Inlägg från: Lolilla |Visa alla inlägg
  • Lolilla

Fler än en ledare?

Splach skrev 2009-04-23 15:09:33 följande:
    Jag förstår inte att folk fortfarandes sysslar med sådana här saker som att vara ledare, alfa rullningar, och vem som ska vara alfa mm. Vore det inte bättre om hunden lyssnade på er för att den faktiskt vill, och inte för att den måste?.
    Ja, varför håller folk på med sånt där gammalt tjafs som härrör från hundens urinstinkter? Mycket bättre att ge hunden mänskliga egenskaper eftersom människan är ju alltid smartast och skall (vare sig det funkar eller ej) forma allt till sina likar.
  • Lolilla
    köttbullelydnad skrev 2009-04-26 22:16:32 följande:
    Sen behöver ju inte allt vara svart eller vitt, det finns nåt som kallas "lagom" också
    I människans värld ja.
  • Lolilla
    Forbiddenrage skrev 2009-04-26 23:22:28 följande:
    Så hundar kan inte läsa vårat kroppsspråk och människor kan inte läsa hundars? Hundar reagerar på människors kroppsspråk, de läser visst vårt kroppsspråk, och det är därför vi gör så mycket fel hela tiden och där ligger även orsaken till alla dessa tråkiga incidenter som uppmärksammas i media titt som tätt...
    Självklart läser hundar människors språk utifrån det enda språk de känner till - sitt egna. Sen att en del människor inte kan läsa deras utan vill påtvinga hunden en mänsklig roll är tragiskt. Ett bra exempel på hur fel det kan bli är till exempel en glad hund möter en något ilsken katt (som viftar på svansen) och hunden vill leka med den. Hundar läser andras språk precis som sitt eget, eftersom det är vad de känner till.
  • Lolilla
    Lisun skrev 2009-04-19 23:16:04 följande:
    Kan en hund ha fler än en ledare? Vi är två om hunden men jag går på kurs med henne o tränar hemma...ser hon då mig lite mer som "huvudledare"? Hoppas ni förstår vad jag menar nu!
    Ocg för att svara på ts, hunden ser den som är stakast/dominantast/mest konsekvent som ledare. Detta är inte nödvändigtvis den person som spenderar mest tid med hunden dock.
  • Lolilla
    Splach skrev 2009-04-27 10:23:17 följande:
    Om du tror att det kommer från hundens urinstinkter bör du nog läsa på lite.
    Nej men väl vargens då om det är viktigt att märka ord.
Svar på tråden Fler än en ledare?