• pigglet

Jätteångest för livet efter mammaleidgeheten!!

Vi har sparat alla dagar under barnens första år. Och så haft turen att få flera barn. Vi klarar oss ganska bra på en lön, så för oss har det funkat utmärkt att vara hemma med barnen. Jag jobbar en dag/vecka, och då är min mna hemma. Men det funkar ju inte för alla...

Jag har också lite panik när jag tänker på att de här åren "snart" är slut (har mest varit hemma i 7 år nu), för nog blir det ett annat liv med jobb och dagistider. Jag hoppas kunna hitta mig ett jobb på ca 50%, gärna några timmar mitt på dagen så skolbarnen kan komma direkt hem... Drömma kan man ju alltid...

• pigglet
    fiffiluran skrev 2009-04-21 21:48:48 följande:
    mandelblomma- jag har förstått det som att man inte får förvärvsarbeta alls om man ska få vårdnadsbidrag, men kan ju ha fel?
    Man får inte ha någon komunal barnomsorg. Jobba går fint.
  • pigglet
    påskkyckling skrev 2009-04-21 21:59:22 följande:
    Samtidigt tänker jag att då dem flesta barn går på dagis så kommer ju dem "försvinna" från ÖF vid 2 års ålder. Då blir det små barngäng på dagis men vad händer med vår flicka då? Då kanske hon inte får så många kompisar istållet och hamnar utanför eller få kompisar som är mycket äldre/yngre....
    Den biten tror jag inte alls att du behöver oroa dig för. Själv är jag helt övertygad om att man duger som förälder, om man vill.
    Det enda som kan vara ett problem är väl rent ekonomiskt - men även där tror jag att man kan välja mycket själv.
  • pigglet
    kattochbebis skrev 2009-05-09 09:02:00 följande:
    Apropå dagmamma, jag kan tala ur egna erfarenheter.... själv hamnade jag hos en dagmamma som måste ha haft psykiska problem. Hon skrek åt oss barn tills hon blev lila i ansiktet. När hennes dotter satt i matstolen och åt men plötsligt blev nödig och måste gå på toa, tvingade mamman henne att sitta kvar och äta upp. När jag var ledsen och saknade mina föräldrar slängde hon in mig i ett rum och låste och sa surt: där kan du sitta och sura av dig. För min del hade en förskola varit bättre, hur stor och stressig den än varit, än en skogstokig dagmamma.
    Men... det var det värsta jag har hört!! Är det sant?! Stackars, stackars dig och de andra barnen...
    Måste ändå tro att det hör till undantagen. Men det är klart att dagmamma är mer "sårbart" än förskola, eftersom det bara är en enda vuxen.
Svar på tråden Jätteångest för livet efter mammaleidgeheten!!