Fler än en ledare?
Kan en hund ha fler än en ledare? Vi är två om hunden men jag går på kurs med henne o tränar hemma...ser hon då mig lite mer som "huvudledare"? Hoppas ni förstår vad jag menar nu!
Kan en hund ha fler än en ledare? Vi är två om hunden men jag går på kurs med henne o tränar hemma...ser hon då mig lite mer som "huvudledare"? Hoppas ni förstår vad jag menar nu!
Det finns ju bara en alfaledare, men hunden skall ju stå lägst i rang så där finns ju i princip fler "ledare" om man är flera i familjen.
Hemma är det jag som är alfaledare, men resten av familjen är oxå ledare över henne.
Jag tror inte hunden ser människor som alfa eller så då de vet att vi inte är hundar, men däremot så är det oftast en i familjen som har extra gott ledarskap - vilket brukar falla naturligt på den som tränar mest med hundn.
Klart den kan ha flera ledare likaväl som ett barn kan ha flera föräldrar.
Man har lite olika roller bara.
Klart att hunden ser en/flera ledare!
En hund ska se familjen som sin flock. I flocken rangordnar hunden familjemedlemarna, först flockledaren och sen de andra familjemedlemarna. Men det viktigaste är att hunden är längst i rangordingen. alltså så undergiven som möjligt!
Tror folk har cesar sjukan..
En hund är inte dum nog och tror att vi med är hundar.
Vi kan vara en hunds förare, men inte ledare.
Varför funkar det för cesar?
Ja, om hunden inte hade flera "ledare" så skulle det ju betyda att ingen annan än just jag skulle kunna säga någonting till min hund och den gjorde som den blev tillsagd. Vet att våran hane inte gärna lyssnar på andra än min sambo och mig, men det handlar till stor del om rasen. Att man bara skulle kunna ha en ledare skulle ju göra att hela familjen fick lov att dansa efter hundens pipa....
asså de e klart att hunden ska stå lägst i rang o ha flera ledare osv...
vad jag menar är om den som tränar hunden o är mest med hunden ses mer som "flockledare"(eller vilken titel ni nu vill använda)? av hunden då!