Inlägg från: Marina Elena |Visa alla inlägg
  • Marina Elena

ROMER

NoMatter skrev 2009-05-26 08:27:53 följande:
    Inte vad jag minns. Men som sagt det var länge sen och den jag kommer ihåg allra mest var en jättegammal dam, hon är med största sannolikhet död sen många, många år. Det som var lite tragiskt med henne var att hon bodde i en liten etta alldeles ensam och hon mådde inte alls bra av det, hon saknade ju släktingarna. Men hon var jätterar.
    vad trist tyvärr så är ju inte svenska bostäder lämpade för gamla tiders storfamiljer..men nog brukar man försöka bo i närheten av varandra!
  • Marina Elena
    NoMatter skrev 2009-05-26 08:34:46 följande:
    Hennes barn bodde i samma område men hon var ändå väldigt mycket ensam. Jag kan se henne framför mig när hon satt på en stol ute på altanen alldeles ensam. Hon blev alltid så glad när man kom och pratade med henne fast hon pratade inte så bra svenska.
    mm..man kan förstå de gamla, vilken omställning att från ha bott i samma hushåll som alla släktingar til att placeras ut i lägenheter ensamma..klart inte alla gillar det.
  • Marina Elena
    VulgusProfanum skrev 2009-05-26 08:44:39 följande:
    Det är enormt synd kan jag tycka men det finns en tjej som heter Jasmine Rosengren som har tagit tag i det här med språkbiten Hon har skrivit en lärobok som heter Miro rakkrar romani som väl främst vänder sig till dinglarbarn men som även kan vara till glädje för andra.Sök på det så får du upp en pdf.fil med boken
    vilka fina bilder i den! förstod verkligen inte allt, men kunde inte undgå att räkneorden är desamma på resanderomani som på kalderash utom 6, som heter shov på mitt språk
  • Marina Elena

även familjeord är ganska samma..dad - dad, dakkri - daj, pral - pral, penja - phej osv. Fast när det börjar komma till ord för mormor, svärmor etc så har vi helt andra ord..svärmor t.ex heter sakra som kommer från rumänskan

• Marina Elena
    VulgusProfanum skrev 2009-05-26 10:21:23 följande:
    Intressant Jag tycker också att boken är fin och det är roligt att språket uppmärksammas annars är det lätt hänt att det försvinner i och med att det inte används av så många.
    finns det någon speciell anledning till att få pratar resanderomani? är det pga rädsla o förtryck?
  • Marina Elena
    VulgusProfanum skrev 2009-05-26 21:09:11 följande:
    Jag tror att det tyvärr har sin grund i de systematiska förföljelser som resande tyvärr varit utsatta för under århundradena. Och det är ju inte alltför länge sedan man tvångssteriliserade vuxna och/eller omhändertog resandebarn barn på absolut inga grunder alls.Det har skett så otroligt mycket tråkigt genom seklerna och det tror jag tyvärr har lett till att man försökt att anpassa sig bli svenssons och språket, sångerna och sederna glöms av. Lite mer för varje ny generation och när de gamla är borta så är de.Därför tycker jag att det är roligt att det finns ett ökat intresse Att det bildas föreningar och att det engagerar folk.
    mmm..det finns ju också många romer i t.ex rumänien som helt förlorat språket, sederna, kläderna mm..medan andra håller hårt på det gamla. Det beror nog mycket på hur man behandlats av samhället..det är ganska intressant att se hur olika romska grupper bemött förtrycket..genom assimilering som de resande eller genom att bilda en motståndskultur som de finska zigenarna bl.a
  • Marina Elena
    Xay1de skrev 2009-05-26 21:25:26 följande:
    Jag har en liten fråga om Romer som någon gärna får svara på. Jag jobbar som gymnasielärare och jag och en kollega diskuterade här för ett tag sen varför det inte finns en enda romsk elev på skolan. Det finns ju Romer här i stan. Är det hemskolning som gäller eller?
    många romer slutar skolan efter högstadiet för att gifta sig. Sen kan det visst finnas romer men de kallar sig serber, bosnier osv.
  • Marina Elena
    Xay1de skrev 2009-05-26 21:28:07 följande:
    Vi pratade om romer, men begreppen flyter ju tyvärr ihop...
    jag gissar att ni tänkte på zigenare..men det är alltså väldigt vanligt att man slutar skolan efter högstadiet
  • Marina Elena
    Xay1de skrev 2009-05-26 21:33:29 följande:
    Marina Elena skrev 2009-05-26 21:31:25 följande:
    Ja, vi pratade lite om det. Hur som helst är det synd att det knappt tas upp NÅGOT om hur barns/ungdomars skolgång ser ut i andra sociala grupper än de "vanligaste"...Och jag menar inte något nedsättande om romer.
    det tas upp bland romer iaf, man har börjat inse att det inte är så bra för romerna att barnens skolgång är kort..och ofta bristfällig
  • Marina Elena
    Xay1de skrev 2009-05-26 21:33:46 följande:
    I lärarutbildningen menar jag. Glömde skriva det...
    men ni får väl kanske lära er om andra folkgrupper, seder o sånt?? eller?
Svar på tråden ROMER