• Anonym

Ska göra abort, hur "ont" gör det?

Är i v 9 och har under flera veckors funderingar kommit fram till abort. Ska ringa i morgon o få en tid snabbt. Hur går det till väga? Hur ont gör det? Tacksam för svar!!

• Svar på tråden Ska göra abort, hur "ont" gör det?
  • santanas

Har gjort en skrapning i narkos som ung- inget ont alls. Sen en medicinsk abort pga MA - den gjorde jätteont.

• Nyfiken gul

Gjorde kirurgisk abort under narkos - hade som något värre mensvärk ett par dagar efteråt. I övrigt ingen annan smärta.

Själva ingreppet tog 10 minuter men var på sjukhuset i totalt 4 timmar. (förberedelse, inskrivning, lite prover och läkarsamtal sen nedsövning+skrapning, uppvak, fika, utskrivning och hemgång)

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Anonym

Nyfiken gul skrev 2009-04-19 18:06:28 följande:

Gjorde kirurgisk abort under narkos - hade som något värre mensvärk ett par dagar efteråt. I övrigt ingen annan smärta.Själva ingreppet tog 10 minuter men var på sjukhuset i totalt 4 timmar. (förberedelse, inskrivning, lite prover och läkarsamtal sen nedsövning+skrapning, uppvak, fika, utskrivning och hemgång)
    I vilken v var du då?
  • Anonym

Gjorde en skrapning i v8.5 för några veckor sen. Blev sövd och hade lite ont när jag vaknade. Det räckte med två alvedon och sen kände jag ingen mer smärta och behövde inte fler värktabletter alls. Lycka till!

• Anonym
    Anonym skrev 2009-04-19 18:17:30 följande:
    Gjorde en skrapning i v8.5 för några veckor sen. Blev sövd och hade lite ont när jag vaknade. Det räckte med två alvedon och sen kände jag ingen mer smärta och behövde inte fler värktabletter alls. Lycka till!
    Ok, så man kan få bli sövd om man vill? Trodde bara man fick några tabletter och sitta o vänta på värkarna typ..
  • Anonym (Gjort)

Jag har gjort en medicinsk abort...tyckte inte det gjorde ont alls...men...I hjärtat gör det ont dagligen!! Ångrar mig...nu är det 2 år sen...
    Jag fick tabletter...sen va jag på sjukhuset när allt hände...

• Anonym

Anonym (Gjort) skrev 2009-04-19 18:21:55 följande:

Jag har gjort en medicinsk abort...tyckte inte det gjorde ont alls...men...I hjärtat gör det ont dagligen!! Ångrar mig...nu är det 2 år sen...Jag fick tabletter...sen va jag på sjukhuset när allt hände...
    Hade du barn innan eller barn nu?
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-04-19 18:00:24 följande:
    Är i v 9 och har under flera veckors funderingar kommit fram till abort. Ska ringa i morgon o få en tid snabbt. Hur går det till väga? Hur ont gör det? Tacksam för svar!!
    du får göra en kriurgiskt abort.
    Under narkos kommer dom suga ut fostret.
    När du vaknar får du åka hem efter några timmar.
    Du kommer blöda, (din första abort, så kommer du
    kasnke ha ont i magen) lite molvärk..

Man blöder inte så mkt eller så länge efter en kirurgisk abort
    som en medicinsk.

själv har jag gjort både medicinsk å kirurgisk.

Medicinsk gör man fram till v 8 -9 nångång. Sen är de kirurgisk som gäller.

medicinsk abort - Blödde mkt och fick smärtor i magen, fick både ha värmedyna o starka värktabletter. (åkte hem sen samma dag)

Gravid - födde

medicinsk abort - blödde mkt, fick bara lite molvärk, kunde åka hem tidigare än första (samma dag)

kirurgisk abort - kände inte så mkt, inte värre än lite molvärk. blödde men inte så fullt mkt. var väldigt trött o illamående/yr efter narkosen. Det var de som var de jobbigaste. Kom hem igen senare samma dag.

Valde att göra kirurgisk sista ggn, då jag inte tycker om medicinsk.
    därför väntade jag lite längre innan jag beställde tid för abort.
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-04-19 18:40:15 följande:
    du får göra en kriurgiskt abort. Under narkos kommer dom suga ut fostret.När du vaknar får du åka hem efter några timmar.Du kommer blöda, (din första abort, så kommer du kasnke ha ont i magen) lite molvärk..Man blöder inte så mkt eller så länge efter en kirurgisk abortsom en medicinsk.själv har jag gjort både medicinsk å kirurgisk.Medicinsk gör man fram till v 8 -9 nångång. Sen är de kirurgisk som gäller. medicinsk abort - Blödde mkt och fick smärtor i magen, fick både ha värmedyna o starka värktabletter. (åkte hem sen samma dag)Gravid - föddemedicinsk abort - blödde mkt, fick bara lite molvärk, kunde åka hem tidigare än första (samma dag)kirurgisk abort - kände inte så mkt, inte värre än lite molvärk. blödde men inte så fullt mkt. var väldigt trött o illamående/yr efter narkosen. Det var de som var de jobbigaste. Kom hem igen senare samma dag.Valde att göra kirurgisk sista ggn, då jag inte tycker om medicinsk. därför väntade jag lite längre innan jag beställde tid för abort.
    Vilka v har du varit i? Kan man alltså få välja kirurgisk eller medicinsk?
  • Anonym (Gjort)
    Anonym skrev 2009-04-19 18:28:02 följande:
    Anonym (Gjort) skrev 2009-04-19 18:21:55 följande: Hade du barn innan eller barn nu?
    Jag hade barn innan...Nu är jag gravid igen...
    Jag gjorde min abort typ v 8+....och gjorde som sagt medicinsk abort...tog två tabl hemma sen dagen det skulle ske fick jag tabl vaginalt...sen fick jag vara kvar tills det va över!
    Jag hade väl inte så särskilt ont...och tyckte väl att det va smidigt rent så sett...men inte psykiskt...
Svar på tråden Ska göra abort, hur "ont" gör det?