Inlägg från: Hemmaföräldern |Visa alla inlägg
  • Hemmaföräldern

Jätteångest för livet efter mammaleidgeheten!!

Om du absolut inte kan vara hemma, så är kanske dagmamma ett bättre alternativ för ett så litet barn. Jag trodde inte heller att det skulle gå ekonomiskt men det gjorde det. Sedan kan du kanske själv bli dagmamma och ha ganska få barn, ett eller två. Eller söka vårdnadsbidrag eller vara hemma och jobba extra.

• Hemmaföräldern
    Syrran83 skrev 2009-04-28 09:56:01 följande:
    Jag tror inte att ditt barn skulle fara illa av dagis- tvärtom så tror jag att det kan fungera jättebra. Var inte orolig!Började själv väldigt sent på dagis när jag var liten (var nästan 5 år) och det var jättejobbigt att komma in i gängen som bildats. Gick ju såklart bra tillslut, men jag skulle aldrig neka mina barn dagis eftersom jag inte vill att mitt barn hamnar i utanförskap.Att dom kommer in i en gemenskap och lär sig social kompetens med andra är nog idag viktigare än det var tidigare.
    Det sociala samspelet utvecklas i familjen. Jag känner tvärtemot dig en oro över om dagis klarar att få barnen socialt komptenta. Mest med tanke på de stora barngrupperna och lite personl. Vem ser barnen, vem ser vad som händer och vem kan vara där och hjälpa barnen att bli socialt kompetent när det är så många barn och få vuxna. Beteendestörningarna hos barn bara ökar, liksom den psykisk ohälsan. Det är lite skrämmande och motsäger myten om att dagis skapar socialt kompetenta barn. Väggarna inne på dagis skapar inte socialt kompetenta barn, det gör de vuxna, om de har tid och ork vill säga.......

www.hemmaforaldrar.se/dagis_kan_skada_ditt_barn.htm

www.hemmaforaldrar.se/Baby%20You%20Deserve%20Better_SWE.pdf

www.hemmaforaldrar.se/BOs_arsrapport_2007.htm
  • Hemmaföräldern
    kattochbebis skrev 2009-05-08 21:54:13 följande:
    Jag förstår dig, har precis samma tankar. Min son ska börja på dagis i höst. Hoppas allt går bra och att det inte blir så lite tid över som man är rädd för. Det går kanske mycket bättre än man tror!
    Jag vill inte låta elak men OM det inte "går bättre än du tror" vad är din plan? Hur ska du skydda det viktigaste du har i livet? Din son är helt beroende av att du skyddar honom, för vem ska göra det annars?

Jag tror att det är bra att tänka igenom även om..... det inte skulle gå bra och ställa sig i kö till dagmamma. 'Göra besök och känna sig för så att man kan välja något annat till sitt barn om det skulle behövas. Det kan inte vara roligt att upptäcka att man inte kan välja bort dagis, där befinner sig många föräldrar. Har man tänkt till kan man också känna sig lite "tuffare" och våga stå upp för sitt barn om det inte känns bra
  • Hemmaföräldern

Ja, jag tror absolut att dagmamma är bättre. Förskolorna idag brottas med så många problem speciellt på grund av maxtaxan och nu i kombination med lågkonjunkturen. Stora barngrupper och lite personal samt överinskrivningar.

Vill du veta lite mer om hur en dagmamma arbetar så kan du se skillnaden; www.familjedaghemisolna.se/familjedaghem_i_solna.htm
    www.dagmamma.org/

Men som med allt så måste det klaffa med dagmamman. Det gäller att lita till sin magkänsla och göra ett besök och ställa frågor.

• Hemmaföräldern

Nej, jag tror inte att dagmamma är mer sårbart. Det är nog t.o.m. lättare att upptäcka att nåt inte är bra som förälder. Det blir så uppenbart vad som kan vara fel. På en förskola så vet personalen ofta inte vad som händer, de hinner helt enkelt inte se allt och föräldrarna är ofta invaggade i nån slags tro att verksamheten är kvalitetssäkrad. Vilket är fel eftersom förskolebarn saknar skydd i en arbetsmiljölag. www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_331278.svd Det är tråkigt att upplevelsen hos dagmamman inte var bra men det var just den dagmamman och säger inte nåt om ALLA dagmammor. Däremot finns det många problem inom förskolan just nu som inte nån vågat ta tag i ännu;

www.hemmaforaldrar.se/artiklar_om_forskolan.htm

Mycket beroende på maxtaxan, det saknas pengar till att minska barngrupperna och anställa mer personal.

• Hemmaföräldern

Angående dagmammor är mitt tips att titta efter privata dagmammor. Det är ofta förskolepersonal som hoppat av och startat eget, helt enkelt för att de inte kunde stå för verksamheten som förskolan erbjuder.

De vill kunna erbjuda en helt annan verksamhet. Många av de privata dagmammorna arbetar tillsammans och ses ofta om dagarna (eller har en lokal ihop). I och med att de ses så lär barnen känna de andra dagmammorna och deras barn och ofta har de ett vikariesystem som innebär att är en dagmamma sjuk så tar den andra över. Min erfarenhet är att dagmammorna i princip aldrig är sjuka och att deras barn sällan är det. Det är vetenskapligt bevisat i undersökningar att barn till hemmaföräldrar och barn som går hos dagmammor är sjuka mer sällan än dagisbarn (som är sjuka extremt mycket många gånger).

Bor ni i en kommun som styrs av alliansen så har ni garanterat många barnomsorgslösningar att välja mellan som privata dagmammor och 2familjssystem mm. Är det en röd kommun så har ni nog bara ett alt : dagis. För (s) kommuner är helt emot valfrihet och har på många ställen helt fasat ut dagmammorna och fler alt finns inte på kartan. Jag undrar vad de är så rädda för? Att inte alla ska välja dagis om det finns alternativ? Inte vet jag.

Men är man intresserad av privat dagmamma så besök kommunens hemsida. Finns det inte alt så kräv att det ordnar det i din kommun. Politikerna ska rätta sig efter folkets röst och inte bestämma åt dem!

• Hemmaföräldern

Nu har jag följt debatten ett tag och inte är det fördomar att (s) är emot alternativ. Det är väl underbart om det finns undantag någonstans men det är inte det vanliga. Jag är inte emot dagis men jag är emot att vi har en familjepolitik som med ekonomiska styrmedel tvingar föräldrar att sätta sina barn där från de är 1 år. Jag tycker att föräldrar ska erbjudas ett brett utbud av olika barnomsorgsalternativ där även hemmaförälder ska vara ett subventionerat alternativ.

www.hemmaforaldrar.se/mona_sahlin_torgfor_betongmakt.htm

www.kristdemokraten.com/article_secure.asp

www.hemmaforaldrar.se/katrineholm_en_typisk_nejsagarkommun.htm

www.varldenidag.se/index.php&task=view&id=209&Itemid=1

www.varldenidag.se/index.php&task=view&id=247&Itemid=1

www.varldenidag.se/index.php&task=view&id=2026&Itemid=1

www.hemmaforaldrar.se/carolinaintervju.html

www.hemmaforaldrar.se/malmostad.html

www.hemmaforaldrar.se/nalin.htm

www.hemmaforaldrar.se/carolina3.htm

www.hemmaforaldrar.se/om_dagis_vetenskap_och_demokrati.htm

www.hemmaforaldrar.se/sossar_stoppar_valfriheten_i_uppsala.htm

www.hemmaforaldrar.se/socialdemokraterna_forsoker_stoppa_valfriheten_i_sollentuna.htm

www.hemmaforaldrar.se/hallengren_om_forskolepersonalen.htm

www.hemmaforaldrar.blogspot.com/2006/09/staten-fostrar-barnen-bst.html

www.hemmaforaldrar.se/ett_litet_nodrop_fran_en_hemmaforalder.htm

• Hemmaföräldern
    Syrran83 skrev 2009-05-23 11:59:17 följande:
    Tyvärr är det ju så att de flesta människor måste ARBETA. Då måste man ju rimligen ha någonstans att ha sitt barn?Barn mår inte dåligt av att vara på dagis, det är bara vad vissa föräldrar inbillar sig och nu är det ju så att det finns alternativ. Kommunala dagis, privata dagis, ur och skur dagis, dagmammor mm och jag anser att det är väl fullt tillräckligt? Alla barn är ju olika personligheter och vissa trivs på dagis och andra hos dagmammor. Vissa älskar att leka ute och då finns det valet också.Fast om jag fick bestämma så borde man utöka föräldraförsäkringen så att föräldrar fick vara hemma med sina barn längre eftersom vissa inte kan snåla med dagarna och då måste barnen börja dagis/dagmamma när dom är jättesmå och det känns för mig helt galet.
    Men varför måste båda arbeta heltid? För att en lön inte räcker när skatten är betald och varför är skatten så hög, för att vi har maxtaxa och dagis är så dyrt (157.000 kr per barn och år).

Varför inte lägre skatt för barnfamiljer så att de får välja själva. Hemmaförälder är också ett arbete: Daily Mail rapporterar om en brittisk undersökning där man har beräknat en hemmaförälders arbete till 380.000 kronor per år. Forskarna har studerat vad den som är hemma gör och räknat vad det skulle kosta att få jobbet gjort av en avlönad person.

Sen vill föräldrar kanske inte ha dagis även om det finns i olika former, de vill kanske ta hand om sina barn själva eller så vill de ha dagmamma. Vårdnadsbidraget är bra, då har du rätt att vara ledig längre från jobbet. Tyvärr är ersättningen för låg och betalas ut för kort tid.
Svar på tråden Jätteångest för livet efter mammaleidgeheten!!