Inlägg från: Laire |Visa alla inlägg
  • Laire

Låt oss bedöma varandras bloggar - Ris och ros.

http://vidvagensande.blogg.se/
    En söt blogg som har en fin header, även om den känns lite julig

Jag skulle föredra att ha en annan färg i bakgrunden än den i mitten bara för att det inte ska bli så vitt. Det kan vara en ljus, ljus grå om man inte vill att det ska bryta av för mycket. Jag ser också att du har rött på flera ställen (pilar, fotoram), du kanske ska försöka få in det i bloggdesignen cokså för att bryta av lite färgmässigt och skapa lite kontinuitet kring det röda?

http://rodeback.blogg.se/

En blogg med fint komponerade färger. Jag tycker det är bra att du har strecken vid inläggsrubrikerna och på så sätt avgränsar på ett fint sätt.

Jag skulle centrera alla reklambanners så ser de bättre ut ihop. Headern skulle jag krympa, har man en liten skärm så ser man inte ens inläggen utan att scrolla. SÅ skulle jag ta bort namnet längst upp, det stjäl uppmärksamhet från den snygga headern. Något jag verkligen gillade var att fotona fortsatte ut i bakgrunden så det ger ett djup i bilden.

http://theatrocious.blogspot.com/
    Eftersom jag varit med som smakråd måste jag ju säga att den är snygg Några saker har jag dock tänkt på nu efter ett par dagar:
    - Krymp undersidan eller bredda headern så de vita sektionerna är lika stora (nu är inläggsdelen lite större än headern).
    - Bredda beskrivningen, skriv lite mer på varje rad så det inte blir så tomt.
    - Använd  "om mig"-teckensnittet på alla gadgets (arkiv etc.)

Min då?
    http://misslaire.blogspot.com
    Många som yttrar sig har ingen egen åsikt, bara motsatsen till alla andras.
  • Laire
    littlemum skrev 2009-04-18 12:22:30 följande:
    Tack för åsikterna! Ja design och design kan man inte prata så mycket om... är enklaste standradmallen som jag först igår försökt ändra på. Hade helt vitt innan och det kändes lite för trist så då fick jag hjälp med att lägga till bilden i bakgrunden. Blev själv nöjd med resultatet med bilden. Men jag är ju inte direkt objektiv.. älskar grönt... Vad tycker du är plottrigt? och hur ska jag få bort det? Får se om jag kan lära mig tillräckligt för att göra en egen header... känns som om jag är mil ifrån att fixa det nu iaf!
    Jag tycker bakgrunden kan funka om du ökar på de vita sentionerna (headern, inläggen och sidebaren)
  • Laire
    SandraD skrev 2009-04-18 16:29:40 följande:
    ååh ja här vill jag hoppa in :) vill höra vad ni tycker om min. Har lite dålig uppdatering just nu, mycket med lillkillen, dopet och självklart det underbara vädret håller en ute hehe :) men vad tycker ni om min blogg annars då?
    Länk?
  • Laire
    unforgettable skrev 2009-04-18 15:29:32 följande:
    unforgettable.blogg.seSkulle villja veta vad ni tkr =) Både om innehållet och designen! Det är en tjej på FL som har hjälpt mig med designen för ja kan verkligen inte med att göra en header ;PSjälv är ja nöjd men är alltid kul o höra om några andra tkr ngt annat :)
    Bra avvägning med färger, grått var snällare mot ögat mot den svarta bakgrunden än vad vitt skulle varit. I grunden snygg header, några småsaker bara... Mycket snyggt att bloggen är indelad i fält där bakgrunden syns emellan, det ger ett strukturerat intryck.

Jag skulle antingen ändra headern så blommorna (som tidigare tagits upp) inte slutar så abrupt. Annars skulle jag öka på bredden på inläggsdelen så den tar upp lika stor del av sidan som headern till höger (såsom det är på vänstersidan). Jag skulle också välja andra bilder, ett glatt ansikte är alltid trevligt att möta  
  • Laire
    SandraD skrev 2009-04-18 16:42:09 följande:
    HAHA ojdå glömde visst länken hehe.. thestoryinside.blogg.se
    Lätt hänt

Headern var superfin Men för stor, den överskuggar hela sidan om man har liten skärm som jag . Själva inläggsdelen och sidomenyn var fina. Jag saknar dock en avgränsning mot bakgrunden på sidomenyns högra sida (såsom alla andra sidor har).

Jättefina rubriker på sidomenyn, men "mamma och pappa" bannern avviker, jag hade nog velat haft samma font och storlek på alla.

Har du många utländska besökare? Annars skulle jag sätta google-gadgeten längre ner eftersom du har så fina banners som den stjäl uppmärksamhet från.

Jag skulle vilja att inläggsdelen är lite bredare så det får plats mer, samt att det inte är så många inlägg på förstasidan eftersom det går så långt ner (men det är ju en smaksak).

Det sista är att jag skulle välja att stoppa lite mellanrum i sidomenyn till vänsterkanten för den text som finns, om blogg.se inte tillåter det skulle jag välja att centrera texten istället då den börjar för nära kanten.
  • Laire

Ett tips för att bedömning är att ge bedömning *hintar*

Det är många som vill ha men få som faktiskt ger, vilket blir lite synd

• Laire
    Jättefin header men jag hade velat haft alla bilder svartvita. Det är jättebra komponerat där uppe med färger, foton och dekorationer.

www.memorian.blogg.se
    Det var i grunden fint men jag tycker du tagit med lite för mycket. Jag skulle valt en mer diskret bakgrund samt att jag inte gillar då det syns att det är en bild som repeteras eftersom den är olika skuggad. Jämför med denna blogg jag gjort där man inte ser då bilden tar slut: http://cathrinsvarld.blogspot.com

Jag tycker headerns bilder var jättefina men jag hade valt att enbart ha den i mitten. Så hade jag tagit den bildens bakgrundsfärg och färgar hela headern så (och inte låta bakgrunden lysa igenom), så skulle texten få stå på den bakgrunden.

charl0ttek.blogspot.com 
    Fin grundmall och fin bild på dig själv. Jag skulle dock vilja  att headerns text passade in med trädet (lite större och suddig font, kolla här: www.dafont.com samt att det bör går åt det svarta hållet OM du inte lägger in en annan färg i den övriga bloggdesignen). Jag skulle också vilja att headern gick igen i övriga designen, t ex genom att headerns svarta streck avgräsar i sidomenyn samt att du använder samma font på alla rubriker och lägger in dem som bilder ovanför varje gadget (förrutom inläggsrubrikerna eftersom de styrs av bloggen).

www.nogg.se/jessina
    Får hålla med Atrocious, inte så mycket gott att säga om Nogg.se. Jag kan varmt rekomendera blogspot istället. Så hänger sig IE varje gång jag är inne på din sida och försöker stänga ner...

workingmom.blogg.se
    Jättebra att du har ett tema på bloggen i form av det röda, att det går igen lite varstans. Jagskulle dock vilja att headern hade mindre döyta till vänster. Kul bloggrubrik!

www.lillavannen.blogspot.com
    Det var inte så mycket att säga, det var bra med bilder i inläggen. Precis som Badhusgatan så tycker jag att du ska våga designa lite mer. Gör en header (behöver inte vara världens avancerade) och börja sätt din prägel på bloggen

badhusgatan.blogg.se
    Fin blomma i toppen men i övrigt är sidan helt tom känns det som. Det behövs lite mer design, det kan vara en bakgrund, streck kring inläggsruta och sidomeny eller att de får en avvikande färg. Det var även lite svårt att se din bloggadress i headern.

trasdockanmedms.blogspot.com/
    Fin header som definitivt stjäl blickarna ifrån den färgglada bakgrunden, MVG! Det jag skulle ändra i headern är dock "- livet". Antingen ingen sådan text alls eller så fler saker. Typ "Livet, familjen och en kopp kaffe".

http://annmisblogg.blogspot.com/
    Jättebra header! Men jag hade skippat strecken runtom samt tagit bort navbaren (den längst upp). Sedan hade jag gärna sett streck kring sidomenyn och inlägsrutan alternativt att de haft en grå bakgrund.utlandsmamman.blogg.se
  • Laire

Den översta är utlandsmamman, hela texten blev visst länk till hennes blogg av någon anledning

• Laire

Tack för responsen!

Atrocious, jag vill inte ha så utstående bilder, jag vill vara diskret {#lang_emotions_tongue_out}

Mynta, ja den är lite neutral, men det är en reaktion på min förra design som var snirklar och svart/vitt/grönt så nu känner jag att jag vill ha lite tvärtom.

• Laire
    Fru annmi skrev 2009-04-19 13:43:46 följande:
    Ok Tack Du tycker att min typ Presentation ska bort & mitt mjaualbum eller?Har tagit bort ramen i inläggsbilderna men tycker de ser så "lamt" ut om inte headern har nån...Den é ju så svag Men...Förstod inte riktigt detta med sidomenyn & inläggsrutan annmisblogg.blogspot.com/
    Det jag menade var att sidomenyn och inläggsrutan liksom "flyter i intet", jag hade gärna sett att de har en gräns mot bakgrunden eller att de har en annan färg än bakgrunden.
  • Laire
    AtroCious skrev 2009-04-19 13:40:36 följande:
    Men lite starkare vitt, och lite starkare svart skulle göra susen! Ähh, det spelar ingen roll. Du och jag kommer aldrig vara riktigt överens om layouter och sånt.
    Nä vi kommer ju inte det, jag har ju haft fyra extra år på mig att mogna till så du kommer alltid vara fyra år efter
  • Laire
    Fru annmi skrev 2009-04-19 13:56:22 följande:
    Fast...Jag gillar när dé flyter
    Ja man får inte glömma den viktigaste faktorn vid design: personlig smak! Att du är nöjd med din blogg är ju det som spelar roll, sedan är alla andra smakråd man kan hålla med om eller ej.
  • Laire
    Quiet thoughts skrev 2009-04-19 19:37:54 följande:
    Hmm jag får ta en titt på min blogg bara.kanske det är som ni säger skärmupplösningen varierar. Tack iaf att den ser ok ut hos någon Är tråkigt om den strular för alla
    Jag har IE och för mig funkar den. Dock är headern mindre än inläggsrutan och sidomenyn, samt att sidomenyn har ett större mellanrum till headern än vad inläggsrutan har...

Fin bakgrund, mönstrad men ändå diskret. Headern är fin med så många fina färger!

• Laire

Tack för att feedback! Det känns som om vissa älskar det stilrena medan andra hatar det, men det är ju en smaksak

Jag hoppas jag fått med alla som kommenterat min nu:

www.malabuz.blogg.se
    Det var fint att du vågat använda rött som tema och grunden var fin och ser väldigt "scrappig" ut. Men jag tycker det blir lite för mycket krims-krams med den snirkliga tapeten i bakgrunden plus alla föremål. Headern var fin men jag tycker att fotot borde tona ut i bakgrunden, samt bort med några snirklar. Presentationsbilden börde inte vara blekt tycker jag.

http://maruttan.blogg.se/
    Den var inte rörig i alla fall Våga dig gärna på lite design, det är lättare än man tror Speciellt om man har blogspot, då är det enkelt att pilla själv men det finns även massor med mallar att ladda ner, och den är reklamfri och på svenska.

http://listoplisto.blogspot.com/
    Gillade wormsstilen (om det nu är det, akn vara jag som är skadad av våldsamma spel ). Det var jättefint med datumlapparna och att den stilen gick igen i menyn. Att du satt en personlig touch på standardrubrikerna gillade jag också. Jättefint! 

Svar på tråden Låt oss bedöma varandras bloggar - Ris och ros.