Inlägg från: Anonym (skrämmande) |Visa alla inlägg
  • Anonym (skrämmande)

denna COLA! Varför

Hej, jag håller med trådstartaren om att det är helt onödigt med cola och andra söta drycker när barnen är riktigt små. Måste erkänna att jag blir upprörd när jag ser små barn med saft, nyponsoppa, cola i nappflaska. I flaskan hör endast vatten hemma mellan måltiderna.
    Det är så otroligt många barn som har hål i tänderna som måste lagas. Var tredje treåring har karies som måste lagas!
    Hur har det blivit såhär?!?
    Inte är det för att dessa små barn själva har handlat cola i alla fall. Utan föräldrar eller "välvilliga" släktingar så hade det inte blivit såhär. Och framförallt att småsnuttande från flaska/pipmugg med söta drycker. Tänderna får inte en chans att återhämta sig.

Jag tror att dagens föräldrar själva har så pass bra tänder att de inte inser att detta inte kommer av sig självt. Att våra föräldrar har jobbat för att våra tänder ska vara hela - precis så som vi också måste göra för att våra egna barns tänder ska hålla.
    Nu tjatar jag lite om hur det söta påverkar tänderna men det är inte så konstigt när jag i yrket varje dag sitter och lagar hål på små, söta barn som absolut inte borde ha haft hål i tänderna.
    Flera gånger per månad måste vi ge barnen lugnande medicin för att överhuvudtaget kunna hjälpa dem utan att de blir skrämda för framtiden när de kommer och har tandvärk pga stora kariesangrepp som kommer sig av allt det söta som vi föräldrar stoppar i våra barn.

Vart ska det sluta?

• Anonym (skrämmande)

Anonym (läsk-igt) skrev 2009-04-23 15:46:56 följande:

Tänk er de barn som (precis som mitt barn) tycker att äppelklyftor är dagens höjdpunkt! Som vräker i sig apelsin som om de hade varit utan mat i en vecka! Det handlar bara om vad man vänjer dem vid. Problemet är väl att föräldern smakar och tycker att det är surt eller smaklöst och så ska det till en massa socker. Men om man inte vänjer dem vid socker på allt så föredrar de plötsligt russinasken i lördagspåsen istället för geleklumparna med förtioelva kemiska tillsatser.
    Vad underbart att höra!
    Håller helt med dig om att det handlar om vad man vänjer barnen vid. Och att hålla det så naturligt som möjligt och inte stoppa i dem saker med hur många tillsatser som helst. Keep up the good work!
Svar på tråden denna COLA! Varför