• Boel1

Tradera - hur länge ska jag vänta på en vara innan jag ger negativt omdöme?

Satte in pengar för en vara innan påsk, men har inte fått den. Säljaren svarar inte på mina mail. Ska jag ge ett negativt omdöme direkt eller ska jag "varna" henne först att jag kommer att ge det om hon inte hör av sig? 

• Svar på tråden Tradera - hur länge ska jag vänta på en vara innan jag ger negativt omdöme?
  • gertie
    LBochDS skrev 2009-04-21 07:59:24 följande:
    ...hon skrev alltså neg . omdöme på mig efter att jag lämnat omdöme och skrev att jag var en dålig traderare som hotade .... :O :O med vad? Om du inte skickar ett myggnät MED HÅL så hemsöker jag dig!!!!! :) :) :)
    Därför är det smart att som köpare vänta med att sätta omdöme tills säljaren satt omdöme på dig. Positiva omdömen går inte att ändra.
  • LBochDS
    gertie skrev 2009-04-21 08:12:33 följande:
    Därför är det smart att som köpare vänta med att sätta omdöme tills säljaren satt omdöme på dig. Positiva omdömen går inte att ändra.
    man lär sig, man lär sig ;)
  • Ekorrfamiljen

Hurra! Undrens tid är inte förbi. Min säljare hörde av sig idag - en månad efter att jag betalade och berättade att han varit sjuk + bortrest. Han skulle posta paketet idag. Ja, ja. Den som lever får se om det blir så, men man kan ju hoppas!

The confused squirrel strikes again...
  • hotten
    Boel1 skrev 2009-04-20 15:43:45 följande:
     Det låter klokt att vänta, det ska jag göra. Men om jag nu inte skulle få varan så får jag väl ge ett negativt omdöme då, eller? Jag kan ju bara veta att jag inte fått varan, kan ju inte säkert veta om det är säljaren som lurat mig eller posten som slarvat.
    ja självklart om du varken får varan eller tillbaka pengarna.
    även om säljaren skrivit att denne inte tar ansvar hurvida sakerna kommer fram så betyder det egentligen bara att du inte kan kräva denne på återbetalning.
  • MariaFS
    gertie skrev 2009-04-21 08:12:33 följande:
    Eller att man som säljare väntar med att sätta omdöme tills man säkert vet att köparen är nöjd och belåten med affären. Antingen genom att de lämnat omdöme eller mailat. Då lämnar jag ALLTID + omdöme.
    Jag lämnar ALDRIG först då jag märkt att många köpare struntar i att lämna omdömme, poängen är lika viktiga för mig som säljare (om inte mer).
    Iofs står det klart och tydligt i mitt meddelande och i vinnarmailet.
  • hotten
    MariaFS skrev 2009-04-22 08:59:34 följande:
    Eller att man som säljare väntar med att sätta omdöme tills man säkert vet att köparen är nöjd och belåten med affären. Antingen genom att de lämnat omdöme eller mailat. Då lämnar jag ALLTID + omdöme.Jag lämnar ALDRIG först då jag märkt att många köpare struntar i att lämna omdömme, poängen är lika viktiga för mig som säljare (om inte mer). Iofs står det klart och tydligt i mitt meddelande och i vinnarmailet.
    iof så är det just sådanna som du man gärna hoppar över å ger betyg till
    (sånna= som gnäller å påpekar om betyg ... tom i vinnarmailet.)
    betyg är frivilligt å än viktigare för dig som säljare bör vara att kunden är nöjd än ger dig betyg.
    å ja jag är en av de med många tusen betyg på tradera, å jag vet att många med mig diskuterar såhär..
  • MariaFS
    hotten skrev 2009-04-22 22:10:35 följande:
    iof så är det just sådanna som du man gärna hoppar över å ger betyg till (sånna= som gnäller å påpekar om betyg ... tom i vinnarmailet.)betyg är frivilligt å än viktigare för dig som säljare bör vara att kunden är nöjd än ger dig betyg.å ja jag är en av de med många tusen betyg på tradera, å jag vet att många med mig diskuterar såhär..
    Det "gnälls" inte om ett betyg i vinnarmailet, det står att jag lämnar omdöme när jag vet att varan kommit fram och att köparen är nöjd med affären. Man kan faktiskt formulera sig på olika sätt! Även trevligt. Det står inte att "Du måste lämna omdöme när varan kommit fram annars lämna jag inte omdöme på dig".

Det är ett bra sätt tycker jag att få reda på att köparen är nöjd och att affären är avslutad.

Å ja jag har oxå flera tusen i betyg på Tradera och har varit aktiv sen 2002 så jag är inte ny där om du nu fick det för dig.
  • hotten

nej jag menade inte att du är ny, bara att jag vet att många blir less på dyl säljare å gärna hoppar över betyget. TEX när det allt som oftast står tyl: efter avslutad auktion glöm inte lämna betyg, jag lämnar betyg gör du det oxå, jag lämnar betyg när du gjort det osv osv.. å framför allt när man får påminnelser över att lämna betyg utan att säljaren först lämnat själv ens...
    så ja ditt var ju trevligare än de flestas som "gnäller" om betyg.

• MariaFS

Där håller jag med dig! De som skickar påminnelser utan att ha lämnat själv...
    Och de som skriver som du skrev ovan.
    Jag menar inte att man måste göra det på studs, auktionen ligger ju trots allt kvar i 60 dagar, men jag tycker att det är liksom ingår i det hela att lämna omdöme när affären är klar.

• isisisis
    Månblommor skrev 2009-04-20 15:24:47 följande:
    Jag har sålt/köpt mkt på tradera genom åren och jag har haft enorma problem med posten.. Jag har anmält detta och tydligen finns det oärliga människor som jobbar med posten som lägger beslag på handskrivna brev/paket med storlek. En av dessa jobbade på Sorteringen i Örebro, där mina vinster passerat. Jag som säljare/köpare på tradera kan inte mer än beklaga och anmäla försvunnen post! Tråkigt när man ska få negativt för en sån sak. Jag slutade sälja/köpa på tradera pga detta!
    Jag köper inget av värde som inte fraktas med DHL.

Jag har förlorat 3 saker med posten.
    Det är för dåligt!
  • Boel1

Nu fick jag min vara två veckor efter insatta pengar, så det var ju bra. Säljaren sa också att hon skulle återlämna pengarna om paketet inte kom.Jjag var väl lite för snabb att oroa mig för att inte få varan!
     Men jag är en ovan traderare, så det var jättebra att få höra om era erfarenheter, tips och råd!

• isisisis
    Boel1 skrev 2009-04-24 15:55:03 följande:
     Nu fick jag min vara två veckor efter insatta pengar, så det var ju bra. Säljaren sa också att hon skulle återlämna pengarna om paketet inte kom.Jjag var väl lite för snabb att oroa mig för att inte få varan!  Men jag är en ovan traderare, så det var jättebra att få höra om era erfarenheter, tips och råd!  
    2 veckor är länge tycker jag faktiskt.
Svar på tråden Tradera - hur länge ska jag vänta på en vara innan jag ger negativt omdöme?