 2dl max. Men jag föredrar grönte. Där är det inte många kalorier =)
  • funfactory
    idiblon skrev 2009-04-16 17:17:21 följande:
    Jag började träna i förrgår och har gått ner 2 kg.
    Det där låter ohälsosamt.
  • funfactory
    idiblon skrev 2009-04-16 19:09:46 följande:
    Nja, de sista kilona gick jag upp extremt fort så det är inte så konstigt att de även försvinner snabbt. Svårare blir det när jag når de dära berömda platåerna, en sådan som du kanske har börjat på, de är fan hell mot motivationen. Får jag fråga hur många kalorier du äter om dagen? Lycka till.
    Ingen aning, men antagligen för mycket. Jag kämpar lite med mitt sockerberoende. Jag kanske tycker att jag äter lite under en dag men visa saker innehåller för mycket kalorier (godis)

Jag har alltid vägt runt 50kg. Men helt plötsligt väger jag 56kg. Jag vill komma ner på 50kg igen för det är då jag mår som bäst.
    Bonanza skrev 2009-04-16 19:13:24 följande:
    Om du vill gå ner i vikt är det mer effektivt att äta mindre och träna mindre än att träna mycket. Tyvärr. Men om du vill bli snyggare är ju träning jättebra. Men du kanske ändå äter för mycket?
    Av någon anledning har jag råkat bli stor i maten. Jag är bara en liten flicka ^^ men äter nog som en man haha. Jag tycker inte om att vara hungrig.
    sherlock skrev 2009-04-16 19:22:21 följande:
    Kanske äter du för mycket? Jag har själv gått i fällan förrut när jag tränat och trott att jag ätit bra men inte gått ner ett gram eller förlorat en cm runt midjan. Många viktklubbar säger att man "bara" ska äta 1200 kcl de första veckorna man försöker gå ner i vikt och sedan öka till ca 1500 kcl tills man mött målvikten. Jag kör på Rosemary Conley (välkänd tränings och bantningsmänniska i england) och enlight hennes plan äter man 1200 kcl per dag plus 200 ml mjölk eller 100 g yogurt. Det låter lite men man äter sig ändå mätt om man följer planen exact och man mår bra Många av mina vänner kör på den här metoden och går ner i lagom takt, ca 2-3 kilo i månaden. Maken gick ned 7 kilo på den här metoden för två år sedan och har inte gått upp sen dess. Jag kör på den här strikt från och med måndag då påsklovet är slut
    Jag vill undvika dieter. Men jag ska köpa mig en kökvåg och börja ha koll på kalorierna. För jag tror jag är i ett förnekelse stadie "äh detta här innehåller ju bara runt 150kalorier" osv haha.
    Dags att se sanningen i vit ögat =)
    Jag vill kunna äta av allt. Det kan man också så länge man äter mindre kalorier än vad jag gör nu. =)
  • funfactory
    Kjell2 skrev 2009-04-16 19:59:19 följande:
    Tjejer pendlar en del i vikt naturligt under en fyra veckors period. Därför blir det lätt fel om man bara ser på resultatet på kortare period. Vänta till det gott minst fyra veckor och jämför då. Vill du gå ner snabbt ta bort allt salt i kosten. Salt binder en del vätska och tillför du inte salt rinner vätskan ut. Många dieter gör att man äter mindre salt och då tappar man raskt nägra vätskekilon i början. Det är sen det börjar bli jobbigt att minska i vikt. Så fort man sen börjar äta normalt igen och tillför salt binds ny vätska i kroppen. /Kjell
    Åh intressant. Dock äter jag inte så mycket salt.. eller gör jag. Hm det får jag fundera på.
    Jo jag antar att jag får ge det en månad.
  • funfactory
    TuBailar skrev 2009-04-16 20:43:49 följande:
    glömde skriva att om man tränar mycket behöver kroppen mer protein än vad man kanske får i sig normalt, jag brukar köra på protein pulver direkt efter träningen.och ev någon mer gång under dagen,mellan dom vanliga måltiderna. har funkat kanon för mig.. förutsatt att man äter bra i övrigt =)
    Det beror kanske också på vad man tränar för något. Just nu fokuserar jag på kondition för att förbränna fet och inte muskler. Sen när jag har kommit ner till den vikt jag vill ha ska jag börja med musklerna.
    För ett år sedan var jag en liten "biff" men sedan tappade jag träning tack vare för mycket jobb och musklerna blev till fett. Typiskt nog.

Jag kör inte med protein pulver. Jag äter ordentlig mat istället ^^
  • funfactory
    idiblon skrev 2009-04-17 07:54:03 följande:
    Du kämpar med ett sockerberoende? Det gör jag också, från och till. För min del funkar GI-mat allra bäst, föregått av ett par dagars pulverdiet som agerar detox. När jag äter snabba kolhydrater så får jag ett oerhört mersug, samt att jag inte känner ordentlig mättnadskänsla förrän jag ätit på tok alldeles för mycket. Nu kör jag inte så strikt GI, utan utesluter helt enkelt bara bröd, pasta, ris och i viss mån potatis. Kanske tar jag en liten potatis till måltiden, eller några fullkornsmakaroner, men annars fyller jag ut den delen av tallriken med olika salladsblandningar som ger mättnadskänsla. Kan vara rivna morötter och palsternackor, eller en god tomat/gurk/champinjon/rödlökssallad med lite vinäger, och/eller grönsallad. Mättar men får både mage och psyke att må bra. Det är ju egentligen inte en diet, utan en hälsosam livsstil. Andra tips kan vara att dricka ett stort glas vatten (är själv ett fan av kolsyrat sådant) precis innan man börjar äta, så infinner sig mättnadskänslan snabbare. Bara några tips!
    Jag äter inte vitbröd eller ris. Min mage klarar inte av det. Om jag äter bröd så blir det danskt rågbröd. Jag undviker snabba kolhydrater i maten faktiskt. Mest för att min mage inte tycker om det och för att jag inte vill. Mitt problem ligger i godis ätandet. Som jag faktiskt börjat på bukt på nu. Jag åker dit i bland men jag har lyckats kontrollera det så pass att jag inte äter övermycket. Men jag blir duktigare och duktigare.
    Min livstil när det gäller mat är bra, det är bara snackset som är problemet, som snart är ett minne blott.
  • funfactory

55,4kg.

Woho. Nu börjar vågen peka neråt ^^
    Vilket betyder att jag äter antagligen rätt och tränar rätt. Det tog bara lite tid för min kropp att inse det =)

• funfactory
    Micke54 skrev 2009-04-17 08:46:41 följande:
    Du ser, nu är du på väg :)//M
    Ja jag vet, det känns så nice. Nu ska jag kämpa lite extra ^^
Svar på tråden När börjar man gå ner i vikt?