Inlägg från: Sköna Emma |Visa alla inlägg
  • Sköna Emma

Fler än en ledare?

Klart att hunden ser en/flera ledare!
    En hund ska se familjen som sin flock. I flocken rangordnar hunden familjemedlemarna, först flockledaren och sen de andra familjemedlemarna. Men det viktigaste är att hunden är längst i rangordingen. alltså så undergiven som möjligt!

• Sköna Emma
    Lisun skrev 2009-04-22 17:11:14 följande:
    asså de e klart att hunden ska stå lägst i rang o ha flera ledare osv... vad jag menar är om den som tränar hunden o är mest med hunden ses mer som "flockledare"(eller vilken titel ni nu vill använda)? av hunden då!
    men du då undrar jag en sak.
    Om jag och min sambo leker lär och går ut med hunden tillsammans, vem bli ledaren då, enligt dig?
  • Sköna Emma
    Splach skrev 2009-04-23 15:09:33 följande:
    Jag förstår inte att folk fortfarandes sysslar med sådana här saker som att vara ledare, alfa rullningar, och vem som ska vara alfa mm. Vore det inte bättre om hunden lyssnade på er för att den faktiskt vill, och inte för att den måste?.
    det är då man får en aggressiv, livlig hund eller en uppfostrad hund.
    En hund behöver struktur och rutiner för att bli uppfostrad!
  • Sköna Emma
    Forbiddenrage skrev 2009-04-26 13:06:46 följande:
    Ledare och förare är för övrigt samma sak. Är du förare så "för" du, alltså leder du, detsamma med ordet ledare. Och hundar "alfarullar" varandra om man nu vill kalla det så, speciellt bland hanar är det en ritual, har sett hundar som trycker ner andra hundar på rygg för att få den andra hunden att ge sig, och den hunden som "ger upp" lägger sig ganska omgående i underkastelse, dvs blottar strupen och magen. Att belöna en hund med godis är bara positiv förstärkning, ett verktyg vi människor använder oss av för att göra det enklare för oss, men inget nödvändigt ont, även om det kan hjälpa... men vargar t.ex springer inte runt med godis och delar ut till sina flockmedlemmar för att få dem att följa... ;D
    Eller ligger och gossar med dem i sängen!
    Det man ska tänk på är tre saker
    1.Motion
    2.Desiplin
    3.Kärlek

Kommer inte det i ordning så kan det lätt bli fel.
  • Sköna Emma
    Vision400 skrev 2009-04-26 22:07:20 följande:
    Sköna Emma skrev 2009-04-26 13:12:12 följande: Har själv läst två böcker av CM. Låter som du kopierat rakt av ur hans böcker. Tror att CM kan ha rätt i vissa saker, men är grymt överskattad! Vi i Sverige är ju sååå mkt längre fram än CM! Hans träning drar oss tillbaka till 70-talet många ggr! Och förövrigt; behöver man vara Einstein för att inse att en hund behöver motion, deciplin o kärlek? Tänk om jag kommit på att skriva en bok, så rik jag hade varit nu
    Jag har inte kopierat, min sambo läste den och berätta sen allt som han "snappat upp"
    Jag tycker CM är bra, tycker om hans pogram, det jag kan tycka är bara att han kör samma saker hela tiden! Det är trist! Hund-coachen lika så.
  • Sköna Emma
    köttbullelydnad skrev 2009-04-26 22:48:11 följande:
    Sköna Emma skrev 2009-04-26 22:41:42 följande: Mm, om man använder dem felaktigt. Skadorna kan dock bli enorma om man inte använder koppel alls och hunden kommer i kontakt med t ex hundrädd som sparkar, ilsk hund som hugger, huggormar, etc, etc. Det finns inga bra argument till varför man inte ska använda koppel - trots allt.
    Har du ingen humor människa!
    Jag skoja ju bara jag va inte alls inne på era ämne jag såg bara något om "koppel" "olagligt"
  • Sköna Emma

Men trampa på dem svaga HUNDAR och MÄNNISKOR som har det svårt!
    Var sitter medkänslan nu!!!!!!

Svar på tråden Fler än en ledare?