• Buzaan

Snus & gravid

Har alltid sagt att den dagen jag blir gravid ska ja sluta snusa..
    Jo men de var ju lättare sagt än gjort kan ja lova hehe..
    Snusar catch mini orginal o har gjort sen några år tillbaka, har iofs minskat "prillorna" jämfört med innan ja visste att ja var gravid, men o sluta helt än är svårt..
    Har märkt att om ja inte tar min morgon "prilla" så kommer inte magen igång på samma sätt som om ja tar en..
    Min pojkvän tittar surt på mej varje gång ja tar en "prilla" men de är inte lätt o vara utan o inte får man ta avväjande saker heller då de skadar mer har ja hört..
    Ska fråga bm när ja ska dit 21:e April på hälsosamtal o se va hon säger om de hela, känner ju dom som rökt hela sina graviditeter oxå..
    Jag vill försöka sluta o jag är ju på god väg oxå :)

Är jag den enda som är gravid i v.7 6+2 som har dessa beskymren?

• Svar på tråden Snus & gravid
  • LilaRos
    Förälskad skrev 2009-04-27 08:28:38 följande:
    Tycker du det? Jag tycker det är det aboslut bästa nikotinfria snus som finns. Det blir inte till 100 % exakt samma som "riktigt" snus men det är absolut ett bra alternativ. Har du provat alla smaker?
    Jag klarar inte av smaksatt slus så smaksatt växtfiber under läppen lär inte vara en hitt här.
    Men kännslan av onico ger jag höra poeng iaf
  • Knubbe12

Onico funkade bra för mig när jag skulle sluta.! ;o)
    Vill bara göra er uppmärksamma på att XQ´s, som någon tipsat om tidigare i tråden, dock innehåller ginseng, så detta tror jag att man ska undvika under graviditet.

• Förälskad
    LilaRos skrev 2009-04-27 08:36:44 följande:
    Jag klarar inte av smaksatt slus så smaksatt växtfiber under läppen lär inte vara en hitt här. Men kännslan av onico ger jag höra poeng iaf
    Du får tugga tuggummi och pula in undet läppen :)
  • Bionic
    LizzieT skrev 2009-04-17 12:00:46 följande:
    Det är lika mycket socker i nikotionfritt snus som det är i kola, så då kan man lika gärna stoppa upp en kola under läppen. Det lär förstöra tänderna efter ett tag =P
    Hellre tänderna än barnet, eller hur?

En kort fråga till alla er som snusar - inget påhopp, bara en stilla undran:
    Köper ni ert snus själv? Alltså går ni in på macken/affären och tar en snusdosa ur kylen, lägger den på disken och betalar? Eller gör era sambos/makar/killar det?

OM ni gör det - känner ni er inte utstirrade? Att komma in med en  bebismage och köpa snus, folk måste ju kolla...?

Har funderat mycket på det där. OM jag hade varit snusare/rökare under min graviditet hade jag förbjudit alla i min omgivning att köpa snus/cigg åt mig. För jag vet att jag själv ALDRIG klarat av att gå in med magen i vädret och köpa snus eller cigg. Hade skämts ögonen ur mig.
    Bra sätt att försöka sluta på kanske?
    BF midsommardagen 2009
  • LilaRos
    Förälskad skrev 2009-04-27 08:40:39 följande:
    Du får tugga tuggummi och pula in undet läppen :)
    Då blir det ännu värre... då är det en konstig smak + ingen snuskänsla. Känslan har iaf onico XD
  • Bionic

Glömde: Lycka till TS! Du kommer säkert att lyckas...

BF midsommardagen 2009
  • LilaRos
    Bionic skrev 2009-04-27 08:46:19 följande:
    Hellre tänderna än barnet, eller hur? En kort fråga till alla er som snusar - inget påhopp, bara en stilla undran:Köper ni ert snus själv? Alltså går ni in på macken/affären och tar en snusdosa ur kylen, lägger den på disken och betalar? Eller gör era sambos/makar/killar det? OM ni gör det - känner ni er inte utstirrade? Att komma in med en  bebismage och köpa snus, folk måste ju kolla...? Har funderat mycket på det där. OM jag hade varit snusare/rökare under min graviditet hade jag förbjudit alla i min omgivning att köpa snus/cigg åt mig. För jag vet att jag själv ALDRIG klarat av att gå in med magen i vädret och köpa snus eller cigg. Hade skämts ögonen ur mig. Bra sätt att försöka sluta på kanske?
    Jag skulle kunna gå och köpa snus med hög gravid mage, om snusen är till min sambo. Folk får glo hur mycket dom vill. Det är deras sak m de vill dömma utan fakta.
  • Förälskad
    Bionic skrev 2009-04-27 08:46:19 följande:
    Hellre tänderna än barnet, eller hur? En kort fråga till alla er som snusar - inget påhopp, bara en stilla undran:Köper ni ert snus själv? Alltså går ni in på macken/affären och tar en snusdosa ur kylen, lägger den på disken och betalar? Eller gör era sambos/makar/killar det? OM ni gör det - känner ni er inte utstirrade? Att komma in med en  bebismage och köpa snus, folk måste ju kolla...? Har funderat mycket på det där. OM jag hade varit snusare/rökare under min graviditet hade jag förbjudit alla i min omgivning att köpa snus/cigg åt mig. För jag vet att jag själv ALDRIG klarat av att gå in med magen i vädret och köpa snus eller cigg. Hade skämts ögonen ur mig. Bra sätt att försöka sluta på kanske?
    Alltså TS har ju inte mer än att blvit gravid och hon har ju sagt att hon ska sluta. Klart jag skulle köpa själv oavsett om jag hade mage eller inte, det ska väl alla andra skita i vad jag gör.
    Nu snusar inte jag under graviditeten men jag skulle inte bry mig om jag såg en gravid kvinna komma in och köpa snus om jag jobbade på en mack. Jag skulle troligtvis inte ens tänka att det var hon som snusade. Jag är själv inne och köper snus till min sambo varje dag eftersom han snusar och varför skulle jag inte? Haha..
  • Mallan77

Jag frågade min BM vad de ansåg om graviditet och snusning, då jag hade vissa problem att sluta. Hon tyckte defenitivt att det var värt att sluta, och hon bad mig googla på "gravid och snus". Hittade bla detta www.vardguiden.se/templates/Article.aspx
    Tycker inte riskerna är värd min njutning av snus, så håller därför uppe under graviditet och amning. Men nog är man sugen ibland.

• Micka

Mallan77 Känns som om den sidan riktar sig mestadels till rökare. Finns inte så mycket forskning än om snusets påverkan så man vet ine riktigt hur mycket det påverkar.

• Bionic
    Förälskad skrev 2009-04-27 08:51:31 följande:
    Alltså TS har ju inte mer än att blvit gravid och hon har ju sagt att hon ska sluta. Klart jag skulle köpa själv oavsett om jag hade mage eller inte, det ska väl alla andra skita i vad jag gör. Nu snusar inte jag under graviditeten men jag skulle inte bry mig om jag såg en gravid kvinna komma in och köpa snus om jag jobbade på en mack. Jag skulle troligtvis inte ens tänka att det var hon som snusade. Jag är själv inne och köper snus till min sambo varje dag eftersom han snusar och varför skulle jag inte? Haha..
    Som sagt - Är inte ute efter en diskussion eller att fördöma. Men jag tycker att det är förkastligt och skulle känna mig jävligt dum om jag skulle köpa tobak eller snus när jag är gravid, till maken eller inte. Det ser jävligt tacky ut.

Men som sagt - TS, lycka till. Hoppas att det går bra och att du verkligen klarar av att sluta. Finns viljan så borde du lyckas. Slutade själv röka 4 dagar innan positivt grav.test. Och det gick galant. Vad är mer motiverande än ett litet barn?
    BF midsommardagen 2009
  • Bionic
    Micka skrev 2009-04-27 10:13:49 följande:
    Mallan77 Känns som om den sidan riktar sig mestadels till rökare. Finns inte så mycket forskning än om snusets påverkan så man vet ine riktigt hur mycket det påverkar.
    Som bekant så finns ju även niktotin i snus, så det är väl klart att det också skadar barnet. Det spelar väl ingen roll om du röker det eller lägger det under läppen, det går ju ut i ditt blod och vidare till barnet ändå.

Och nikotins inverkan lär vi väl inte behöva gå in på här... det är ju anledningen till att TS startade denna tråd - Beroendeframkallandet.
    BF midsommardagen 2009
  • Förälskad
    Bionic skrev 2009-04-27 10:20:33 följande:
    Som sagt - Är inte ute efter en diskussion eller att fördöma. Men jag tycker att det är förkastligt och skulle känna mig jävligt dum om jag skulle köpa tobak eller snus när jag är gravid, till maken eller inte. Det ser jävligt tacky ut. Men som sagt - TS, lycka till. Hoppas att det går bra och att du verkligen klarar av att sluta. Finns viljan så borde du lyckas. Slutade själv röka 4 dagar innan positivt grav.test. Och det gick galant. Vad är mer motiverande än ett litet barn?
    Du frågade och jag svarde. Jag frågade och du svarde. Vet inte om du vill kalla det diskussion eller ej.
    Fördöma, är det inte det du gör när du ser en gravid kvinna köpa tobak?
  • Bionic

Förälskad - Vad jag menade var att jag är inte ute efter att starta en maraton tråd med diskussioner ang. huruvida snus är bra eller inte.
    Och frågan ang att handla snus eller tobak som gravid var bara en tanke.  Något som för mig skulle varit ett skäl till att sluta (barnet i sig skulle jag varit den största orsaken, självklart). För att slippa bli utstirrad...

Och jag får väl erkänna att jag ser med dömande ögon på en gravid kvinna som handlar snus eller tobak. Men jag var inte ute efter att fördöma TS, henne önskar jag lycka till och hoppas att hon hittar motivation för att sluta.

BF midsommardagen 2009
  • Förälskad
    Bionic skrev 2009-04-27 10:56:01 följande:
    Förälskad - Vad jag menade var att jag är inte ute efter att starta en maraton tråd med diskussioner ang. huruvida snus är bra eller inte. Och frågan ang att handla snus eller tobak som gravid var bara en tanke.  Något som för mig skulle varit ett skäl till att sluta (barnet i sig skulle jag varit den största orsaken, självklart). För att slippa bli utstirrad... Och jag får väl erkänna att jag ser med dömande ögon på en gravid kvinna som handlar snus eller tobak. Men jag var inte ute efter att fördöma TS, henne önskar jag lycka till och hoppas att hon hittar motivation för att sluta.
    Okej.. Det är bra att du inte vill starta en tråd med massor av onödigt tjafs, det vill inte jag heller..
    Men en liten grej.. Jag tror ärligt talat inte det är många som stirrar ut gravida som köper snus.. Varför tycker du inte att man som gravid kan handla snus? Jag förstår inte det..
    Ett exempel: Idag ska jag åka och storhandla.. Jag handlar ju allt till familjen, då även snus till min sambo eftersom jag ändå är iväg och handlar.. Tycker du att jag är konstig då?
    Vi bor en bit ute på landet och har inte en mack nästgårds...
  • Bionic

Det är säkert som du säger. Det är väl egentligen inget konstigt i sig att en gravid köper snus. Kanske är så att JAG skulle känna mig "skyldig" på något sätt och därmed tycka att det var pinsamt.

Lycka till alla ni som kämpar med att sluta!

BF midsommardagen 2009
  • Förälskad
    Bionic skrev 2009-04-27 14:37:12 följande:
    Det är säkert som du säger. Det är väl egentligen inget konstigt i sig att en gravid köper snus. Kanske är så att JAG skulle känna mig "skyldig" på något sätt och därmed tycka att det var pinsamt. Lycka till alla ni som kämpar med att sluta!
    Det kan jag hålla med dig. Så kan det nog vara!
  • kamomil

Direkt efter att jag tagit det positiva gravtestet lade jag in en prilla och satte mig ned och försökte smälta det hela. Det var nu tre dagar sen, och sedan dess har jag bara haft nikotonfrittsnus, det känns jätte bra, men som sagt det är ju bara tre dagar jag ej har snusat... kommer säkert komma ett bakslag, så var det när jag slutade röka, Men det finns faktisktt mkt goda nikotinfria snusar, jag köpte XQS med lakrits, jätte gott! och gällande det med ginseng, det står på locket att det är licorice with ginseng, men läser man sen innehållsförteckningen på baksidan står det : Innehåller vete, lakrits, salmiak, salt, sötningsmedel, ingen tobak, inget nikotin, bara god smak. DVS ingen gingseng.....mkt konstigt! Men jag tänker att lite gingseng är inte farligt i jämförlse med nikotin, och det är ju bara vi i väst som förkastar all naturmedicin för att det ej är testat på gravida, jag tror ej att det är så farligt.
    Sen varvar jag med Onico, de påminner mer om snus i rinnet, men de är inte goda det kan jag ej påstå, och man blir torr i läppen. Lycka til alla! och det värsta av allt! Jag älskar och snusa, längtar tills jag kan börja igen, men samtidigt så tänker jag att jag är dum i huvudet att resonera så , har jag nu lyckats sluta ska jag väl göra det för alltid, nja vi får se!

Svar på tråden Snus & gravid