Syrran83 skrev 2009-05-23 11:59:17 följande:
Tyvärr är det ju så att de flesta människor måste ARBETA. Då måste man ju rimligen ha någonstans att ha sitt barn?Barn mår inte dåligt av att vara på dagis, det är bara vad vissa föräldrar inbillar sig och nu är det ju så att det finns alternativ. Kommunala dagis, privata dagis, ur och skur dagis, dagmammor mm och jag anser att det är väl fullt tillräckligt? Alla barn är ju olika personligheter och vissa trivs på dagis och andra hos dagmammor. Vissa älskar att leka ute och då finns det valet också.Fast om jag fick bestämma så borde man utöka föräldraförsäkringen så att föräldrar fick vara hemma med sina barn längre eftersom vissa inte kan snåla med dagarna och då måste barnen börja dagis/dagmamma när dom är jättesmå och det känns för mig helt galet.
Men varför måste båda arbeta heltid? För att en lön inte räcker när skatten är betald och varför är skatten så hög, för att vi har maxtaxa och dagis är så dyrt (157.000 kr per barn och år).
Varför inte lägre skatt för barnfamiljer så att de får välja själva. Hemmaförälder är också ett arbete: Daily Mail rapporterar om en brittisk undersökning där man har beräknat en hemmaförälders arbete till 380.000 kronor per år. Forskarna har studerat vad den som är hemma gör och räknat vad det skulle kosta att få jobbet gjort av en avlönad person.
Sen vill föräldrar kanske inte ha dagis även om det finns i olika former, de vill kanske ta hand om sina barn själva eller så vill de ha dagmamma. Vårdnadsbidraget är bra, då har du rätt att vara ledig längre från jobbet. Tyvärr är ersättningen för låg och betalas ut för kort tid.