• Anonym

Ska göra abort, hur "ont" gör det?

Är i v 9 och har under flera veckors funderingar kommit fram till abort. Ska ringa i morgon o få en tid snabbt. Hur går det till väga? Hur ont gör det? Tacksam för svar!!

• Svar på tråden Ska göra abort, hur "ont" gör det?
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-04-19 18:42:59 följande:
    Vilka v har du varit i? Kan man alltså få välja kirurgisk eller medicinsk?
    jag var inne i v 8 (v7+) när jag gjorde kirurgisk

v12 när jag gjorde kirurgisk.

medicinsk gör man ju bara till en viss vecka. Sedan är det kirurgisk som gäller.

Jag föredrar kirg. just för blödningarnas skull.
    tycker medicinsk är rätt räligt, i med man blöder ut allt, fostret.

är rätt känslig mot allt sådant. blod gör mig svimfärdig.
  • Anonym

Anonym (Gjort) skrev 2009-04-19 18:45:36 följande:

Jag hade barn innan...Nu är jag gravid igen... Jag gjorde min abort typ v 8+....och gjorde som sagt medicinsk abort...tog två tabl hemma sen dagen det skulle ske fick jag tabl vaginalt...sen fick jag vara kvar tills det va över! Jag hade väl inte så särskilt ont...och tyckte väl att det va smidigt rent så sett...men inte psykiskt...
    man ska ju va mer härdad efter att fött barn , så då brukar de inte göra så ont.

antar att inget slår smärtan under en förlossning :P
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-04-19 18:40:15 följande:
    du får göra en kriurgiskt abort. Under narkos kommer dom suga ut fostret. När du vaknar får du åka hem efter några timmar. Du kommer blöda, (din första abort, så kommer du kasnke ha ont i magen) lite molvärk.. Man blöder inte så mkt eller så länge efter en kirurgisk abort som en medicinsk. själv har jag gjort både medicinsk å kirurgisk. Medicinsk gör man fram till v 8 -9 nångång. Sen är de kirurgisk som gäller. medicinsk abort - Blödde mkt och fick smärtor i magen, fick både ha värmedyna o starka värktabletter. (åkte hem sen samma dag) Gravid - födde medicinsk abort - blödde mkt, fick bara lite molvärk, kunde åka hem tidigare än första (samma dag) kirurgisk abort - kände inte så mkt, inte värre än lite molvärk. blödde men inte så fullt mkt. var väldigt trött o illamående/yr efter narkosen. Det var de som var de jobbigaste. Kom hem igen senare samma dag. Valde att göra kirurgisk sista ggn, då jag inte tycker om medicinsk. därför väntade jag lite längre innan jag beställde tid för abort.
    En medicinsk abort vet jag hur det går till. Men hur går en kirurgisk till? Jag menar, du skrever att dom suger ut fostret under narkos? men man kan väll inte bara suga ut det?
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-04-19 19:04:52 följande:
    En medicinsk abort vet jag hur det går till. Men hur går en kirurgisk till? Jag menar, du skrever att dom suger ut fostret under narkos? men man kan väll inte bara suga ut det?
    Vid kirurgisk abort suger man ut graviditeten med ett slags sugrör genom livmoderhalsen efter att man vidgat modermunnen. Vidgningen kan man göra med stift eller med ett läkemedel som mjukar upp och öppnar livmoderhalsen. Kvinnor som inte fått barn och som gått längre i graviditeten får alltid det livmoderhals-uppmjukande hormonet eller ett slags stift som sväller i livmoderhalsen och på så sätt öppnar den. Kirurgisk abort sker i lokalbedövning via slidan eller under narkos via spruta i armen. Operationen tar bara några minuter men hela proceduren tar oftast en dag, man behöver inte sova på sjukhuset. Kirurgisk abort kan man göra till och med 12:e graviditetsveckan.
  • Anonym

Jag gjorde en medicinsk abort idag. Jag gjorde den på sjukhuset vilket jag tyckte var väldigt bra, eftersom man fick väldigt bra smärtlindring och så fanns det allltid folk som hade "koll" på en. Blev jättebra omhändertagen. Tyckte dock att det gjorde jätteont, och att värktabletterna inte hjälpte, så jag fick en morfin spruta vilket fungerade kanon. Efteratt jag fått den var smärtan helt borta. Det enda är att jag mådde väldigt illa av tabletterna som man stoppar upp i slidan. Jag var i graviditetsvecka 7+ 4 när jag gjorde aborten.

• Anonym

Nu är det bara en dag kvar tills aborten ska göras och jag känner mig osäker...igen.
    Det är det svåraste beslutet jag haft. NU vet jag inte hur jag ska göra igen...Funderar på att bara kolla upp vilken v fostret är i imorgon och sen skjuta upp aborten igen..

• Anonym

tänk på bara att om du skjuter upp aborten efter vecka 12 får du göra en tvåstegsabort - vilket innebär att du får föda fram fostret.

En mycket skrämmande och hemsk upplevelse för den som inte förstår vad det kan innebära. och det kan också ta tid. Jag var med en kompis till mig och det tog nästan två dygn innan det var färdigt och hon hade hemska plågor. Hon gjorde abort i vecka 14+5 pga missbildningar.

Så antingen gör du aborten imorgon eller så får du bli mamma....

• Anonym

Medicinsk får man bara göra till 8+6.
    Jag gjorde en i höstas på just 8+6 och det va absolut sista för medicinsk.
    Fick med mig tabletterna hem. Tog dom, somnade o vaknade två timmar senare.
    Inte ett dugg ont. Men det sägs att det är lättare efter man fött barn.
    Gjorde en medicinsk nåt år innan jag fick min son.
    Låg då på sjukhuset o hade fruktansvärt ont. Mycket smärtstillande som inte hjälpte så dom avslutade med morfinspruta.
    Så olika det kan vara.
    Du borde bestämma dej rätt snart då det blir mycket svårare ju äldre fostret är.
    Man mår ju inte bra av det..
    Lycka till hur du än gör

• Anonym

Jag gjorde medicinsk abort i vecka 8+6, det gjorde inte ont.

• Anonym

Jag hade inte fött några barn innnan kan jag tillägga.

• Mauii

om du är minsta osäker , så skjut upp och tänk lite till.
    jag gick och tänkte i ca 3 eller kanske tom 4 veckor , fram o tillbaka velade jag tills jag insåg att enda rätta hur svårt det än var - göra abort . på morgonen innan mådde ja dåligt , visste att det var det rätta men kändes ändå tufft. en abort är inget enkelt val , men känn efter hur du ser på framtiden och hur du vill ha det , om du vill ha ett barn nu eller inte . hoppas det går bra . -kramar till dej

• Anonym

Har gjort abort nu. Känns faktiskt som att jag gjorde rätt. Har ju redan tänkt på det i flera v så detta var steget var liksom punkten för funderingarna. Tack för lycka till och kramhälsningar!

• Anonym

Skönt att det känns rätt! Blev det kirurgisk?

• Anonym
    Anonym skrev 2009-04-22 17:41:49 följande:
    Skönt att det känns rätt! Blev det kirurgisk?
    Nej medicinsk. Jag var i v8. Kände mig så ledsen på kvällen när jag lagt mig och känner mig så konstigt tom idag..men vore väl konstigt annars..

Träffade först en läkare som hade en elev med sig. Gjorde en gynundersökning där de tog klamydiaprover, var visst obligatoriskt sa läkaren. Sen kolla hon upp hur gammalt fostret var. Men det värsta var att hon var så kall "slappna av du är så spänd varför är du så spänd" sa hon till mig när jag satt i gynstolen. "jag ska göra en abort och jag mår inte riktigt bra" svarade jag henne. När jag efter undersökningen sa att detta är det svåraste valet jag gjort och att det var väldigt jobbigt så tittade hon bara på mig allvarligt och sa inget, även eleven..inget fint bemötande...

Sa att jag behövde två dagar till att fundera men efter en promenad så kände jag mig säker på aborten och gick tillbaka och träffade en sköterska som var jättegullig!!
  • Anonym

Jo det är ju fullt naturligt att känna sig ledsen och tom efter en abort. Min första känsla var en enorm lättnad, för graviditeten hade fört med sig så mycket bekymmer för mig, så det var oerhört skönt när det var över. Men visst har jag senare kännt mig lite sorgsen när jag tänkt på det, men jag har aldrig ångrat beslutet.
    Tråkigt att du inte fick något bra bemötande först, man är ju ofta lite extra känslig i en sån situation också.  Jag fick också ett lite märkligt bemötande av sköterskan när jag tagit de första tabletterna. Jag frågade om "barnet" kunde känna något så tidigt (jag visste ju att det inte var så, men jag ville väl höra det igen), och då svarade hon att "det spelar ingen roll, för det är ändå för sent nu när du påbörjat aborten". Hm.
    Men när jag var inlagd för att göra själva aborten var det bara trevlig personal, vad jag kan minnas (det var ganska många år sen).

• Anonym

Idag så "var det över" fick rejäl mensvärk under ngn timma sen försvann den och jag somnade i soffan en stund och vaknade av att jag kände det var på g. Kom en massa blodklumpar och en liten ljus klump där fostret låg. Kunde inte låta bli att titta på det och såg ögon och småfingrar..skulle inte ha tittat, nu efteråt känns det så konstigt..känner mig så ledsen inombords och befinner mig i en slags dimma..Ville bara få skriva av mig lite...

• fina nina84

skickar en styrkekram till dig TS. 

Svar på tråden Ska göra abort, hur "ont" gör det?