• SannaStina

Rapa bebis - hur gör ni?

Funderar lite på hur andra gör med sin spädis vad gäller rapning efter amning (flaskmatning?) med rapningen. Jag försöker få sonen att rapa efter varje gång vi ammat men ibland händer det inte hur länge jag än håller på och puffar och buffar på rygg eller rumpa när han ligger över axeln.

1) Hur länge håller ni andra på att kämpa med att få era små att rapa efteråt?
    2) Vilka knep har ni för att få ert barn att rapa?
    3) Ser ni att ert barn får något problem om ni slarvar med rapningen? Tex mycket fisar eller kräkningar?

Själv försöker jag några enstaka minuter men låter det sedan vara. Sonen har dock mycket luft i magen och fiser enormt mycket och har sista veckan fått mer och mer problem med att mjölk kommer upp igen efter några minuter.

Mamma till Max 061104 & Felix 090320
  • Svar på tråden Rapa bebis - hur gör ni?
  • SannaStina

Tack för alla era råd! Buffa med barnet på axeln är den varianten som jag försöker göra mest och då ibland även mitt i amningen. Uppmärksammat att han ibland lättare rapar om han får sitta i knät lite ihopsäckad så att säga - precis som du frulan tror jag.
    HelloKiller - din rapmetod med fastklämning mellan benen eller magläge har jag inte provat - kanske skall göra det om det känns trögrapat.

Hålla på en timme som flera av er gjort/gör tror jag inte jag orkar - definitivt inte mitt i natten. Skall dock kämpa på lite hårdare för att se om det lindrar med magknip och fisar då. Granntjejen gav förresten rådet att bära mycket i sjal eftersom det upprätta läget och det fasta trycket mot barnets mage i sjalläge gynnar tarmarna att flytta på gaserna bättre så luften kommer ut. Hade honom i sjal någon timme igår och direkt när jag lade ner honom så fes han mycket så det kanske ligger något i det!

Ingen av er som ammat liggandes medan ni sover vidare själva mer eller mindre nattetid? Hur har ni gjort då med rapningen - blir ju lättare att ännu mer skippa den eftersom man ju bara ger barnet bröstet men sedan slumrar vidare...

Sötakotten - jag fick rådet tvätta rent den röda rumpan med jordnötsolja på Apoteket och har gjort det sedan igår - är redan mycket bättre! Har en zinksalva från Weleda också som jag testar istället för min annars stora favorit: Inityol. Denna zinksalva känns mjukare och torkar inte ut huden lika mycket verkar det som. Idominsalva har fungerat rätt ok också vissa dygn. Får dock hoppas att det fortsätter bli bättre nu med extra mycket olja och zinksalvai gumpen så det röda och de små såren läker!
    Annars får jag börja duscha min plutt också vid vart blöjbyte så jag verkligen får bort bajs och urin. Kanske skall bada honom lite oftare än vad jag gjort hittills för att tvätta honom ren ordentligt i gumpen.

• förälder 82

När jag låg på BB var jag orolig eftersom jag inte fick min lilla skatt att rapa. Men de sade till mig att alla bebisar rapar inte. Och har man hållt på i ett par minuter och de inte rapat så behövs det oftast inte.
    Min lilla kille kräks ofta efter han har ätit och så fiser han också. Så luften kommer ut på ett eller annat sätt.

• SannaStina
    förälder 82 skrev 2009-04-19 17:20:18 följande:
    När jag låg på BB var jag orolig eftersom jag inte fick min lilla skatt att rapa. Men de sade till mig att alla bebisar rapar inte. Och har man hållt på i ett par minuter och de inte rapat så behövs det oftast inte.Min lilla kille kräks ofta efter han har ätit och så fiser han också. Så luften kommer ut på ett eller annat sätt.
    Kan ju stämma att det finns bebisar som inte rapar men det är annars just fisarna och kräkningarna man vill undvika - eller åtminstone minska på genom att rapa. Fisarna är i och för sig ok men på vägen dit så ger den där luften lätt magknip och en enormt ledsen bebis om man har otur
  • BlommyNess12
    SannaStina skrev 2009-04-19 16:47:33 följande:
    Tack för alla era råd! Buffa med barnet på axeln är den varianten som jag försöker göra mest och då ibland även mitt i amningen. Uppmärksammat att han ibland lättare rapar om han får sitta i knät lite ihopsäckad så att säga - precis som du frulan tror jag. HelloKiller - din rapmetod med fastklämning mellan benen eller magläge har jag inte provat - kanske skall göra det om det känns trögrapat.Hålla på en timme som flera av er gjort/gör tror jag inte jag orkar - definitivt inte mitt i natten. Skall dock kämpa på lite hårdare för att se om det lindrar med magknip och fisar då. Granntjejen gav förresten rådet att bära mycket i sjal eftersom det upprätta läget och det fasta trycket mot barnets mage i sjalläge gynnar tarmarna att flytta på gaserna bättre så luften kommer ut. Hade honom i sjal någon timme igår och direkt när jag lade ner honom så fes han mycket så det kanske ligger något i det!Ingen av er som ammat liggandes medan ni sover vidare själva mer eller mindre nattetid? Hur har ni gjort då med rapningen - blir ju lättare att ännu mer skippa den eftersom man ju bara ger barnet bröstet men sedan slumrar vidare...Sötakotten - jag fick rådet tvätta rent den röda rumpan med jordnötsolja på Apoteket och har gjort det sedan igår - är redan mycket bättre! Har en zinksalva från Weleda också som jag testar istället för min annars stora favorit: Inityol. Denna zinksalva känns mjukare och torkar inte ut huden lika mycket verkar det som. Idominsalva har fungerat rätt ok också vissa dygn. Får dock hoppas att det fortsätter bli bättre nu med extra mycket olja och zinksalvai gumpen så det röda och de små såren läker!Annars får jag börja duscha min plutt också vid vart blöjbyte så jag verkligen får bort bajs och urin. Kanske skall bada honom lite oftare än vad jag gjort hittills för att tvätta honom ren ordentligt i gumpen.
    Angående att amma liggandes på natten.. Min bebis ville ju ha båda brösten, så när jag vaknade av att han var klar och ville byta bröst så la jag upp honom på min mage, vaggade honom fram och tillbaka och guppade samtidigt som jag strök/klappade honom över ryggen, sen la jag bara ner honom på andra sidan och gav honom andra bröstet.
  • SannaStina
    BlommyNess12 skrev 2009-04-19 21:17:56 följande:
    Angående att amma liggandes på natten.. Min bebis ville ju ha båda brösten, så när jag vaknade av att han var klar och ville byta bröst så la jag upp honom på min mage, vaggade honom fram och tillbaka och guppade samtidigt som jag strök/klappade honom över ryggen, sen la jag bara ner honom på andra sidan och gav honom andra bröstet.
    Fick du honom till att alltid rapa då? Ingen kräkning istället så du blev blöt ovh geggig med tanke på att ni låg horisontalt?
  • Karriärmamman

Långt upp på axeln, skumpar i rumpan /(uppåt) och om det inte funkar så provade vi med att lägga henne på mage på golvet.

Vi tog också rappauser för att det inte skulle komma upp mat/kräks tillsammans med rapen.

• BlommyNess12
    SannaStina skrev 2009-04-19 21:35:00 följande:
    Fick du honom till att alltid rapa då? Ingen kräkning istället så du blev blöt ovh geggig med tanke på att ni låg horisontalt?
    Jovisst kräktes han ibland, men efter tillräckligt med rapning så brukade han oftast rapa. Annars fick man ju helt enkelt ge upp.
    Lägg en handduk i sängen som du kan lägga mot bröstkorgen så han/hon kräks på handduken istället för dig.
  • Swagger

Kommer det inte alltid en spya för er när ni rapar barnet direkt efter amning? Mitt barn är snart 4 veckor och spyr alltid efter amning.

• Flickan och kråkan

Har aldrig rapat mina barn efter amning. Jag har däremot haft överproduktion med alla barnen vilket är en vanlig orsak till magknip och gasig mage. De sväljer mycket luft då. Har angripit det problemet istället. 

• Swagger

Vad menar du med överproduktion. Mitt barn äter sig mätt och det ska inte vara någon fara om barnet äter "för mycket", då spys det upp, enligt BB.

Flickan och kråkan skrev 2014-01-27 10:26:12 följande:
    Har aldrig rapat mina barn efter amning. Jag har däremot haft överproduktion med alla barnen vilket är en vanlig orsak till magknip och gasig mage. De sväljer mycket luft då. Har angripit det problemet istället. 

• Flickan och kråkan
    Swagger skrev 2014-01-27 12:06:44 följande:
    Vad menar du med överproduktion. Mitt barn äter sig mätt och det ska inte vara någon fara om barnet äter "för mycket", då spys det upp, enligt BB.
    Med överproduktion menas att man producerar mer mjölk än bebis behöver. Farligt är det inte men kan vara orsaken till småbesvärliga amningsproblem om. Har man väldigt mycket har små bebisar inte helt svårt att hantera flödet - de sätter i halsen, tar halvdåligt tag, får släppa ofta, sväljer mycket luft, kan få ont i magen, får inte i sig den feta mjölken på slutet etc etc. Det är inget okänt eller ovanligt problem alls. Med första barnet fick jag bra hjälp av amningscentrum på karolinska. Finns bra information om det och om blockamning som brukar vara bästa åtgärden på amningshjälpens hemsida. Överproduktion gör det också lättare att få t.ex white spots som jag fått kämpa lite med med det här sista barnet.
  • Juli

Hej, min dotter rapade aldrig efter maten. Som någon sa tidigare så behöver inte alla bebisar det. Min son behöver bara rapa ibland, oroa dig inte!

• Hallonbåt02

Jag har bebisen vid axeln och gör cirklande röreser i en jämn takt , mina bebisar har rapat :)

Svar på tråden Rapa bebis - hur gör ni?