Inlägg från: köttbullelydnad |Visa alla inlägg
  • köttbullelydnad

Fler än en ledare?

Forbiddenrage skrev 2009-04-26 23:22:28 följande:
    Så hundar kan inte läsa vårat kroppsspråk och människor kan inte läsa hundars? Hundar reagerar på människors kroppsspråk, de läser visst vårt kroppsspråk, och det är därför vi gör så mycket fel hela tiden och där ligger även orsaken till alla dessa tråkiga incidenter som uppmärksammas i media titt som tätt...
    Naturligtvis läser de av vårt kroppsspråk (det har jag aldrig påstått annat om), men kan vi verkligen tolka deras i alla lägen? Talar vi samma språk?
    När folk ger sig in på att försöka "prata hund", (dvs använda deras egna språk med bett, knuffar, etc) då anser iaf jag att de är ute och cyklar. Däremot kan vi _visa_ vad vi vill genom att använda _vårt_ kroppsspråk - två helt olika saker.

Är lika trött idag, så tror inte jag låter mindre luddig
  • köttbullelydnad
    Vision400 skrev 2009-04-27 15:10:04 följande:
    hittade det där halsbandet i djuraffären idag. fint. snarare tragiskt.skulle inte förvåna mig om även don sullivans version av stackel är på intågande... skrämmande.
    Det har redan gått att beställas i vissa kataloger tillsammans med hans DVD-skivor och lite så. Vet inte om de plockat bort det nu, men reaktionerna var få och små iom att det var ett plaststackel det handlade om.
  • köttbullelydnad
    Vision400 skrev 2009-04-27 16:19:51 följande:
    Hade Tv4+ igång medan jag städade lite. CM på tv. Satte mig ner för att se vad det handlade om idag. Han använde stackelhalsband. Vilket jag aldrig tidigare sett i ett avsnitt med CM. Jag har inte sett så många, men ändå.Jag blev väldigt förvånad. Och han sjönk i mina ögon.Det kom upp text på skärmen där det stod att SKK och SBK tog avstånd från halsbandet.Undrar då följande:Om både SKK och SBK tar avstånd från denna metod, varför höjs han till skyarna i Sverige?
    Det har jag undrat länge. Han "skyller" på att stacklen är hundägarens och att han bara använder det som ägaren satt på hunden. En sann expert borde - i mitt tycke - kunna ha hunden i sytråd eller iaf ta av skiten ägarna satt på, men nåja...
  • köttbullelydnad
    h8him skrev 2009-04-28 09:00:30 följande:
    Att CM använder stackel till "red zone" hundar är väl självklart ur säkerhetssynpunkt? Alternativet är oftast omgående avlivning, är det bättre än att försöka träna hunden och få den att må bra?
    En JR som skäller när det ringer på ytterdörren - är det "red xone"? Finns såååå många exempel som inte är i närheten av "red zone".
  • köttbullelydnad
    h8him skrev 2009-04-28 16:42:02 följande:
    Jag tror inte det du skriver. Enda gången jag sett CM använda stackel var vid hanteringen av en "red zone" hund. Om han inte gjort det hade hunden aldrig fått en chans då den var för osäker för att arbeta med. Men, stackel är inget för vanliga Svenssons och ska användas restriktivt!
    Har tittat på karln i ungefär 3 års tid, och cirka var 3:e program dyker halsbandet upp. Herrejisses, det måste fullkomligt krylla av "red zones"-hundar i USA - och inte bara vara lata ägare...
  • köttbullelydnad
    Elishia skrev 2009-04-28 14:33:12 följande:
    Stackel, det allra värsta med det är inte taggarna utan att folk inte har den blekaste om hur man ska använda det. Man kanske ska läsa på om redskapet man använder innan man försöker bota drag i kopplet med stackel.
    Med tanke på att det är en såpass vass typ av halsband så är det i Sverige och många andra länder förbjudet. De enda som möjligtvis kan tänkas få använda det är tjänstefolk, t ex för att träna vakthundar, polishundar, militärhundar, etc. De måste då ansöka om tillstånd hos en rad olika 'distanser' och kan lika gärna bli nekade. Det krävs mycket för att man ska få använda halsbandet - om man nu ska göra det lagligt i Sverige.
  • köttbullelydnad
    Splach skrev 2009-04-28 20:21:18 följande:
    Nej CM lever så som sverige gjorde på 70talet, där hundarna ska äta sist, gå ut genom dörren sist, mm. Vilket han dessutom hänvisar till hur vargar gör, och nej en hund är ingen varg.
    Hm... Fast det brister lite i hans teorier. Iaf för mig. I vargflocken äter alla tillsammans, är det ont om föda äter valparna först och de vuxna det som blir över. Alltså borde vi - om vi nu ska fostra hundarna på lika sätt som vargar fostrar sina valpar - äta antingen samtidigt eller efter våra hundar.

Det där med att gå ut först eller sist genom dörren finns det ingen hund i världen som begriper varför de får lära sig. Det är bara en grej vi fått för oss och som, okej, kan fungera som en bekvämlighets/trygghetsgrej för oss. För hundarna betyder det ingenting när det gäller ledarskap. Så jag ställer mig frågande till en hel del den karln talar om

När det kommer till stackel så orsakar det smärta under en viss användningstid. Efter det har huden där stacklet är placerat blivit såpass tjock att du kan rycka och slita bst du vill, hunden kommer inte känna det. Och har man en "aggressiv" hund är det ju knappast att anse lämpligt! Hejja skvallerträning och mjuka/individanpassade metoder
  • köttbullelydnad
    Splach skrev 2009-04-28 21:46:59 följande:
    hans teorier brister inte så lite heller.. Men men han är ju hundguden så är förvånad att dom ens visar cm här i sverige
    Ja, jag sitter bara och väntar på att de ska börja sända Don Sullivan och hans "härliga" form av hunddressyr...
  • köttbullelydnad
    Splach skrev 2009-04-29 16:28:29 följande:
    där har du fel, vist använder han det ägaren själv har användigt. Men i många fall är det han som presenterar stackel och el för hundarna, utan att ägaren själv användigt det tidigare. Däremot om hunden redan har stackel som han kommer till, så byter han oftast inte till "mildare" halsband, utan låter stackel sitta kvar, och då säger han att han använder det tidigare ägare använde. Men om en ägare tex har sele på sin hund slänger han på den halsband. Många hundar han byter "seldon" på.
    '

Konstigt nog kan han aldrig byta bort stacklet och elen...
  • köttbullelydnad
    Vision400 skrev 2009-04-29 20:55:21 följande:
    nej man kan ju undra. kanske får han en "snilleblixt" nån dag
    Haha, hoppas den slår ner rejält då
  • köttbullelydnad
    Vision400 skrev 2009-05-03 12:53:41 följande:
    har nu läst lite till och tydligen är det vår kära Don Sullivans, "dogfather", stackel som sålts hos Halens och Ellos?Om jag förstått det hela rätt...Kul. Vad är det för nötter på inköpsavdelningen på dessa två postorderföretag?
    Det var ju det jag saaa ju
  • köttbullelydnad
    Vision400 skrev 2009-05-03 15:34:41 följande:
    har du sagt det?jaha. ehm. oj. sorry? nåja, jag kände mig iaf räligt äcklad när jag läste sida upp o ner om stackel. det är ju sjukt vad folk hittar på.var även inne på don sullivans sida och läste. texterna på hans sida låter ju ungefär såhär"eftersom vi har gott om idioter i amerika har jag kommit fram till det här halsbandet, och eftersom alla är ute efter en quick fix och faktiskt inte orkar engagera sig i sin hund, så kan ni nu köpa detta halsband till ett extra förmånligt pris, med dvd på köpet. "jag blir mörkrädd av den mannens hemsida.folk som måste använda stackel ska fasen inte ha hund.
    Och det är "kul" att kunna läsa när "kunniga" människor skriver att det funkar som problemlösare när det kommer till felbeteenden. För ett stackel triggar ju inte...
  • köttbullelydnad
    Vision400 skrev 2009-05-03 15:58:02 följande:
    eller hur. det är alltid trevligt att inse att vissa människor lever i en värld stor som en skolåda.
    Vad var det de sa i Lets Dance? "Du dansar som om du vore i en tändsticksask!". Tycker det är sååå slående
  • köttbullelydnad
    Vision400 skrev 2009-05-03 16:03:04 följande:
    haha... va? kollar inte på det... så utveckla gärna skämtet... (antar dock att de va ett kasst betyg?)
    Nån som dansade så fruktansvärt stelt hela tiden. Fick mig att tänka väldigt långsökt tror jag
  • köttbullelydnad
    Vision400 skrev 2009-05-03 16:13:07 följande:
    haha okej. har aldrig förstått mig på det programmet tyvärr!
    Nej, vem f*n gör det?! Men kommentarerna är rätt kul
  • köttbullelydnad
    Vision400 skrev 2009-05-03 16:46:33 följande:
    jag väntar med spänning på ny säsong av idol. bättre finns inte.vissa har inte insett det jag har insett: vissa av oss bör hålla oss till körsång i duschen eller motsvarande! I idol snackar vi underhållning på hög nivå!
    Usch, jag mår så psykiskt dåligt av att se hur de gör bort sig så det kan jag bara inte titta på
  • köttbullelydnad
    Vision400 skrev 2009-05-03 17:26:21 följande:
    hahaha,sj tycker jag det är så förbaskat roligt att jag får hålla mig så jag inte pinkar i soffan...
    *Asg*
Svar på tråden Fler än en ledare?