• delifi2

Plastmatta i badrum

Efter mycket dividerande om hur jag ska göra mitt badrum så har jag kommit fram till att det ska in en plastmatta ist för klinkers och tyvärr blev det en kostnasdsfråga.

Nu är frågan hur lägger man en plastmatta i badrummet?
    ska man riva ut den gamla och måste man ta bort toan för att det ska bli snyggt runt om?

• Svar på tråden Plastmatta i badrum
  • LLNLLLNB

Du, hantverkare säger en massa!
    Det är förvånande vad många av dem som inte har koll på senaste reglerna och sådant- de kör på som de alltid gjort.

• KattenMia

Öppnar en gammal tråd men hoppas att någon kan hjälpa mej iallafall.
    Vi ska ha plastmatta i badrummet på ovanvåningen, eftersom vi bor i ett hur med träbjälklag så det rör som bekant mycket på sig.
    Min fråga är ifall man flytspacklar under plastmattan eller hur gör man fallet?

• Pappa G
    KattenMia skrev 2010-06-20 23:45:35 följande:
    Vi ska ha plastmatta i badrummet på ovanvåningen, eftersom vi bor i ett hur med träbjälklag så det rör som bekant mycket på sig.
    Spana in regelverket för badrumsmattor på www.gvk.se

Och du..
    Det finns massor med hus med träbjälklag som har kakel och klinker utan problem..
  • TheMother
    KattenMia skrev 2010-06-20 23:45:35 följande:
    Svar ja, man flytspaklar för att få till fallet på golvet.
    Mamma till Anton 080920
  • KattenMia
    Pappa G skrev 2010-06-21 21:58:58 följande:
    Spana in regelverket för badrumsmattor på www.gvk.se

Och du..
    Det finns massor med hus med träbjälklag som har kakel och klinker utan problem..
    Detta är på övervåningen så vi vågar inte chansa. Plastmatta är ju det säkraste alternativet om man inte vill ha en vattenläcka (om man tar hantverkare för det). Priset spelar förstås in med.
  • KattenMia
    TheMother skrev 2010-06-21 22:07:33 följande:
    Tackar, kort och enkelt svar =)
  • Ulf Harrys Farsa

Man måste fuktspärra hela golvet & hela väggarna iallafall, sen kan du ha jordgolv om du vill.
    Klinker el plastmatta = samma fuktskydd (inget), det sköter fuktspärren om

Får du en fuktskada kommer ditt försäkringsbolag att kolla hur arbetet är utfört, har du missat/fuskat får du betala själv.

TheMother skrev 2010-06-21 22:07:33 följande:
    Det blir inte automagiskt fall på ett golv bara för att man flytspacklar, flytspacklar man blir golvet RAKT, jaja det rinner ju ner spackel i brunnen tills den blir full först.
    Fall görs av folk som kan.
  • TheMother
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-06-22 00:03:05 följande:
    Det blir inte automagiskt fall på ett golv bara för att man flytspacklar, flytspacklar man blir golvet RAKT, jaja det rinner ju ner spackel i brunnen tills den blir full först.
    Fall görs av folk som kan.
    Jo, så lär det ju vara.
    Men det är ju ändå flytspackling man använder till fallet.
    Mamma till Anton 080920
  • Ulf Harrys Farsa
    TheMother skrev 2010-06-22 12:29:54 följande:
    Jo, så lär det ju vara.
    Men det är ju ändå flytspackling man använder till fallet.
    Näe egentligen inte, flytspackel har inget med fall att göra, snarare att flytspackel förstör eventuellt fall efter som ett flytspacklat golv blir tokplant.
  • TheMother
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-06-22 14:30:42 följande:
    Näe egentligen inte, flytspackel har inget med fall att göra, snarare att flytspackel förstör eventuellt fall efter som ett flytspacklat golv blir tokplant.
    Fast nog är jag säker på att det var vad fackmannen använde i vårat badrum...?
    Mamma till Anton 080920
  • Pappa G
    KattenMia skrev 2010-06-21 23:54:45 följande:
    Detta är på övervåningen så vi vågar inte chansa. Plastmatta är ju det säkraste alternativet om man inte vill ha en vattenläcka (om man tar hantverkare för det). Priset spelar förstås in med.
    Det där är bara hörsägen/säljarsnack som du fått från någon mattläggare att matta skulle vara säkrare.

Att det skulle bli billigare stämmer inte automatiskt heller.
    Ska GVK följas så medför det t.ex. väldigt mycket särskilda kontroller av mattans täthet.
Svar på tråden Plastmatta i badrum