• Syrran83

Jätteångest för livet efter mammaleidgeheten!!

Jag tror inte att ditt barn skulle fara illa av dagis- tvärtom så tror jag att det kan fungera jättebra. Var inte orolig!
    Började själv väldigt sent på dagis när jag var liten (var nästan 5 år) och det var jättejobbigt att komma in i gängen som bildats. Gick ju såklart bra tillslut, men jag skulle aldrig neka mina barn dagis eftersom jag inte vill att mitt barn hamnar i utanförskap.
    Att dom kommer in i en gemenskap och lär sig social kompetens med andra är nog idag viktigare än det var tidigare.

• Syrran83
    Hemmaföräldern skrev 2009-05-11 12:52:09 följande:
    Bor ni i en kommun som styrs av alliansen så har ni garanterat många barnomsorgslösningar att välja mellan som privata dagmammor och 2familjssystem mm. Är det en röd kommun så har ni nog bara ett alt : dagis. För (s) kommuner är helt emot valfrihet och har på många ställen helt fasat ut dagmammorna och fler alt finns inte på kartan. Jag undrar vad de är så rädda för? Att inte alla ska välja dagis om det finns alternativ? Inte vet jag.Men är man intresserad av privat dagmamma så besök kommunens hemsida. Finns det inte alt så kräv att det ordnar det i din kommun. Politikerna ska rätta sig efter folkets röst och inte bestämma åt dem!
    Tycker mig ana lite fördomar här. I min kommun (som är röd) finns flera alternativ för barnomsorg. Både kommunala och privata. Dock är det en ganska stor kommun. En vän till mig bor i en liten kommun och skulle dom ha fler alternativ än dagis (vi pratar om ett ställe där det inte ens förekommer kö till dagis) så skulle det bli väldigt dyrt för kommunen och det skulle innebära påtagliga negativa konsekvenser för dagis. Tyvärr. Dessutom finns ju regler för exempelvis vårdnadsbidrag. I min väns hemkommun skulle det inte vara genomförbart eftersom det måste finnas ett tryck på dagisplatser för att man ska kunna tillämpa vårdnadsbidrag och därför ha den kommunens allianspolitiker tydligen inte ens försökt införa det.
    Vad har du förresten emot dagis?
  • Syrran83

Tyvärr är det ju så att de flesta människor måste ARBETA. Då måste man ju rimligen ha någonstans att ha sitt barn?
    Barn mår inte dåligt av att vara på dagis, det är bara vad vissa föräldrar inbillar sig och nu är det ju så att det finns alternativ. Kommunala dagis, privata dagis, ur och skur dagis, dagmammor mm och jag anser att det är väl fullt tillräckligt? Alla barn är ju olika personligheter och vissa trivs på dagis och andra hos dagmammor. Vissa älskar att leka ute och då finns det valet också.
    Fast om jag fick bestämma så borde man utöka föräldraförsäkringen så att föräldrar fick vara hemma med sina barn längre eftersom vissa inte kan snåla med dagarna och då måste barnen börja dagis/dagmamma när dom är jättesmå och det känns för mig iaf helt galet.

Svar på tråden Jätteångest för livet efter mammaleidgeheten!!