Inlägg från: Marina Elena |Visa alla inlägg
  • Marina Elena

ROMER

det finns väl nån förklaring uppe i tråden..att de har samma härstamning egentligen som de finska zigenarna men att de blivit kvar här i sverige o de har väl blandats med svenskar också men de har kvar en del romska grejer, som ett språk, sånger, historier etc. Typ så.

• Marina Elena
    Kärleksmums skrev 2009-06-06 00:49:58 följande:
    Ahaa, så min granne som kallade sig "svensk zigenare" kanske var resande då??
    nja, troligare kaldarari vars familj kommit hit på 1800-talet
  • Marina Elena
    Kärleksmums skrev 2009-06-06 00:55:26 följande:
    OMG man måste verkligen vara på läst för att förstå sig på. Känns som att alla zigenare kan en hel historiebok om sitt ursprung. Jag som trodde vi från mellanöstern va värst

man måste ju hålla reda på varann haha. Första frågan vi typ ställer till varann då man träffar nån ny är sosko san? alltså vilken grupp man tillhör
  • Marina Elena
    VulgusProfanum skrev 2009-06-06 08:29:54 följande:
    Resande, dinglare, tavringar Förr i tiden föraktfullt kallade tattareHar funnits i Sverige sedan 1500-talet och idag finns de över hela landet. Ser ut  som Svenssons, har svenska efternamn även om namnen känns igen sinsemellan. Har en egen kultur ett eget språk och egen musik men tyvärr har mycket tappats bort över åren.www.resandefolketsriksorganisation.se/www2.orebro.se/stadsbibliotek/meteor/meteor2/...frihetbortiskogen.spaces.live.com/
    men finns det inte vissa som är väldigt mörka också?? Jag har träffat en del som är svarthåriga o mörka i hyn.
  • Marina Elena
    VulgusProfanum skrev 2009-06-06 21:46:46 följande:
    Visst gör det det Det intressanta är att det finns folk av olika form och färger. Vissa är blonda och blå/grönögda andra är mörkare.
    ja, det finns ju olika färg på romer också, från små och mörkhyade till de som är långa, ljusare i hyn o har gröna/grå ögon (som jag). men nån blond har jag inte sett
  • Marina Elena
    NoMatter skrev 2009-06-06 09:16:09 följande:
    Det är ju det som är det bra. Jag lånade den dels för att jag är en nyfiken själ, dels för att jag bodde granne med resandefolk och blev nyfiken. Dom ville inte prata så mycket om det men jag ville veta.
    hur visste du att de var resande??
  • Marina Elena
    NoMatter skrev 2009-06-13 00:46:50 följande:
    Dom berättade det på en fest. Det började med att dom sjöng en sång på deras språk och jag frågade vad det var, efter mycket om och men så berättade dom men sen var det liksom locket på.
    åh alltså de är ju jättesynd att många verkar så stängda kring deras kultur..klart de har lidit mycke av förföljelser men de har ju alla vi romer, zigenare o resande gjort!!
  • Marina Elena
    NoMatter skrev 2009-06-13 00:52:08 följande:
    Det beror väl på vilket bemötande ni har fått under alla århundranden som har gått misstänker jag. Det är trist eftersom ert folk ju faktiskt har en massa intressant att berätta.
    hmm..jag tycker mest folk tycker man är konstig då man berättar om hur man lever hha
  • Marina Elena
    gaffsan skrev 2009-06-13 01:37:12 följande:
    jag är uppväxt med att man kallar kniv för tjuring , tjalar (kelar ) jiddra (tjöta ) ,om någon var dum då var man beng eller bäng ( bengalo )
    mmm..bengalo betyder att mna har satan i sig
  • Marina Elena
    NoMatter skrev 2009-06-13 06:55:26 följande:
    Ja men då är väl jag också konstig, för jag uppskattar det.
  • Marina Elena

hörde en forskare som sa att de finska zigenarna är släkt med de spanska! Är det nån mer som hört det??

• Marina Elena
    Lejdi skrev 2009-06-19 16:43:52 följande:
    är själv finsk zigenare och nångång hört samma sak, att vi skulle vara då "släkt" till spanska zigenare..
    är det därför ni heter kaale, de heter ju calo?
Svar på tråden ROMER