• Pilla70

    utredning i västerås??

    hej!
    är det någon som gjort utrednng på kvinno/fertilitetskliniken i västerås?
    vad gör de första gåången?
    hur är personalen där?
    vi ska dit i september och jag ä jätte nervös.

  • Svar på tråden utredning i västerås??
  • ammus

    Hej jag går i Västerås, Jag tycker det är så där.
    Det är alltid sånt stress när man kommer dit.Ok att läkarna är bra, men dom stessar.
    Det känns inte bra, man har ju en del funderingar.
    Men man får stå på sig. den Ena läkaren heter Johan Hemlin och sen är det en kvinnlig,men henna har jag inte träffat så mycket,men det är ok.
    Lycka till!!!

  • Singha01

    Jag går i Västerås och tycker att det är ok. Dr Hemlin är bra, kräv tid av honom och svar på dina frågor!!! Barnmorskorna är urgulliga. Första gången blev vi intervjuade kring tidigare graviditeter, sjukdomar etc. Jag blev undersökt och sedan fick vi båda lämna ett gäng blodprover. Gubben fick också tid för spermaprov. För vår del gjordes inga mer omfattande undersökningar eftersom läkaren gjorde bedömningen att min endometrios samt trånga äggledare sannolikt försvårade våra möjligheter att bli gravida avsevärt. Vi var på vårt första samtal på Ferten i april förra året. I december fick vi tid för gruppsamtal om IVF och sedan körde vi igång i januari i år. Lycka till framöver , och hoppas att du ändå lyckas på egen hand under resans gång.!!!!

  • PetraN

    Jag går också i Västerås + Uppsala förstås. Ja, jag vill ju inte göra dig nervös men precis som tidigare har skrivit: stå på dig. Jag har haft svårt för Johan. Han gör liksom inte fel men han skulle nog behöva öva på det där med empati. Så förvänta dig inga cockerspanielögon av honom. Han går rakt på sak, frågar sällan hur man mår. Snarare är han upptagen av sina siffror, datum och doser. Det känns ungefär som en bilbesiktning.

    Samtidigt har det varit bra att han är så stel som han är. Han vill väl, det märks. Ibland när min man o jag har mått dåligt över detta har det varit bra att Johan inte har tramsat. Han kör liksom 'ryck upp dig för fan' grejen. Ibland är det bra, ibland mindre bra. Men då kan du ju alltid prata med de underbara barnmorskorna elelr kuratorn Hjördis. Han är väldigt kunnig och ansedd bland läkare har jag hört o det bådar ju gott.

    Du kommer hur som helst tycka att det är skönt att komma igång! Lycka till!

  • Annicax

    Jag har gått i Västerås under mina 3 första IVFer och jag håller inte med de andra. Jag gillar Dr J mycket, han har humor, är väldigt informativ och tar sig tid att berätta vad man ser på ultraljuden, förklarar så man är med, Jag är mycket nöjd trots att jag inte har lyckats med grav än. De flesta av barnmorskorna är mycket bra också
    Lycka till

  • LillSkruttet

    Har sprungit på KK V-ås pga 2 mf den här våren. Jag har inte mycket gott att säga om dem tyvärr. Visst finns det guldägg, men de flesta ägg i korgen är skämda. Hemlin är ok, han är väl ett medelsnitt på hur läkarna där är. Träffade en läkare vid mitt första mf som hette Gregor Larsson, en otroligt sympatisk läkare, som trots att han var rak ändå lyckades blanda det med en perfekt dos empati. Sedan finns en kvinnlig ung läkare som hetter Mikaela som också är mycket rar. Tyvärr är resten av läkarna jag träffat inget att hänga i julgranen. Och barnmorskorna...nja...vet inte det ja....

    Jag funderar allvarligt på att ringa en privat klinik nu för att jag är så trött på KK V-ås. Orkar inte med kalla, icke-sympatiska läkare om det skulle bli ytterligare ett mf och då mf-utredning.

    Men trots mina kanske lite hårda ord, så bilda dig en egen uppfattning, det är ju så olika hur man upplever personer, samt i vilken situation man är när man träffar dem.

    Lycka till!!

  • Kabbela

    Jag har bara varit på kk V-ås en gång, vi gjorde första utredningen privat hos min gyn. När vi var på kk träffade vi Mikaela (knepigt efternamn), hon var väldigt bra på att förklara, lite stressigt var det nog men det kan man förstå. Hon hade en underbar humor, vilket var skönt, det är ju inte annars något man skrattar åt. (hon skämtade inte om barnlöshet mm, utan åt min mans min och uttryck när han fick veta att han måste sluta snusa).

    Det kan inte vara så lätt att tala om för någon att chanserna till biologiska barn är väldigt små, och att bli med barn naturligt är omöjligt. Naturligtvis är det deras jobb osv. men dom är ju där för att fixa det medicinska, det finns ju tydligen en kurator... Nån sån har vi aldrig hört talas om, men så har vi inte varit på någon "träff" eller fått veta hur länge vi måste vänta innan vi sätter igång.

    känner att jag börjar låta negativ, inte alls meningen!

    Lycka till!!!

    (Jag ångrar att jag inte skrev ner frågor + svar)

  • Pilla70

    tack för svaren.
    men nu blir jag riktigt nervös och lite orolig för besöket där.
    jag är en vädigt blyg och försiktig person kommer säkert att bi helt overkörd där med alla stressande läkare.
    man kanske ska strunt i det....

    deppad pilla

  • Kabbela

    Förlåt om jag gjorde dig orolig! Vi kände absolut att dom hade tid att svara på alla frågor. Måste få tillägga att i Uppsala var dom hur lugna och hade all tid i världen att svara på frågor och förklara (man fick den känslan i alla fall).
    Jag är säker på att dom inte kommer att köra över dig!!

    Allt kommer att gå fint fint!! :)

Svar på tråden utredning i västerås??