Inlägg från: köttbullelydnad |Visa alla inlägg
  • köttbullelydnad

Fler än en ledare?

Jag tror inte hunden ser människor som alfa eller så då de vet att vi inte är hundar, men däremot så är det oftast en i familjen som har extra gott ledarskap - vilket brukar falla naturligt på den som tränar mest med hundn.

• köttbullelydnad
    Splach skrev 2009-04-22 10:54:32 följande:
    Tror folk har cesar sjukan..
    Hahaha, doh!
  • köttbullelydnad
    Vision400 skrev 2009-04-26 21:58:40 följande:
    Sköna Emma skrev 2009-04-22 13:43:51 följande:
    Jag kan också få en hund att göra som jag vill med tveksamma halsband och koppel. Det är inte så svårt som det ser ut
    För att inte tala om hur enkelt det är när man använder sig av "främmande-effekten", dvs när man tar hunden från sin ägare. Hundar är reserverade mot främlingar (oavsett hur glada de än må vara i folk) så det är inte undra på att de "blir snälla" och "skärper sig" när han tar kopplet. Sen är hans egendesignade halsband inget att höja till skyarna då det orsakar mycket skador i nacken på hunden (anatomi är inget man kan vara självlärd om, så den biten verkar han ha missat), alla borde se den ocensurerade versionen av mannen innan de höjer honom till skyarna, etc, etc.
  • köttbullelydnad
    Vision400 skrev 2009-04-26 22:11:23 följande:
    Är det inte det halsbandet med tre olika delar som sitter ihopa? Om dui vet vilket jag menar? Eller har jag missuppfattat vilket du menar? Tror han hade detta halsband på en pudelliknande hund i ett avsnitt?
    Jajemen, det är det halsbandet jag har i åtanke. Det är den översta snaran som sitter placerat strax under öronen som är det skadliga - fattar inte att folk inte begriper sånt...
  • köttbullelydnad
    Lolilla skrev 2009-04-26 22:15:14 följande:
    Ja, varför håller folk på med sånt där gammalt tjafs som härrör från hundens urinstinkter? Mycket bättre att ge hunden mänskliga egenskaper eftersom människan är ju alltid smartast och skall (vare sig det funkar eller ej) forma allt till sina likar.
    Sen behöver ju inte allt vara svart eller vitt, det finns nåt som kallas "lagom" också
  • köttbullelydnad
    Vision400 skrev 2009-04-26 22:18:53 följande:
    Vet du om det är förbjudet i sverige? Eller helt lagligt? Tycker det är lite luddigt på det där vad som är ok o vad som inte är det.
    Jadu, det är tyvärr lagligt. Tar man bort de två nedre halsbanden så är det ett vanligt strypkoppel som sitter på samma punkt som på hundar under utställning. Stackel däremot är ju olagligt. Frågan är bara hur de ställer sig till Don Sullivans plastversion av det...
  • köttbullelydnad

Sköna Emma skrev 2009-04-26 22:41:42 följande:

Ja ni se vilka problem det blir med koppel =) (enonisk)
    Mm, om man använder dem felaktigt. Skadorna kan dock bli enorma om man inte använder koppel alls och hunden kommer i kontakt med t ex hundrädd som sparkar, ilsk hund som hugger, huggormar, etc, etc. Det finns inga bra argument till varför man inte ska använda koppel - trots allt.
  • köttbullelydnad

Sköna Emma skrev 2009-04-26 22:51:18 följande:

Har du ingen humor människa! Jag skoja ju bara jag va inte alls inne på era ämne jag såg bara något om "koppel" "olagligt"
    Jodå, jag har massa humor. Men jag har lessnat rätt bra på din 'attityd' i en annan tråd angående koppel så jag vill vara tydlig.
  • köttbullelydnad

Sköna Emma skrev 2009-04-26 22:55:21 följande:

Det va ju det som va ironin i det hela! PUCKO!!!
    Du menar "enonisk"? Lätt att förstå vad det betyder... Pucko? JA, det kan vi dividera länge om vem som är av oss
  • köttbullelydnad

Sköna Emma skrev 2009-04-26 22:58:01 följande:

Men trampa på dem svaga HUNDAR och MÄNNISKOR som har det svårt!Var sitter medkänslan nu!!!!!!
    .....

För att återgå till TS så ser ju inte hundar oss som andra hundar utan vet att vi är en helt annan art. Alltså förstår de inte vad vi håller på med om vi t ex ska alfarulla, bita över nosen eller annat förlegat. Det är hundens språk och är inget vi kan "tala". Däremot tror jag mycket väl att hunden kan ha en bestämd person som den tyr sig mer till, för att tryggheten upplevs som starkast där. Oftast är det hos den som behandlar den som en hund, har regler och ställer krav på den som tryggheten ligger. Sen är ju hundar opportunister, så har de fördel i att ligga i knät hos nån - då faller det sig naturligt att det är där de kommer ligga, etc, etc Är fruktansvärt trött ikväll, så det låter kanske helsnurrigt
Svar på tråden Fler än en ledare?