• Anonym (bekymmersam)

denna COLA! Varför

hejsan.

Vill bara prata av mig lite angående den colakonsumtion vi har idag. Visst läsk i all ära - det är gott - men jag tycker inte det finns någon anledning att ge det till små barn. Varför låta dem smaka? De saknar inte det de inte har smakat. Jag tycker inte att man göra barnen en tjänst genom att låta dem smaka något så sött i tidig ålder.

Visst visst, vad vet jag...min dotter är bara tre månader ännu men jag har inga planer att tuta i henne sötsaker så fort hon får prova vanlig mat. Choklad och läsk och dylikt kan utan problem vänta...

Har vänninor med sockerspeedade barn samt att det blir ett jäkla liv om du skulle neka dem. Har till och med suttit på middag då colan stått under bordet och man inte vågat fråga om mer för då vet man det blir skrik på ungen ända tills han får. Ja - föräldrarna ger alltid efter vilket är en helt annan diskussion. (Brukar sluta med att ungen druckit ur alla glas och ätit på mer än en tallrik) Regler?!? Lära sig säga nej?!?

Hur som helst bävar jag för den dagen min dotter får äta vanlig mat. För att jag på något klurigt sätt måste förhindra att folk stoppar i henne sötsaker. Jag tycker det är självklart att fråga - men har sett i min omgivning att det är det inte. Man tutar i ungen något ändå, till och med låter ungen smaka öl - tack gudskelov gillade ungen inte det, vad hade hänt då? Eftersom de inte säger nej?

( skriver under känsligt då personer i min omgivning kan känna sig träffade )

• Svar på tråden denna COLA! Varför
  • Anonym

Håller med dig FULLSTÄNDIGT!!!
    Tänk vad många hål barn hade i tänderna förr då alla bara fick ett glas läsk på helgen...
    Fy f-n för alla föräldrar som ger sina barn cola!
    Det är ju inte preis barnen som börjat dricka det, utan det är ju VUXNA sim GER dem det.

Tips! Precis som man gör med sprit och öl/vin så kan man säga att detta är "vuxendricka" och inte bjuda dem. So easy!

• Lilla Prussiluskan

Ehhh, hur kan du jämföra alkohol med läsk?

Jag tycker att det är helt ok att låta sina barn smaka av läsk/glass/godis en dag i veckan.

Det är bättre att lära dem att man äter och dricker med måtta än att helt förbjuda tex läsk.

Alkohol finns det en åldergräns på som alla ska respektera.

• Anonym (motvalls)

Men om barnen fått smaka läsk och vet vad det är kan man ju inte begära att de ska se vuxna dricka det utan att få själva! Däremot kan man ju begränsa mängden...

Annars håller jag med om att det är onödigt att ge barn för mkt socker - men man behöver inte vara helt fanatisk åt andra hållet heller :)

• Clarissa83
    Lilla Prussiluskan skrev 2009-04-22 16:27:07 följande:
    Ehhh, hur kan du jämföra alkohol med läsk?Jag tycker att det är helt ok att låta sina barn smaka av läsk/glass/godis en dag i veckan.Det är bättre att lära dem att man äter och dricker med måtta än att helt förbjuda tex läsk.Alkohol finns det en åldergräns på som alla ska respektera.
    WORD. Sen undrar jag vad det är för ålder på barnen TS pratar om? Man kan inte undanhålla läsk eller socker totalt från ett barn som börjar bli ett par år gammalt. Kalas och dylikt komer det alltid att finnas socker på tex, sen är de ändå invigda. Eller får ditt barn stanna hemma när kompisen fyller år?
    ♥BF 31 Juli ♥
  • Anonym

Får en känlsa av att det rätt ofta blit ett fattigt utbud av drycker till barn, bara för att föräldrarna älskar cola och läsk.
    Det finns ju HUR MYCKET SOM HELST i drykesväg som både är nyttigare och godare. Olika juce, dryker från hälsokosten, hemmagjord saft (det är inte mycket socker i den och det är jättemycket bär=riktiga vitaminer istället för färgämnen och annat skit), färskpressad frukt m.m.

• Anonym (bekymmersam)

jag är ingen fanatiker...men varför ge barn under året cola? Om sedan föräldern har problem med att säga nej gör ju saken ännu värre när ungen bara bäljar cola och inte äter maten.

kan man begränsa det så är det ju inga problem, men föräldern i fråga kan ju inte det. Jag ser inte det som att hon gjort sitt barn en tjänst....barnet är nu 3 år och hinkar cola vid middagarna, vill inte ha maten.....samt dricker ur alla glas.....mitt med. Tycker det är förälderns ansvar att ta tag i det.

• Clarissa83
    Anonym (bekymmersam) skrev 2009-04-23 11:26:21 följande:
    jag är ingen fanatiker...men varför ge barn under året cola? Om sedan föräldern har problem med att säga nej gör ju saken ännu värre när ungen bara bäljar cola och inte äter maten. kan man begränsa det så är det ju inga problem, men föräldern i fråga kan ju inte det. Jag ser inte det som att hon gjort sitt barn en tjänst....barnet är nu 3 år och hinkar cola vid middagarna, vill inte ha maten.....samt dricker ur alla glas.....mitt med. Tycker det är förälderns ansvar att ta tag i det.
    Ja det där håller jag med om att är fel. Under ett ska man inte bälja cola vid middagen. Nej usch.. Man ska inte bälja cola vid middagen vid någon annan ålder heller
    ♥BF 31 Juli ♥
  • Anonym (läsk-igt)

Jag har en jämngammal släkting vars barn är så sockerspeedad av lösgodis och cola att hon faktiskt bokstavligt talat springer på väggarna!! Om de är hos morföräldrarna och de gömmer undan godis och läsk så äter hon ur sockerskålen i skåpet istället!!

Nu är föräldrarna på väg att separera på grund av dotterns galna beteende. De kommer alltså gå isär istället för att låta bli att ge henne godis tills hon är avgiftad. DET är galet!
    (Att det sedan säkert finns fler anledningar att separera är en annan historia, men detta är vad bråken handlar om).

• Anonym (läsk-igt)

Just ja, jag kanske skulle tillägga att de själva tror att barnet har någon bokstavssjukdom! De vill inte ens försöka se vad som skulle hända utan godiset och colan eftersom de själva vill kunna äta sådant jämt.

• Angel1978

Jag tycker det är ok att barn ÖVER året, kanske 1,5år, smakar på godis och läsk, för det kan vara väldigt svårt att hålla det borta..
    I vår familj dricker vi inte läsk eller äter godis i veckan så sonen har lärt sig att man kanske kan få på lördagen. Så när det är lördag blir han jätteglad för kan man få en godisbit. Han ser verkligen fram emot det. Han fick nog smaka glass ganska tidigt, men då handlar det om en tesked kanske..

Ett exempel jag har från verkligenheten angående att lära små barn dricka läsk är att min kusins första ord var just cola! (fast på finska då)

• Anonym (läsk-igt)

Det är så skönt att höra om föräldrar som står emot trycket och inför en godisdag per vecka!

Men glass har vår son fått betydligt oftare (tyvärr), eftersom han har haft problem med extremt hög feber väldigt ofta och då är glass tillslut enda sättet att kyla och få i barnet lite näring.

• Anonym (bekymmersam)

jo men glass är en annan sak tycker jag. Smaka lite glass är itne så farligt. Speciellt inte varma sommardagar. Samt glass är ju inte något man har framme så som godis och läsk kan vara.

Men med allt utbud av frukt och annat, samt vanlig hederlig saft...så ska i alla fall jag försöka hålla nere sockerkonsumtionen på min unge.

• Anonym (läsk-igt)

Fast vanlig hederlig saft är ju en sockerbomb så det skräller om det Men det är förvisso bättre än läbbiga "sockerfria" drycker som är kemiskt sötade istället.
    Fixa mixade fruktdrycker istället, som går att söta med lite söt frukt om det behövs.

• Runguska

Jag har själv en ganska så lättsam syn på socker tror jag. Sonen har fått smaka det han kunnat (mjölkallergiker) och vissa grejer har han gillat - andra inte. Läsk har han smakat, en tesked kanske vid kanske fyra fem tillfällen sammanlagt. Han är 13 månader nu. Läsk är han inte så förtjust i, eller han gillar smaken men inte bubblet - MER däremot älskar han. Nu är väl inte de så bra att dricka heller, men mängden han druckit är även där liten.

Jag vet inte om vi haft tur, men sonen är förvisso nyfiken på vad vi vuxna äter, men blir aldrig ledsen eller liknande om inte han får. Han vet att vissa saker får han inte äta - kanske på grund av allergin. I och för sig är han så liten fortfarande så det kanske blir annat sen.

I vilket fall så tycker jag att det är synd att godis och läsk är förknippat med gott - skönast vore ju om äpple och banan för alltid fick vara det som är godis. Tyvärr sätter väl vi som föräldrar de riktlinjer barnet sedan får - jag gillar ju godis, glass, chips och läsk. Däremot vill jag försöka att vara ordentligare nu när sonen är äldre och förstår och tar efter mer. För hans och för min och hela familjens skull.

• Anonym (skrämmande)

Hej, jag håller med trådstartaren om att det är helt onödigt med cola och andra söta drycker när barnen är riktigt små. Måste erkänna att jag blir upprörd när jag ser små barn med saft, nyponsoppa, cola i nappflaska. I flaskan hör endast vatten hemma mellan måltiderna.
    Det är så otroligt många barn som har hål i tänderna som måste lagas. Var tredje treåring har karies som måste lagas!
    Hur har det blivit såhär?!?
    Inte är det för att dessa små barn själva har handlat cola i alla fall. Utan föräldrar eller "välvilliga" släktingar så hade det inte blivit såhär. Och framförallt att småsnuttande från flaska/pipmugg med söta drycker. Tänderna får inte en chans att återhämta sig.

Jag tror att dagens föräldrar själva har så pass bra tänder att de inte inser att detta inte kommer av sig självt. Att våra föräldrar har jobbat för att våra tänder ska vara hela - precis så som vi också måste göra för att våra egna barns tänder ska hålla.
    Nu tjatar jag lite om hur det söta påverkar tänderna men det är inte så konstigt när jag i yrket varje dag sitter och lagar hål på små, söta barn som absolut inte borde ha haft hål i tänderna.
    Flera gånger per månad måste vi ge barnen lugnande medicin för att överhuvudtaget kunna hjälpa dem utan att de blir skrämda för framtiden när de kommer och har tandvärk pga stora kariesangrepp som kommer sig av allt det söta som vi föräldrar stoppar i våra barn.

Vart ska det sluta?

• Anonym (läsk-igt)

Tänk er de barn som (precis som mitt barn) tycker att äppelklyftor är dagens höjdpunkt! Som vräker i sig apelsin som om de hade varit utan mat i en vecka!
    Det handlar bara om vad man vänjer dem vid.
    Problemet är väl att föräldern smakar och tycker att det är surt eller smaklöst och så ska det till en massa socker.
    Men om man inte vänjer dem vid socker på allt så föredrar de plötsligt russinasken i lördagspåsen istället för geleklumparna med förtioelva kemiska tillsatser.

• Anonym (motvalls)

Det låter som att problemen nu irriterar dig på är helt andra än bara cola-drickandet tycker jag...

Jag tycker också att man ska kunna säga nej och begränsa sina barn och att de inte måste smaka allt när de är väldigt små. Men just i exemplet du gav med colan under bordet kan jag tycka att det är taskigt att dricka cola om barnen vet vad det är och inte får smaka. Däremot kan man ju säga att "du får bara två glas" eller " du får mer när du ätit upp maten" eller ngt liknande.

Vi brukar inte ha problemet eftersom vi aldrig dricker läsk - men är vi borta och det bjuds skulle jag aldrig dricka själv och neka mitt barn... men han är två år också.

• Anonym

Anonym (läsk-igt) skrev 2009-04-23 13:05:43 följande:

Just ja, jag kanske skulle tillägga att de själva tror att barnet har någon bokstavssjukdom! De vill inte ens försöka se vad som skulle hända utan godiset och colan eftersom de själva vill kunna äta sådant jämt.
    Hahaha, så skrattretande...hur dum får man bli? Att stoppa i dem massa socker och sedan tro att de har en bokstavskombo?!?
  • Anonym (skrämmande)

Anonym (läsk-igt) skrev 2009-04-23 15:46:56 följande:

Tänk er de barn som (precis som mitt barn) tycker att äppelklyftor är dagens höjdpunkt! Som vräker i sig apelsin som om de hade varit utan mat i en vecka! Det handlar bara om vad man vänjer dem vid. Problemet är väl att föräldern smakar och tycker att det är surt eller smaklöst och så ska det till en massa socker. Men om man inte vänjer dem vid socker på allt så föredrar de plötsligt russinasken i lördagspåsen istället för geleklumparna med förtioelva kemiska tillsatser.
    Vad underbart att höra!
    Håller helt med dig om att det handlar om vad man vänjer barnen vid. Och att hålla det så naturligt som möjligt och inte stoppa i dem saker med hur många tillsatser som helst. Keep up the good work!
Svar på tråden denna COLA! Varför