Inlägg från: VulgusProfanum |Visa alla inlägg
  • VulgusProfanum

ROMER

Marina Elena skrev 2009-05-26 21:13:05 följande:
    mmm..det finns ju också många romer i t.ex rumänien som helt förlorat språket, sederna, kläderna mm..medan andra håller hårt på det gamla. Det beror nog mycket på hur man behandlats av samhället..det är ganska intressant att se hur olika romska grupper bemött förtrycket..genom assimilering som de resande eller genom att bilda en motståndskultur som de finska zigenarna bl.a
    Jag tror också att det är olika mellan de olika släkterna även bland resande
    Vissa har aldrig stuckit under stolen med sin härstamning utan varit stolta. Medans andra tyvärr har försökt att dölja det. Allt för att inte t.ex barn ska råka illa ut i skolan eller att de ska råka illa ut på andra sätt.

I min makes släkt så har det här varit en "dold hemlighet". De har inte skämts däremot har de varit oroliga och rädda och jag vet att det har gjorts en tidigare släktforskning även då av en utomstående på -80 men den stoppades av "morfar" då det började att dyka upp benämningen "tattare" ""vallackare" i kyrkböckerna. Det här visste ju inte jag något om när jag satte igång med min efterforskning utan jag tyckte mest att det var konstigt att det enligt uppgift inte fanns någon information om släkten. Så nyfiken som jag är drog jag igång..
    Och då fick jag ju klart för mig var ursprunget var och även förklaringen på alla konstiga ord som användes. Men inte förän då berättade svärmor för mig hur det låg till att de inte var vallonättlingar utan resande. Och vips har jag lyckats ta mig ner till 1600-talet då släkten kom från Tyskland
    Yellow and brown, blue as the sky, red as my blood, green as your eye
  • VulgusProfanum
    Xay1de skrev 2009-05-26 21:25:26 följande:
    Jag har en liten fråga om Romer som någon gärna får svara på. Jag jobbar som gymnasielärare och jag och en kollega diskuterade här för ett tag sen varför det inte finns en enda romsk elev på skolan. Det finns ju Romer här i stan. Är det hemskolning som gäller eller?
    Tänker du på Zigenare?

För resandebarn har du med all säkerhet på din skola och kanske t.om i din klass
  • VulgusProfanum
    Xay1de skrev 2009-05-26 21:28:07 följande:
    Vi pratade om romer, men begreppen flyter ju tyvärr ihop...
    Ja de gör ju det
  • VulgusProfanum
    Marina Elena skrev 2009-05-29 20:37:50 följande:
    vulgus profanum har en till fråga om resande..använder man några speciella kläder vid högtider eller liknande?
    Vissa använder en mera traditionell klädsel men inte av samma typ som de finska zigenarna utan det rör sig mera om att man är finklädd, gärna hatt/basker, väst och snygga byxor och vissa kvinnor använder kjol.
    I övrigt så är man nog klädd som vissa svenssons som helst
  • VulgusProfanum
    Marina Elena skrev 2009-05-29 22:39:37 följande:
    intressant. Är vissa färger vanligare än andra?
    Det jag har tänkt på är att männen ofta bär mörka kläder medans kvinnorna gärna har färger
    Smycken och framförallt guldsmycken är vanligt. Det har jag sett på män också

Förr hade männen gärna vackra knivar men idag är väl inte det lika vanligt.
  • VulgusProfanum
    Marina Elena skrev 2009-05-29 22:53:41 följande:
    männen har lite åt de finska zigenarnas håll då i klädsel? Våra män har ju gärna färger de med, rött är väldigt populärt Guld är nog viktigt för alla romer
    Rött verkar vara en populär färg

Ja vid festligare tillfällen är det ju viktigt att klä sig propert och förr så klädde man sig gärna propert för att skilja sig från "bönderna"
    Det tror jag i vissa fall hänger kvar lite även om de flesta jag känner till till vardags klär sig precis som andra. Du kan inte se på klädseln att det är en resande.

Guld var ju lätt att bära med sig och enkelt att avyttra om det behövdes pengar
  • VulgusProfanum

Jag kikar ju i tråden om hål i öronen på småbarn. Du skriver där att det är något ni måste göra och då blev jag nyfiken
    Har det något med att det anses skydda barnet mot ont att göra?

• VulgusProfanum
    EttElaktTroll skrev 2009-06-03 02:26:30 följande:
    inte vet jag, jag kan inte romani... men han sjunger många låtar på romani och många handlar om att han är en resande man så jag skulle gissa på resande... Kan inget om skillnaden mellan dom måste jag erkänna Heter språket romani och sen finns det olika dialekter eller hur fungerar det? Marina Elena skrev 2009-06-03 02:22:03 följande:
    Resande är inte romer och du kan inte skilja en resande ifrån en övrig Svensson

Det är två olika språk romani och romanes.
    Svensk Romani talas av svenska resande och romanes ov romer.
  • VulgusProfanum
    Marina Elena skrev 2009-06-03 07:40:09 följande:
    sant..romanes kallas också för romani men som sagt, det som romer talar o de resande talar skiljer sig åt mycket. sen så är inte finska zigenare heller samma som andra romer
    Nej det finns ju stora skillnader även inom grupper romer likväl som  det finns mellan resande.
    Och tyvärr så klumpar man gärna ihop dessa grupper och dessutom så låter man alla romer stå till svars för något en liten klick pysslar med. Det känns tråkigt faktiskt
  • VulgusProfanum
    EttElaktTroll skrev 2009-06-03 02:31:13 följande:
    så det finns tre sorters zigenare? resande, romer och finska zigenare? eller jag har hört polsk zigenare oxå, finns det med? Marina Elena skrev 2009-06-03 02:28:14 följande:
    Det finns olika grupper. Jag såg att Marina har förklarat det bra i ett inlägg.

Jag kan ta det utifrån perspektivet Resandefolket. Här finns det klara skillnader i vad man anser.
    Vissa räknar släktskap med romer och andra räknar sig inte som romer. Det beror lite på vilka släktförhållandena är och från vilka släkter man härstammar och också på vilket sätt man gift in sig i de olika släkterna.

Min makes släkt räknar sig inte som romer utan som resande d.v.s. "dinglare" och har sitt ursprung från bl.a. Tyskland. I vartfall vad vi har kunnat spåra bakåt.

De kom till Sverige under 1600-talet och har varit verksamma som bl.a. smeder, kringresande handlare, vallackare, indelta soldater och hantverkare.
Svar på tråden ROMER