• Svar på tråden Aprilmammor 2005, tråd 17
  • NK80

    Majzzan, kul att se dig här! Härligt att 4 års kontrollen gick bra! Här kommer de säkert att klaga på att han är för smal och kort. Min son är inte ens över 1 meter och väger ca 15 kg.

    Moment, Har det vart så här länge?

  • Moment22

    NK: av å till speciellt sedan båda barnen kom i trotsåldern. Mirakel har en förmåga att alltid kräva att vara i första rum å Melwin skriker å beteer sig som han vore två för att synas i konkurensen. Men iaf så mår jag dåligt av det och ptja om jag mår dåligt mr familjen dåligt å allt blir en spiral.

    Majzzan!! VÄLKOMMEN!!

  • helene306
    Grattis i efterskott till alla födelsedagsbarn!!

    Moment:
    Oj vad jag önskar att jag hade något bra att klämma till med! Prata ut med någon eller som kan medla? Barnen, ja vad gör man? D har hamnat i en rejäl trots och humöret åker upp och ner som en bergochdalbana. Han kan verkligen bli hysterisk för absolut ingenting! Sist för att en reflex hängde i jackan ..... I såna stunder väntar jag ut honom och ignorerar. Det är ingen mening med att prata eller försöka lugna honom när han är skitförbannad. Då går jag ifrån och tar honom några minuter senare. Annars försöker jag/vi lära honom att vänta. Allt kan inte ske på en gång och saker kan inte göras direkt. Går det att försök aminska på uppmärksamma förturen till Mirakel så Melwin kommer före lite? Kan det lugna tro?

    Majzzan: Kul att se dig här!!

    4-årskontroll: Ska de kunna bokstäver? Då är det kört för D och där tror jag inte ens en logoped kan hjälpa till. Han har börjat visa ett visst intresse och frågar när han gö något med tumstocken vilken boktstav det visar men annars absolut inget som helst intresse. Han ritade sin första huvudfoting i Turkiet. Japp, så sen är D.

    Skulle tagit en joggingtur idag men jag blev lat efter tårta och annat gott i magen. Får bli en runda till veckan. Röjde igår i trädgården med munskydd på. Måste sett skitdumt ut, det är jag och Michael Jackson {#lang_emotions_smile} Hade inte munskydd när jag grejade till en kant längs vår gång och var asdålig senare på kvällen. Kunde inte andas genom näsan. Hur jobbigt som helst! Skull evilja ha sprutan igen för den funkade! Som det är nu är vissa dagar PISS för mig trots medicin + extra. Ska försöka hinna med att ringa allergicentrum. Lite svårt att få till när jag är ute på praktik nu men men ....
    (¯`°?.¸ ღ www.helene306.blogspot.comღ ¸.?°´¯)
  • tinna

    helene: Nej, dom behöver inte kunna bokstäver. Tror att majzzan menade att Chazzi har svårt att uttala dom, annars behöver man väl ingen logoped?

    Idag slog allergin till på Jakob ordentligt så imorgon blir det en tablett på morgonen. Han snorar och nyser, tredje året i rad nu så vi börjar bli ganska så säkra på att han är allergisk...


  • Bessie
    Tinna; Härligt att kalaset blev lyckat!

    moment: Har tyvärr inga goda råd, annat än att försöka prata ut med varandra om vad som egentligen ligger bakom bråket? Hoppas ni löser det! *kram*

    majzzan; Kul att se dig igen! Jobbigt att du mått dåligt, men skönt att det vänt. Mysigt med "liten" hund , stackarn som gjort illa tassen.

    helene; Hihi, måste sett lite kul ut, men smart tänkt med munskydd mot allt pollen i luften.

    Apropå allergi: Vet någon om några ögondroppar man får ta när man har linser? Och när man är gravid ? Har inte haft några pollenbesvär förrut, men nu kliar ögonen som tusan till och från under dagarna, får ta ut och skölja linserna, och ibland hjälper inte ens det. Får väl bege mig till Apoteket någon dag.

    Så var helgens alla festligheter avklarade. Vi orkade inte laga någon mat, så maken åkte och hämtade take away istället. Sushi till mig, pizza till tjejerna och kinamat åt sig själv . Var alldeles för gott, så jag tryckte i mig 10 bitar sushi - vilket inte får plats i magen längre, så sen låg jag på soffan och stönade med sammandragningar . Somnade till en stund, och sen kändes det bättre .
    Min och tjejernas lekdate imorgon ringde precis och avbokade, så jag får fundera ut något annat att göra istället.
  • jojja

    Nu börjar skärsåren på händerna läka så jag kan skriva igen :-/

    Vill minnas att på 4-årskontrollen fanns det en vits med att kunna några bokstäver eftersom det är synundersökning här. Går ju lite lättare om de vet vad bokstäverna heter
    Men. Tja. Valter kan inte så många, så det blir intressant imorgon då vi ska iväg på koll. Här är det även hörseltest och lite annat smått och gott.

    moment--> Har inga goda råd. Men det känns som du och karln behöver vara överrens för att kunna möta barnen på samma sätt. INte det lättaste...

    majzzan--> Kul att se dig!

    tinna--> Ambitiöst kalas! Valter hade 3 kompisar på sitt. Vera är det ju lite lättare med eftersom hon fyller som hon gör, men det blir nog inte så många där heller...

    Bessie--> Jösses! Du också bautakalas! Jag är impad! Vad gott att kunna hämta mat sådär, här har vi inte riktigt samma utbud Allergi har jag ingen som helst koll på *peppar peppar* så har vi sluppit det.

    jas--> Ja, det går fort när de har 20" Vera har också sån numera. Men Valter cyklar ju lite långsammare på sin 16". Än så länge.

  • tinna

    jojja: Anledningen till att det blev så många barn är att Jakob ju redan går i en helt homogen grupp, dvs alla fyller 6 år i år. Å Jakob har varit på många kalas i vinter och man vill ju bjuda igen dom. Sen vill han ju bjuda dom han leker mest med. Sen ville han bjuda alla 25 egentligen, men där kände jag ändå att vi fick försöka sålla lite. Sen var även emejos Axel här och lite andra barn som Jakob leker med men som inte går på förskolan. Men det gick jättebra som sagt, började med att tala om för barnen att dom var tvungna att lyssna och att vi ju var nästan som en hel förskolegrupp. Dom fick rabbla lite regler från förskolan och jag ska säga att jag var chockad över hur bra dom lyssnade!

    Alma kan några bokstäver men på synundersökningen så valde hon att peka på en liten tavla med bokstäverna i knät istället. Vet att Jakob på samma kontroll inte behövde den där men så har ju han alltid älskat bokstäver och siffror...


  • systeryster80

    God kväller!

    Helgen har rusat iväg. Har så många måsten osm jag bara struntat i ihelgen, men jag fortsätter nog att strunta i dem

    tinna--> Rejält kalas ja. Vi nöjde oss med 6 kompisar, det värsta var nog att serva föräldrarna Jaja, funderar på att resa bort nästa år

    fyra årskontroll: De brukar få en liten tavla i knät och de inte vet vad de heter. Här ligger de efter med kontrollerna, tror att en av tanterna har slutat. Rasmus ska göra 18 månkoll nu, men är nästan 20 mån.

    jojja-> Vad är det som hänt?

    moment--> Ojoj. Det där låter inte alls bra. Jag skulle nog rekommendera att prata med familjerådgivningen, om ni anser att ni vill fortsätta vara tillsammans.

    majzzan--> Kul att se dig

    helene--> Blir ju nästan tät i näsan av att läsa det du skriver *stackare*

    Nope, dax att fixa de sista räkningarna. Lite måsten måste jag nog

  • jojja

    God morgon!

    Min vana trogen vaknade jag exakt klockan 5. Fattar inte vad det är med mig!

    Valter blev godkänd igår, hörseln var bra, talet var väl normalt - han säger inte r än. Synundersökning lät de bli, de tyckte det var bättre att ögonmottagningen gjorde det även i fortsättningen.

    Apropå det. Bessie: har ni varit på återbesök efter att Bella fått glasögon?

    Nu ska jag hämta morgontidnigen och ge mannen en kyss innan han far till jobbet.

  • tinna

    jojja: Här nere kollar dom inte ens att barnen kan säga "R". Antar att det är för att vi bor där vi gör, här används ju knappt den bokstaven öht Jakob kan säga "r" om han anstränger sig, Alma kan hyfsat bra. Men många av Jakobs kompisar kan det absolut inte...

    Idag är folk som galna, ringer från alla möjliga ställen hela tiden! Näsr ska jag hinna med det jag egentligen tänkt??


Svar på tråden Aprilmammor 2005, tråd 17