Inlägg från: Garderobshylla |Visa alla inlägg
  • Garderobshylla

Fler än en ledare?

Ja hundar kan ha fler än en ledare.

Min hund följer oftast mig då det är jag som rastar henne och ger henne mat, jag är även mer dominant och konsekvent. Men när vi kommer till mina svärföräldrar så är det min svärfar som är ledare, han rastar henne och ger henne mat. Och ärligt talat är det oftast det som gör en till en ledare.

Jag pratar sällan i termer som rang, då jag anser att det är en stor missuppfattnig runt det. Jag tror inte på en strikt rangordning, jag tror att man är mer lr mindre ledare i olika situationer. Jag tror inte att en hund ständigt försöker klättra i rang och jag tror inte att det är farligt om en hund är mer ledare än mig i vissa situationer.

• Garderobshylla
    Splach skrev 2009-04-28 00:46:23 följande:
    Att jämföra hundar och vargar är som att jämföra människor och apor..
    Helt otroligt enligt mig att människor fortfarande jämför hundar med vargar, och då främst vargar i fångenskap. Helt otroligt att människor pratar så mycket om rang, att ta över ledarrollen och att hunden är dominant. När det kan vara såna enkla saker som att hunden inte fått lära sig att gå ordentligt i kopplet lr inte tigga vid matbordet.

Om fler personer koncentrerade sig på att lära sin hund att leva med oss så som den behöver och fokuserar mer på att den är sin vän så tror jag att det skulle vara mindre problem. Och om folk inser att det är en hund, inte en varg och inte en människa, utan en hund så skulle det bli mycket enklare för många. En hund måste lära sig en del saker föä at fungera med oss i vårat samhälle, det är ett faktum. Men en hund försöker inte ständig klättra i rang så att hela tiden förebygga det, träna mot det är helt meningslöst.
Svar på tråden Fler än en ledare?