• SannaStina

Rapa bebis - hur gör ni?

Funderar lite på hur andra gör med sin spädis vad gäller rapning efter amning (flaskmatning?) med rapningen. Jag försöker få sonen att rapa efter varje gång vi ammat men ibland händer det inte hur länge jag än håller på och puffar och buffar på rygg eller rumpa när han ligger över axeln.

1) Hur länge håller ni andra på att kämpa med att få era små att rapa efteråt?
    2) Vilka knep har ni för att få ert barn att rapa?
    3) Ser ni att ert barn får något problem om ni slarvar med rapningen? Tex mycket fisar eller kräkningar?

Själv försöker jag några enstaka minuter men låter det sedan vara. Sonen har dock mycket luft i magen och fiser enormt mycket och har sista veckan fått mer och mer problem med att mjölk kommer upp igen efter några minuter.

Mamma till Max 061104 & Felix 090320
  • Svar på tråden Rapa bebis - hur gör ni?
  • Marsbaby09

i börjn rapade jag nästan aldrig min son det kom av sig själv ibland men sen fick han lite problem med magen så ger han miniform det släpper ut gaser och rapar bra. bvc trodde han hade kolik men var brist på mjölk så nu får han ersättning med och det räcker med lägga han på axel och sryka över rygg .

verkar han lida av gaserna?

• SannaStina

Han ser ut att ha magknip ibland - framför allt när gaserna ökade på för kanske en vecka sedan. Kolik/magproblem brukar ävl komma runt ca v 3 efter födseln har jag fär mig vilket detta var.

Han kämpar på rätt friskt när han har mycket gaser som skall ut. Bajsar mycket och är mycket röd i rumpan sista veckan trots täta blöjbyten och salvor för att skydda huden.

Kör med Minifom sedan en vecka så magknipet har ävl lättat men gaserna är enorma ibland - som en vuxenfis!

Mamma till Max 061104 & Felix 090320
  • Marsbaby09
    SannaStina skrev 2009-04-19 00:56:28 följande:
    Han ser ut att ha magknip ibland - framför allt när gaserna ökade på för kanske en vecka sedan. Kolik/magproblem brukar ävl komma runt ca v 3 efter födseln har jag fär mig vilket detta var.Han kämpar på rätt friskt när han har mycket gaser som skall ut. Bajsar mycket och är mycket röd i rumpan sista veckan trots täta blöjbyten och salvor för att skydda huden.Kör med Minifom sedan en vecka så magknipet har ävl lättat men gaserna är enorma ibland - som en vuxenfis!
    ja det är ju minifrm som gör de låter mkt för de kommer ut:)men det e ju bara bra.
    skriker han mkt?min skrek källar 8-12 ch en del på dan dom sa kolik men det var hunger
  • BlommyNess12

Nu är min son så stor att han rapar duktigt helt själv en liten stund efter att han ätit, men när han var mindre var han väldigt svårrapat! Rapade man honom inte blev han fisig och fick jätteont i magen så det var noga för oss..
    Vi höll nog på i uppemot en timma innan vi gav upp om han inte rapade just för att han fick så pass jätteont i magen.

Knep.
    1. Vanliga upp på axeln, buffa under rumpan och stryka över ryggen. Kan även buffa med en knuten hand längs med ryggraden, brukar vara effektivt!
    2. Sätt dig på en stol eller i soffan t.ex. Lägg barnet över ditt ena ben medan du håller det andra benet mot baksidan av hans ben, hänger du med? Du ska alltså "klämma fast" hans ben mellan dina lår medan han hänger över ett av låren. Sedan klappar du honom på ryggen och skumpar lätt upp och ner med benen, gungar fram och tillbaka osv.
    3. Lägg barnet på mage en stund och lägg dig själv brevid, klappa på ryggen och rumpan, gunga fram och tillbaka alltså både lodrätt och vågrätt. Är bebis lite större kan du försöka locka h*n att försöka lyfta huvudet och spänna magmusklerna lite, kan funka rätt bra.

Detta var mina tips, hoppas du blir klokare på det! Kram

• BlommyNess12

glömde nämna, vår son hade också problem med att han kräktes mycket om han inte rapade ordentligt.

• Sötakotten
    SannaStina skrev 2009-04-19 00:56:28 följande:
    Bajsar mycket och är mycket röd i rumpan sista veckan trots täta blöjbyten och salvor för att skydda huden.
    Stackars liten
    Min lilla son har sluppit röd bak hittills vilket jag är väldigt tacksam över. Det jag gjort sedan födseln, efter inrådan av BM, är att skölja rumpan under rinnande vatten varje gång han bajsat, duttar bort försiktigt det blöta med tvättlappar samt låtit honom lufttorka. Brukar ibland smörja in med babyolja också. Vet inte om du provat göra så, men det är i alla fall ett råd på vägen för att förhindra röda rumpor.
  • frulan

1.
    Tills han rapade... fast oftast kom den rätt fort.

2.
    Vår kille rapade lättast om man hade honom upprätt "sittandes" i knät. Ibland vaggade vi honom lite sakta fram och tillbaka.
    Nu när han är större rapar han fortfarande lättast när han sitter upp

3.
    Rapade vi honom inte så var det allt... knip, fisar m.m.

Mamma till världens bäste Frasse!
  • Sötakotten

Just ja, för att få min son att rapa brukar jag hålla honom stadigt i knät och "skumpa" försiktigt upp och ned med benet. Brukar funkar super! Ibland kommer det riktiga vuxenrapar och man förvånas över att en sån liten krabat kan låta så högt. Han är hur nöjd som helst efteråt!

• tosse9

Min gosse är oxå svårrapad och får bekymmer om vi slarvar, så det får ta den tid det tar, mer än en timme är inte ovanligt. För oss funkar det rätt bra att ta bort honom från bröstet några ggr under amningen för att lätta på trycket, sätta honom i knäet och låta honom suga på natten, då kommer ofta rapen av sig själv enklare. Testa! Lycka till.

• Nilliz2008

vi gör inget speciellt. låter henne vara brukar ofta komma av sig själv. men först brukar ja buppa på rumpan i ungefär 3 min där av stryka över ryggen, hjälper inget så låter ja henne sitta i knät då brukar de komma av sig själv.

Svar på tråden Rapa bebis - hur gör ni?