• delifi2

Plastmatta i badrum

Efter mycket dividerande om hur jag ska göra mitt badrum så har jag kommit fram till att det ska in en plastmatta ist för klinkers och tyvärr blev det en kostnasdsfråga.

Nu är frågan hur lägger man en plastmatta i badrummet?
    ska man riva ut den gamla och måste man ta bort toan för att det ska bli snyggt runt om?

• Svar på tråden Plastmatta i badrum
  • The Man

Ja, kakel/klinkers blir vanligtvis LITE dyrare att sätta in isf vinyl. Men, samtidigt så verkar åtminstone ganska många husmäklare mena att man höjer värdet på huset när man lägger klinkers o sätter kakel i våtutrymmen, så det kanske betalar sig på sikt.....

Jag har tre badrum i huset och har anlitat golvläggare att lägga våtrumsmatta i det minsta badrummet medan en plattsättare lagt klinkers i de två stora badrummen samt satt kakel på väggarna i de två stora badrummen och kakel i själva duschen i lilla badrummet. Däremot fixade jag själv väggarna i lilla badrummet som jag klädde med glasfiberväv och målade med för ändamålet avsedd färg.

kommer inte längre ihåg vad allt kostade då det är runt 8 år sedan. Men, lilla badrummet där golvläggare lade vinylgolv och plattsättare satte kakel gick på cirka 20 tusen att renovera allt som allt. Då satte vi in nytt handfat med kommod, 2 nya garderobsdörrar från Ikea och gjorde som sagt väggarna själva i "övriga "delen av badrummet. Total golvyta i det badrummet cirka 5,5 kvm.

• Pappa G

Reglerna för mattor i våtrum regleras av GVK, www.gvk.se

Då man sällan själv har den utrustning som krävs för att lägga in matta i ett badrum (och då måste anlita en mattläggare) skulle jag vilja påstå att klinker t.om. blir billigare i de flesta fall.

• Flerbarnstokan
    johandra skrev 2009-04-22 23:10:38 följande:
    Det är en himla skillnad på kakel/klinkers och plastmattor...Plastmattan funkar ju som fuktspärren du rollar på under kakel/klinkers...men betydligt bättre..kakel/klinkers är bara kosmetika kan man säga,det gör inget för säkerheten i badrummet..och att sätta dit en matta själv avråder jag dig från...mycket bättre att du anlitar en fackman för det...
    Men är plastmatta alltså bättre/säkrare mot en fuktskada än vad kakel/klinkers är?

Varför kaklar/klinkar man då? Är det bara utseendet som fått styra? Jag trodde det var tvärtom men jag vet inget om badrum... Letar ju fortfarande hus, men det kanju vara bra att veta då med.
  • delifi2

men vad jag har förstått så kan man inte bara lägga klinkers på golvet utan man måste kakla oxå och det är det jag inte har råd med utan endast lägga golvet....
    hmmm....knivig fråga det där

• The Man

Naturligtvis kan man lägga klinkers på golvet men ha våtrumsvägg i stället för kakel på väggarna, det är ingenting som hindrar mig veterligen. Liksom man kan ha tvärtom (vilket jag har i lilla badrummet) våtrumsgolv och sedan kakel på väggarna (i mitt fall endast i duschen).

• LLNLLLNB

Jag tycker att en plastmatta är säkrare än klinker gällande fuktskador.
    Vet många som lägger matta på golvet och kaklar på väggen just pga det.

Jag skulle själv låta en fackman fixa mattan, tror jag, för det är lite bökigt. Klinker däremot lade maken själv på golvet, men hade en kille som gjöt fallet.

Tänk på att om golvbrunnen är äldre än 10år måste den bytas ut.

Rotavdrag finns ju på hantverkskostnaden

• johandra

Plastmatta ÄR säkrare än kakel/klinkers...fuktspärren som man rollar under kaklet fungerar på samma sätt som plastmattor,men är inte lika effektiv...försäkringsbolag är gladare över plastmattor än kakel tex...

så ja,i mångt o mycket så är det bara utseendet som gör att så många väljer kakel istället...det höjer värdet bra mycket mer än en plastmatta...

Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219
  • LLNLLLNB

Vi hade besiktning på huset för några veckor sedan och då sa besiktningsmannen t o m att han tyckte man skulle förbjuda kakel och klinker pga alla fuktskador.
    Se det inte som att du får välja ett sämre alternativ om du tar plastmatta. Det har bara gått någon mysko status i att ha klinker nu, har inget att göra med att det är ett lämpligt material.

• delifi2

aha oki....

jag pratade med en kakelsättare på min gård och han sa att han inte skulle ge sig på att bara kakla väggarna utan lägga klinkers på golvet sa han, men han ville väl bara tjäna lite extra på det då.

Då kommer det nog bli så, plastmatta på golvet å kakel på väggarna.

Tack så mycket för alla svar

Svar på tråden Plastmatta i badrum