recept på pajer!
Jag vill också ha lite recept!!!! På PAJER som är bland det bästa jag vet! Både smidigt, enkelt o oftast SÅ gott!!!!
Har ni några goa att dela med er av???????
Jag vill också ha lite recept!!!! På PAJER som är bland det bästa jag vet! Både smidigt, enkelt o oftast SÅ gott!!!!
Har ni några goa att dela med er av???????
Jag skulle också vilja veta recept på några goda pajer! Gärna med fetaost, om någon har?
Jag brukar göra en spenatpaj som är otroligt god. Jag ska tillägga att jag inte gillar spenat annat än i den här pajen.
Jag tar bara fyllningen:
1 pkt hackad spenat, 400 gram.
1-2 klyftor vitlök.
2 dl grädde. man kan välja den typ av grädde man gillar, från kaffegrädde till vispgrädde, beroende på hur fet man vill ha den.
2-3 ägg beroende på storlek
2 dl riven ost, gärna av en starkare sort.
Salt och peppar
Pajen är god som den är, men om man inte har vegetarianer till bordet är det gott att strö lite knaperstek bacon över när den är klar.
175-200 grader i 35-40 minuter
Jag vill också ha bra recept på paj, perfekt nu till sommaren om man ska pcknicka.
ÅH............spenatpajen blir det! Ock konsigt nog så har vi alla ingredienser hemma redan!!!!!!
Man vispar ihop grädde o ägg o så eller o lägger i pajskalet tillsammasn med spenaten o baconet???????????
*hungrig nu*
Jättetack för tipset!
Grekisk Kycklingpaj * * * * * - ig
DEGEN
3 dl vetemjöl
125 g margarin
2-3 msk vatten
FYLLNINGEN
2 kycklingfileér, stekt i småbitar
8 cocktailtomter delade mitt itu
2 tsk oregano
150 g fetaost i tärningar
10 urkärnade oliver, delade mitt itu
1 dl hackad persilja
3 ägg
3 dl mjölk
½ tsk salt
Gör pajdegen och förgrädda skalet i ugnen.
(spara lite deg till garnering)
Lägg sedan i:
tomater
oregano
kyckling
fetaost
oliver och strö sist på persiljan
Vispa samman ägg, mjölk och salt och häll stanningen i formen.
Kavla ut resten av degen till remsor och lägg över pajen.
Pensla med ägg ovanpå remsorna (behövs inte)
Grädda i nedre delen av ugnen i 200* ca 40 minuter eller tills äggstanningen har stelnat.
Så himla gott...
Ja precis. Glömde det... sorry...
tina spenaten i en kastrull, vispa samman ägg och grädde, rör i det i spenaten med osten och vitlöken. Baconet går att ha i, eller ovanpå efter gräddning.
Lycka till och ha en trevlig kväll...
Jag ska nog också göra spenatpaj ikväll... blev så sugen
VITLÖKSPAJ
Gör ett pajskal genom att köra ihop 3 dl mjöl, ca 50 g margarin och ½-1 burk lättkesella till lagom konsistens. Gärna i matberedare. Förgrädda skalet i 225 grader, 10 min.
Fyllning:
1 burk creme fraiche
1 burk mjuk vitlöksost, typ creme bonjour
pressad vitlök efter smak
Rör ihop fyllningen och bred ut i pajskalet. Hacka 150 g rökt skinka och strö ut i pajskalet. Öppna en burk hela champinjoner och fördela dessa över pajen. Överst strör du rikligt med riven ost. Grädda ca 15 minuter i 225 grader, tills osten fått fin färg. Servera med sallad.
Pajen blir helt otroligt god och krämig! Bra för dem som inte är så jätteförtjusta i äggstanning också.
Åh, vitlökspaj lät inte dumt...
Min sambo är helt galen i vitlök... kanske nått att bjuda honom på...*S*
Min favorit är broccoli och ädelostpaj!
Man gör det vanliga pajskalet - recept finns i vilken matkokbok som helst. Man förgräddar skalet för att sedan proppa ner massor med gorgonzolaost och broccoli här och var.
Sedan gör man en vanlig äggstanning. Ta inte så mycket salt som det brukar stå i kokboken, gorgonzolan är rätt salt i sig, och glöm inte vitpepparn.
Ta med fördel lite mer vitpeppar än enligt recept - om ni gillar starkt.
Sedan är det bara att grädda i 200 grader tills äggstanningen inte är lös, ca 25 min brukar det ta.
Låt den vila några minuter så stanningen stelnat till lite mer, servera med sallad. Mums, för de som gillar ädelost!
Brumsan
Slänger in ett recept på dessertpaj också, hur lätt som helst att göra, och supergod! :-9
JORDGUBBSPAJ
150 g margarin
1 dl socker
1 ägg
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
Fyllning:
1 l jordgubbar
socker
Rör rumstempererat margarin och socker pösigt. Rör ner ägget i blandningen. Tillsätt vetemjölet som blandats med bakpulvret. Bred ut degen på botten och kanter av en pajform. Spara en del av degen till garnering.
Rada de rensade jordgubbarna över degen. De största kan klyvas. Strö socker över bären. Rulla ut resten av degen till smala strängar och lägg dem i korsmönster på tårtan.
Grädda tårtan i 175 grader varm ugn ca 30 min. Servera med glass eller vaniljsås.