• delifi2

Plastmatta i badrum

Efter mycket dividerande om hur jag ska göra mitt badrum så har jag kommit fram till att det ska in en plastmatta ist för klinkers och tyvärr blev det en kostnasdsfråga.

Nu är frågan hur lägger man en plastmatta i badrummet?
    ska man riva ut den gamla och måste man ta bort toan för att det ska bli snyggt runt om?

• Svar på tråden Plastmatta i badrum
  • zmulizjanzon

SKulle rekommendera dig att kontakta mattläggare som gör jobbet. Inget man får göra själv i ett badrum. Ska ju fuktspärras mm. Kan inte det där så noga men..

• The Man

Självklart FÅR man göra ett våtrumsgolv själv.

Men så som frågeställningen är i TS första inlägg så är det uppenbart att TS skall anlita en yrkesman i detta fall, då TS uppenbarligen INTE har de kunskaper som krävs.

• zmulizjanzon

The Man skrev 2009-04-22 16:54:11 följande:

Självklart FÅR man göra ett våtrumsgolv själv. Men så som frågeställningen är i TS första inlägg så är det uppenbart att TS skall anlita en yrkesman i detta fall, då TS uppenbarligen INTE har de kunskaper som krävs.
    Japp, kändes ju så liksom va Men visst är det väl en hög med regler som kommit nu angående badrum??
  • The Man

Skulle det bli en fuktskada kan försäkringsbolaget vägra ersätta dig om du inte kan påvisa att arbetet utförts "fackmannamässigt" , dvs av någon med kunskap som gjort jobbet LIKA BRA, och på samma sätt, som en yrkesman.

Det är för övrigt inget nytt, utan så har det varit i MÅNGA år!

• delifi2

har pratat med försäkringsbolaget och de har sagt att man kan göra det själv. Samma sak om man skulle kakla själv och lägga klinkers
    Har kollat på bkr´s hemsida men där stod inget om plastmatta

Men nu var det inte det jag frågade utan om HUR man lägger en plastmatta, att fuktspärra vet jag att man måste göra

• The Man

....Men nu var det inte det jag frågade utan om HUR man lägger en plastmatta....

Och, då kan jag svara dig, efter att ha arbetat på en firma i 3 år där vi hade egna golvläggare, att om du måste FRÅGA HÄR PÅ NÄTET om en sådan grej, då HAR DU UPPENBARLIGEN INTE DE KUNSKAPER SOM BEHÖVS och då är mitt bästa råd att leja bort det till en fackman i stället.

Under de tre åren jag jobbade under samma tak som flera duktiga golvläggare så lärde de mig hur man lägger en vinylplastmatta i ett vanligt "torrt" utrymme som sovrum, vardagsrum osv. Jag har också flera gånger sett på hur de lagt våtrumsgolv, men trots det och trots att jag anser mig själv vara ganska händig så skulle jag ALDRIG ge mig på att lägga en våtrumsmatta själv.

Hur du skall göra rent konkret finns foldrar som går att hämta gratis, eller mot en mindre kostnad i olika byggvaruhus. Det går att läsa sig till i diverse "gör det själv-tidningar" osv men att beskriva det enkelt och snabbt på ett forum av denna karaktär kan jag med bakgrund av mina egna erfarenheter säga att det är i det närmaste omöjligt. det är oerhört mycket att tänka på och känna till. Hur man skall göra uppviket mot kanterna, var nånstans man ska lägga skarvarna och hur dessa skall trådsvetsas. Vilka verktyg man behöver osv. Framförallt anser jag att man behöver ha varit med och sett på hur en fackman gör detta några gånger innan man provar själv då det är en relativt svår sak att göra.

Den gamla mattan BÖR MAN ta bort, inte minst med tanke på att det kan finnas en dold fukt- eller mögelskada under den. Och, SJÄLVKLART skall toastolen lyftas bort och man tillverkar sedan en "stoss" upp mot avloppsröret av bitar från nya golvbeklädningematerialet. Exakt vad som gäller beträffande underlaget vet jag inte idag då det har svängt fram och tillbaka sista åren. För snart 10 år sedan när vi senast renoverade samt byggde nytt badrum var det gips som gällde. Sen har det varit tal om att gips inte skulle vara godkänt längre utan att minaritskivor skulel användas i stället. Så i det fallet bör man ta kontakt med en golvfirma för att se vilken byggnorm som är aktuell för tillfället.

Hoppas inte TS tar illa upp av mitt svar då det är skrivet i ett försök att förhindra att något blir fel och TS sedan står där utan hjälp från försäkringsbolaget om en olycka i form av fukt- eller mögelskada uppstår.

Lycka till vare sig ni nu gör det själva eller anlitar en duktig fackman som lämnar garanti på jobbet!

• delifi2

Det var ett svar som heter duga, tack det var det jag var ute efter inte om jag kan eller inte

• johandra

Vi fixade vårt badrum för ett år sen lite drygt med våtrumsmattor...

Under våtrumsmatta ska du INTE fuktspärra....Mattan i sig funkar som fuktspärr,och ja,du måste ta bort den gamla mattan först annars får du dubbla fuktspärrar och det får man INTE ha..

Sen ska det svetsas i hörn och fogar o så så en sån svets måste du ha,annars får du det inte godkänt..Under mattan behöver det inte sitta gips (idag finns gips som är godkänt i badrum,så man slipper mineritskivorna)..

Har du tagit in offert på vad det skulle kosta att leja en hantverkare till mattan?? Vi gav 9000:- knappt för både väggar o golv i ett badrum som är dryga 8kvm...då inklusive allt material o så...

Om du nu ska göra det själv så råder jag dig till att göra en ORDENTLIG research för du verkar ha mycket kvar att ta reda på innan du kan sätta fart med renoverandet..

läs på www.byggahus.se oxå,där finns mycket kunnigt folk

Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219
  • delifi2

9000:- var ju inte så farligt.

Nä jag har inte tagit nån offert från nån hantverkare ännu, utan kollar mest runt lite hur svårt det kan vara och det verkar ju inte vara det lättaste, men sån tur är har mannen en kusin som kan göra det lite billigare men han har inte haft tid ännu.

Jag vet ungefär hur man ska göra med badrummet eftersom jag har kollade runt ordentligt när jag funderade på kakel å klinkers men det blev ju tyvärr en kostnadsfråga så drf tänkte jag s'tta in en plastmatta ist.

• johandra

Det är en himla skillnad på kakel/klinkers och plastmattor...Plastmattan funkar ju som fuktspärren du rollar på under kakel/klinkers...men betydligt bättre..

kakel/klinkers är bara kosmetika kan man säga,det gör inget för säkerheten i badrummet..

och att sätta dit en matta själv avråder jag dig från...mycket bättre att du anlitar en fackman för det...

Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219
Svar på tråden Plastmatta i badrum