Inlägg från: hundpuss |Visa alla inlägg
  • hundpuss

Fler än en ledare?

Sköna Emma skrev 2009-04-22 13:43:51 följande:

Varför funkar det för cesar?
    Jag kan också få en hund att göra som jag vill med tveksamma halsband och koppel. Det är inte så svårt som det ser ut
  • hundpuss
    Splach skrev 2009-04-23 15:09:33 följande:
    Jag förstår inte att folk fortfarandes sysslar med sådana här saker som att vara ledare, alfa rullningar, och vem som ska vara alfa mm. Vore det inte bättre om hunden lyssnade på er för att den faktiskt vill, och inte för att den måste?.
    Kan inte annat än hålla med. Själv är jag starkt troende på positiv förstärkning,
    min vovve ska komma till mig med glädje, inte rädsla.

Här hemma är vi tre stycken, två fotbenta o en fyrbent. Han vet reglerna , vår vovve, men vi har aldrig direkt "hårdtränat" , vi har markerat, med kroppsspråk mer än höga ljud/ord. Det räcker att jag tittar på honom så sätter han sig. Jag kan läsa av honom, han kan läsa av mig.

Det är det resultatet man får när man visar hunden respekt och vänlighet, visar att det är kul att komma till matte och berömmer med klappar o godis, och till slut kommer vovven av sig själv. Det är eg inte svårare med inkallning. Har aldrig varit för oss iaf.

Jag vet inte vem som är "alfa-hannen" här hemma, kanske jag då. Men isf är jag nog mer "kärringen med åsikter hela tiden".

Vår hund respekterar oss båda, han är snäll o lydig till alla, även min brorson som är två har koll på Quinton. Två-åringen säger "sitt" och Quinton sätter sig.

Då tycker jag att man har ett bra bevis på vad en snäll o mjuk hand ger för resultat när tom en liten kille på två år har koll på hunden!

Tror inte på hårda tag inom hundvärlden, däremot en fast hand. För att förtydliga: en fast men vänlig hand.
    Tveksamma koppel o halsband o dylikt är bara till för hundägare ute efter en genväg.
  • hundpuss

Sköna Emma skrev 2009-04-26 13:12:12 följande:

Eller ligger och gossar med dem i sängen!Det man ska tänk på är tre saker 1.Motion 2.Desiplin3.KärlekKommer inte det i ordning så kan det lätt bli fel.
    Har själv läst två böcker av CM. Låter som du kopierat rakt av ur hans böcker.

Tror att CM kan ha rätt i vissa saker, men är grymt överskattad! Vi i Sverige är ju sååå mkt längre fram än CM! Hans träning drar oss tillbaka till 70-talet många ggr!

Och förövrigt; behöver man vara Einstein för att inse att en hund behöver motion, deciplin o kärlek?

Tänk om jag kommit på att skriva en bok, så rik jag hade varit nu
  • hundpuss
    köttbullelydnad skrev 2009-04-26 22:09:20 följande:
    För att inte tala om hur enkelt det är när man använder sig av "främmande-effekten", dvs när man tar hunden från sin ägare. Hundar är reserverade mot främlingar (oavsett hur glada de än må vara i folk) så det är inte undra på att de "blir snälla" och "skärper sig" när han tar kopplet. Sen är hans egendesignade halsband inget att höja till skyarna då det orsakar mycket skador i nacken på hunden (anatomi är inget man kan vara självlärd om, så den biten verkar han ha missat), alla borde se den ocensurerade versionen av mannen innan de höjer honom till skyarna, etc, etc.
    Är det inte det halsbandet med tre olika delar som sitter ihopa? Om dui vet vilket jag menar? Eller har jag missuppfattat vilket du menar?

Tror han hade detta halsband på en pudelliknande hund i ett avsnitt?
  • hundpuss

Sköna Emma skrev 2009-04-26 22:11:35 följande:

Jag har inte kopierat, min sambo läste den och berätta sen allt som han "snappat upp"Jag tycker CM är bra, tycker om hans pogram, det jag kan tycka är bara att han kör samma saker hela tiden! Det är trist! Hund-coachen lika så.
    Jag gillade CM vid första intrycket. Såg ett avsnitt på tv som var helt OK. inget konstigt med det. Sen gjorde jag lite efterforskningar på nätet o det var allt annat än bara positivt. Sen såg ja dessa tveksamma halsband han använder sig av, o då kände jag mer "nej tack"

jag brukar säga såhär:

CM har rätt i mkt, han är duktig på en del saker, men mkt är självklarheter som eg vilken jäkla svensson som helst borde veta. Typ det här med motion. Det var väl ingen svår nöt att knäcka?!

Förstår inte varför han anses vara Gud inom hundvärlden, jag förstår det verkligen inte. Tycker det är tagiskt när jag vet att Sverige har kommit bra mkt länge inom hundvärlden...
  • hundpuss
    köttbullelydnad skrev 2009-04-26 22:15:24 följande:
    Jajemen, det är det halsbandet jag har i åtanke. Det är den översta snaran som sitter placerat strax under öronen som är det skadliga - fattar inte att folk inte begriper sånt...
    Vet du om det är förbjudet i sverige? Eller helt lagligt? Tycker det är lite luddigt på det där vad som är ok o vad som inte är det.
  • hundpuss

" ... det är oftast lätt att se på en hund om handlingen den i ögonblicket utför är under kontroll av positiv eller negativ förstärkning. Nästa gång du tittar på en lydnadstävling, skall du särskilt lägga märke till hundens kroppshållning och ansiktsuttryck. Lägg även märke till förarens uppträdande och tonfall. En hund som "arbetar" för att få bollen eller en godbit, beter sig annorlunda än en hund som "arbetar" för att slippa ett ryck i kopplet, en skarp tillrättavisning eller något annat obehag..."

Från sidan du länkade till, Splach.

Riktigt riktigt bra text. Kunde inte sagt det bättre själv. Och otroligt stolt över att jag o min vovve har kontakt genom små tysta ord och handrörelser från mig. Han förstår, jag förstår. Man behöver inte tveksamma metoder. Får hoppas att ryktet kan sprida sig på den fronten

• hundpuss
    köttbullelydnad skrev 2009-04-26 22:25:02 följande:
    Jadu, det är tyvärr lagligt. Tar man bort de två nedre halsbanden så är det ett vanligt strypkoppel som sitter på samma punkt som på hundar under utställning. Stackel däremot är ju olagligt. Frågan är bara hur de ställer sig till Don Sullivans plastversion av det...
    hittade det där halsbandet i djuraffären idag. fint.
    snarare tragiskt.

skulle inte förvåna mig om även don sullivans version av stackel är på intågande... skrämmande.
  • hundpuss
    köttbullelydnad skrev 2009-04-27 15:48:59 följande:
    Det har redan gått att beställas i vissa kataloger tillsammans med hans DVD-skivor och lite så. Vet inte om de plockat bort det nu, men reaktionerna var få och små iom att det var ett plaststackel det handlade om.
    Hade Tv4+ igång medan jag städade lite. CM på tv. Satte mig ner för att se vad det handlade om idag.

Han använde stackelhalsband. Vilket jag aldrig tidigare sett i ett avsnitt med CM. Jag har inte sett så många, men ändå.

Jag blev väldigt förvånad. Och han sjönk i mina ögon.

Det kom upp text på skärmen där det stod att SKK och SBK tog avstånd från halsbandet.

Undrar då följande:

Om både SKK och SBK tar avstånd från denna metod, varför höjs han till skyarna i Sverige?
Svar på tråden Fler än en ledare?